iLikeIT. Romanul care creeaza masinile inteligente ale viitorului in Silicon Valley. “Avem computere si in portbagaj”

Ultima actualizare: 22-04-2016 06:58

In 1995 isi scria doctoratul despre masinile autonome cand cei mai multi dintre noi nu vazusera inca un calculator conectat la internet. In aceeasi perioada, la noi se lansa Dacia Nova.

Intre timp, modelele producatorului autohton au atins nebanuita, pe-atunci, performanta de a fi apreciate. Iar Dragos Maciuca, inginerul despre care vorbim astazi, a ajuns la Ford. Unde pune umarul la fabricarea...automobilului viitorului. La inceputul anului, anuntam ca americanii vor sa scoata o masina care sa se conduca singura, in model de serie, prin 2020. Am mers, tot in acea perioada, la laboratorul de cercetare Ford din Sillicon Valley.

Dragos Maciuca este sef peste toti cei de-acolo. Intr-un fel explicabil, daca te gandesti ca romanul a semnat condica pe la Apple, BMW sau Lockheed Martin, in ultimii ani.

Calculatorul sau smartphone-ul s-au nascut in Palo Alto. Au inceput, evident intr-un garaj. Dar sa nu credeti ca in 2016 garajele au disparut, dimpotriva. Va invitam intr-unul nou nout. Suntem acasa la Ford, laboratoarele Ford din Palo Alto iar aici se lucreaza de zor la automobilele viitorului, generatia 2020. Haideti sa vedem impreuna ce masini vom conduce sau se vor conduce singure, cat de curand.

E o moda ca producatorii auto sa vina in Silicon Valley. Investesc masiv in ingineri si programatori, cu acelasi scop: dezvoltarea masinilor autonome si a unor tehnologii proaspete. Au gasit aici teren fertil si liniste. Dragos Maciuca este directorul tehnic al laboratorului de cercetare Ford.

"Inainte sa vin aici, am lucrat cu Apple. Acum conduc biroul de tehnologie. Ideea este sa combin pasiunea si cunostiintele pentru autoturisme cu experienta pe care o am in Silicon Valley.

S-a nascut in Romania si a copilarit o vreme in Italia. In urma 30 de ani, s-a mutat in State, unde a facut liceul si facultatea. A invatat la Berkeley, apropo, iar doctoratul sau a avut drept tema masinile autonome in 1995. Ideea, si-asa ajunsa intr-o etapa de neimaginat, poate - este dusa astazi mai departe.

Dragos isi lasa puternic amprenta pe o tehnologie spectaculoasa si promitatoare. Si e cu ochiul...pe tot ce misca. "Un alt motiv pentru care suntem aici. Putem sa facem investitii in startupurile din zona ca sa achizitionam tehnologii."

Sa revenim la laborator. Oricat de mult credem noi ca au evoluat autoturismele de la Model T incoace, sunt inca restante la capitolul tehnologie. Dragos si-a propus sa ajute industria sa recupereze handicapul. "Lucram la un portfoliu de tehnologii. Unele au un potential indepartat, 5, 10 ani, si sunt sanse ca ele sa nu ajunga in productie. Altele sunt aproape de productie."

Nenumarate aspecte pot fi imbunatatile. Conectivitatea la internet, de exemplu. In curand, nu va mai fi masina offline pe strada. Autoturismele vor putea comunica intre ele. Vor trimite informatii catre centrele de trafic ori catre service-uri si asa mai departe. O tehnologie similara este implementata pe acest Ford F150.

Dragos Maciuca: “Sunt cabluri peste tot, pentru ca experimentam diverse metode pentru interactiunea cu soferul. Avem mai multe camere pentru exterior, cautam metode de interactiune, iar aceasta masina e platforma.”

Asa arata o masina autonoma. E, de fapt, un Mondeo caruia i s-a adaugat tehnologie experimentala. Autoturismul circula deja pe strazile din California, unde aduna kilometri dupa kilometri...fara incidente. Stie sa preia, dar sa si predea controlul volanului in cateva secunde.

"O masina obisnuita are 40, 50 chiar si 100 de computere, in cazul acesta, mai avem si alte computere in portbagaj. E un experiment. Tot ce inseamna acum un computer mare in portbagaj, se transforma intr-un singur chip in viitor”, explica Dragos Maciuca. "Daca va uitati acolo, sunt mai multe camere pe care le folosim pentru a strange informatii despre drumuri, pietoni tot mediul inconjurator."

Viitorul merge pe principiul "mura-n gura". Ai nevoie de masina? Apesi pe un buton si vine la tine. Te duce apoi unde vrei tu. Pe langa Ford, BMW, Mercedes, Tesla sau Google au detasat batalioane intregi de ingineri si IT-isti pentru astfel de proiecte. Asteptam momentul in care autoturismele vor sti sa reactioneze in anumite situatii critice. Sa ia decizii capitale, in sutimea de secunda in care li se ofera optiuni mai putin placute. Sa intre cu masina in stalp si sa evite un pieton? Sa salveze soferul? Inca asteptam ratiunea.


 

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO