iLikeIT. In viitor, am putea avea un lift care sa ne duca pana pe Luna. Interviu cu Frank Radley, fost consultant NASA
Luna trecuta s-au implinit 54 de ani de la primul zbor al unui om in spatiu. Iar in iulie sarbatorim 46 de ani de la aselenizare.
In ultimul secol, am trecut fulminant de la avionul fratilor Wright la navele spatiale, capabile sa paraseasca Pamantul si sa se deplaseze cu 40 de mii de kilometri pe ora.
Intrebarea este: ce facem in urmatorii 50-100 de ani? Pentru ca subiectul e fascinant, George Buhnici a adus in studio invitati speciali: Charles Frank Radley, fost consultant NASA.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
GB: Charles, de ce nu ne intoarcem pe Luna? Am fost acolo acum aproape o jumatate de secol. De ce ne ia atat de mult ca sa ne intoarcem?
Charles: Sunt mai multe motive: e foarte scump, asa ca oamenii nu prea s-au mai gandit sa mearga acolo.
GB: Cat de scump?
Charles: NASA planuia, in 2010, sa mearga pe Luna, iar atunci estimasera costuri de o suta de miliarde de dolari.
GB: Dincolo de transportul conventional pe Luna, cu rachete, ce alte posibilitati exista ca sa ne intoarcem acolo? Tu lucrezi la ceva, iar proiectul tau e fascinant.
Charles: In ultimii ani, a devenit evident ca putem ajunge sus cu o metoda noua care se numeste Lunar Elevator.
GB: O le sa arat un clip video telespectatorilor. Aceasta este racheta care pleaca dinspre Pamant spre Luna, prima data?
Charles: Da. Liftul Lunar este un pachet trimis cu o racheta de pe Pamant, care calatoreste intr-un punct dintre planete, numit Punct Lagrange si aflat la 55.000de kilometri de Luna. Unde nu exista gravitatie.
GB: Nu exista gravitatie, intre Pamant si Luna, iar liftul se opreste acolo.
Charles: Este punctul de ancorare, unde exista o mica statie spatiala. Iar din aceasta statie intindem un cablu de 55.000 KM care ajunge pe suprafata Lunii. Putem face asta pentru ca gravitatia este mica pe Luna. Terra este de 83 de ori mai mare. Avem materiale, in ultimii 10-15 ani am dezvoltat noi materiale, polimeri puternici si usori si putem construi liftul si astazi.
GB: Coborati cablul pe Luna, ajunge la suprafata. Apoi?
Charles: Dispozitivul ancora se va insuruba in suprafata.
GB: Acum, avem un cablu care pleaca dinspre Luna in spatiu.
Charles: Da, putem transfera incarcaturi de pana la 100kg, de pe Luna pana in punctul Lagrange, gratuit.
GB: Cum faceti asta?
Charles: Avem un vehicul electric, care foloseste energie solara. Are nevoie de sase zile pentru calatorie.
GB: Povesteste-mi mai multe despre cablu. Sunt fascinat de ideea de a intinde un cablu atat de lung. Din ce e facut?
Charles: Avem cel putin trei materiale care ar putea fi folosite, disponibile deja pe piata. Poti sa cumperi Zylon, din Japonia, produs de compania Toyobo. Mai e un material fabricat in Olanda, Dyneema si ar mai fi un altul produs in SUA, Magellan M5, dar Guvernul american il cumpara pe tot, deci nu e disponibil comercial.
GB: Ma intreb de ce... Cat de subtire este cablul?
Charles: Cablul la care ne-am gandit noi e foarte subtire, 0,2 milimetri.
GB: De cinci ori mai mic decat un milimetru? Mai subtire decat un fir de par?
Charles: Similar. Cu acest cablu, putem cara transporta 100 de kilograme.
GB: 100 de kilograme pe un fir atat de subtire...
Charles: Firul are 55.000 de kilometri si ar cantari 20 de tone.
GB: si nu se va rupe.
Charles: Nu! E suficient de puternic.
GB: Cum poti sa fii sigur?
Charles: Analize, teste. Am facut deja tone de analize, folosind modele virtuale si matematica. Caracteristicile fibrelor sunt bine stiute, avem date precise.
GB: Nu este un lift pentru persoane. Nu veti trimite oameni cu el?
Charles: Corect. In viitor, am putea trimite oameni. Primul va fi mic si cat mai ieftin. Ne-am gandit ca unul capabil pentru 100 de kilograme e ideal.
GB: As putea sa ma plimb si eu cu el?
Charles: Probabil, dar ai nevoie si de costum spatial, echipamente, mancare, apa si mai ai nevoie de 2-300 de kilograme pentru sase zile. Ai nevoie de cateva sute de kilograme in plus. Un lift pentru o persoana trebuie sa aiba o capacitate de 500 de kilograme.
GB: O sa trimiti roboti in locul oamenilor?
Charles: in prima faza, da, vom trimite roboti mici. Ideea este sa sapam pe Luna dupa materiale. Sunt minerale valoroase acolo.
GB: Cand veti merge acolo?
Charles: Nu pot sa estimez exact. Tehnologia este disponibila deja. Ne-ar lua cam 5-6 ani sa construim sistemul.
GB: Si cat ar costa?
Charles: Prima versiune nu ar costa mai mult de 1 miliard de dolari.
GB: De 100 de ori mai putin decat proiectul NASA pentru o viitoare aselenizare!
Charles: Da! Suntem la 1% din valoarea proiectului NASA.
GB: Cand vom vedea urmatorea misiune pe Luna?
Charles: Sunt deja planuri. Sunt multe serii de roboti trimise acolo, ale mai multor tari. China este foarte activa, a avut un robot. India are un aparat de zbor care survoleaza orbita.
GB: Nu este nimeni acum pe Luna care se plimba pe acolo?
Charles: Niciun om, doar roboti.
GB: Avem roboti care se plimba pe Luna?
Charles: Nu acum, ultimul a fost cel chinezesc, oprit in urma cu un an. Dar vor fi mai multi in perioada urmatoare. Doua companii americane planuiesc sa trimita vehicule lunare, prin proiectul Google Lunar X Prize.
GB: Viitorul suna bine. Charles Radley, iti multumesc ca ai venit aici, in aceasta dimineata, cu un proiect foarte interesant. Abia astept sa vad liftul functional si as vrea sa vad cat mai multi romani implicati in proiect.
Charles: si eu sper!
GB: Aud ca vorbesti cu cei de la Unviersitatea Politehnica. Ai venit in locul potrivit!
Charles: Multumesc.