Portret: TaXXXa auto, triplata si necenzurata
Intrarea in Uniunea Europeana le-a adus romanilor numeroase avantaje, dar si o noua taxa. De prima inmatriculare, cum a fost botezata initial. Masura a fost de la bun inceput contestata, nu atat de oamenii de rand, cat de Comisia Europeana.
Amenintarile cu Curtea de Justititie si precedentul altor tari care au avut de-a face cu Comisia Europeana din cauza impunerii unei taxe similare nu l-au speriat pe Tariceanu.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Intr-adevar, taxa si-a schimbat denumirea, devenind “taxa de mediu”, dar si formula de calcul. Convins ca “o masina noua polueaza mai mult decat ultimul harb”, noul ministru al economiei, Varujan Vosganian, a decis ca romanii care isi cumpara o masina noua sa plateasca mai mult decat cei care aleg un autoturism second-hand . Schimbarea l-a bulversat pana si pe initiatorul ei.
Ce incerca sa explice atunci ministrul economiei era ca proprietarii masinilor noi urmau sa plateasca mai mult cu 300 de euro pentru inmatriculare, in timp ce suma scadea si cu 70%, pentru masinile mai vechi de 15 ani. In aceste conditii, denumirea de “taxa de mediu” era cel putin neinsiprata, lucru sanctionat si de adversarii politici.
Guvernul avea sa primeasca o lovitura grea, insa nu din partea Comisiei Europene sau a partidelor din opozitie, ci din partea unui aradean care a dat statul in judecata, nemultumit ca a trebuit sa plateasca o taxa de 2.000 de euro, pentru o masina pe care a cumparat-o cu 10.000 de euro din Austria.
Omul a castigat procesul, dupa ce a demonstrat ca taxa este ilegala, deoarece nu are nicio legatura cu protectia mediului, ci reprezinta doar o sursa de venit la buget si o masura pentru a stopa importul de masini vechi.
Intrata in vigoare la 1 iulie 2008, taxa de mediu a fost mai intai supusa dezbaterii publice. Atunci, doar patru romani au mers sa-i spuna premierului Tariceanu nemultumirile.
Astazi, numarul celor nemultumiti ar fi, cu siguranta, mai mare, iar tonul, mult mai dur.
Desi aveau posibilitatea sa ceara o parte dintre bani inapoi, mai exact diferenta dintre fosta taxa de prima inmatriculare si noua taxa de mediu, romanii nu s-au inghesuit la ghiseele Administratiei Financiare. Din cei peste 200.000 de romani care au platit taxa in varianta initiala, doar 10% au solicitat returnarea banilor.
Aproape de sfarsitul lui 2008, cand masinile vechi erau aduse in tara pe banda rulanta, iar producatorii si importatorii de masini noi nu reuseau sa atraga clientii nici cu reduceri de 30%, Guvernul a decis sa umble din nou la taxa auto:
Anuntul i-a revoltat pe romanii care intentionau sa-si cumpere o masina veche din strainatate, dar mai ales pe aceia care nu apucasera sa inmatriculeze un astfel de autoturism si aveau programare la RAR dupa data de 15 decembrie.
Nici cei care s-au grabit sa achite taxa de mediu inainte ca aceasta sa se tripleze nu au avut mai mult noroc. Anuntata pentru 15 decembrie, majorarea a fost aplicata cu aproape o saptamana mai devreme, pentru ca ordonanta a fost publicata gresit in Monitorul Oficial.
Guvernul a indreptat eroarea printr-o noua ordonanta de urgenta, insa la ghisee, oamenii erau la fel de disperati.
E greu de stabilit modelul carei tari din UE ar fi trebuit sa-l urmeze Romania, de vreme ce in Franta, pentru inmatricularea masinilor Euro 4, se plateste putin sau deloc, iar la vecinii nostri unguri, taxa de inmatriculare a unei masini Euro 4, cu motor de 2.000 cc, depaseste 3.500 de euro. In cele mai multe state din Uniune se tine insa cont doar de emisiile de CO2 si de capacitatea cilindrica. Totusi, tara ideala pentru inmatricularea masinilor pare sa fie Bulgaria, avand in vedere numarul tot mai mare de romani care trec granita de sud, ca sa evite taxa de mediu.
Mediul sau industria auto sunt probabil ultimele lucruri la care se gandeste persoana care isi cumpara o masina. Asa ca cele doua domenii trebuie protejate de stat. Insa nu prin introducerea unei taxe discriminatorii, care se schimba odata cu ministrul economiei si despre care nimeni nu mai stie cum se numeste sau de cand este valabila.