Rezultate dezastruoase la testele PISA. România, printre cele mai slabe țări privind gândirea creativă a elevilor
Elevii români au printre cele mai slabe competențe din Europa în ceea ce privește gândirea creativă. Doar 14% dintre ei au abilități la un nivel ridicat, arată rezultatele PISA pe anul 2022.
Raportul „Minți creative, școli creative” clasează elevii români în grupul celor cu rezultate mai slabe decât media OCDE, țara noastră fiind printre ultimele din Europa privind gândirea creativă. Astfel, media OCDE este de 33 de puncte, comparativ cu țările care au un scor ridicat (41 puncte - Singapore, 38 puncte - Canada, Coreea), România are un scor mediu de 26 de puncte.
În Europa, țara noastră depășește doar Moldova și Cipru (24 de puncte), Bulgaria (21 de puncte), Macedonia de Nord (19 puncte) și Albania (13 puncte).
Ce arată rezultatele despre elevii români
Testele PISA au arătat că în România:
- 58% dintre elevi ating cel puțin nivelul 3 de competență: considerat de bază pentru gândirea creativă, adică pot cel puțin să genereze idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate din punctul de vedere al complexității, și încep să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluții originale în contexte familiare.
- 14% se situează la nivelurile 5 sau 6 de competență în gândirea creativă (performanță de top): pot genera, evalua și îmbunătăți ideile creative din cadrul unor sarcini diverse și complexe, inclusiv sarcini care presupun proiectarea unor soluții abstracte sau raportarea la scenariile unor probleme științifice și sociale nefamiliare sau caracterizate de anumite constrângeri.
Și în cazul acestor procente, România se încadrează printre ultimele din Europa, singura diferență fiind aceea că depășește Grecia (9,5%) în cazul elevilor de Nivel 5 sau 6.
Diferențe între fete și băieți. Performanța României, mai mare decât media OCDE
Raportul arată că la partea de gândire creativă, băieții nu au rezultate mai bune decât fetele în nicio țară, fiind vorba de o diferență de 3 puncte în medie pe OCDE.
În România, diferența este de doar 2 puncte, un nivel similar cu țările: Italia, Ungaria, Spania sau Belgia.
Statutul socio-economic are o mare influență
În România, statutul socioeconomic s-a dovedit a fi un predictor important al performanţei elevilor, diferenţa între elevii dezavantajaţi şi ceilalţi fiind de 15,1 puncte.
Evaluarea oferă informații valoroase și în ceea ce privește abilitățile socio-emoționale ale elevilor din România. Rezultatele arată că 85% dintre elevii români declară că doresc să știe cum funcționează lucrurile –76% doresc să înțeleagă de ce oamenii se comportă așa cum se comportă, iar 62% își duc sarcinile la bun sfârșit, chiar și atunci când acestea devin mai dificile decât credeau inițial.