Populaţia şcolară din sistemul naţional este în scădere. 3,466 milioane elevi şi studenţi înregistrați în promoția 2023/2024
Populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost 3,466 milioane elevi şi studenţi, în anul şcolar/universitar 2023-2024, în scădere cu 6.200 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS).
Cele mai atractive specializări din învăţământul superior au fost cele din grupa afaceri, administraţie şi drept.
Raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 persoane la un cadru didactic, mai arată datele INS.
Alegeri 2024
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
„Ȋn anul şcolar/universitar 2023-2024, populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost 3.466.500 elevi şi studenţi, în scădere cu 6.200 comparativ cu anul şcolar/universitar precedent. Populaţia şcolară a crescut comparativ cu anul precedent ȋn învăţământul liceal şi învăţământul superior (fiecare cu +1,1%). Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2022-2023 a fost 505.000 elevi şi studenţi, în creştere cu 0,3% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent”, arată datele INS.
În anul şcolar/universitar 2023-2024, aproape jumătate din populaţia şcolară s-a regăsit în învăţământul primar şi gimnazial (46,1%), iar circa o treime în învăţământul liceal (17,4%) şi în educaţia timpurie (15,8%). Din totalul populaţiei şcolare cuprinsă în sistemul de educaţie, 50,2% au fost eleviişi studenţii de sex feminin şi 73% elevii şi studenţii care au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul liceal şi respectiv învăţământul superior sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+6.700 elevi, respectiv +5.900 studenţi/cursanţi). În învăţământul postliceal au fost înscrişi 82.600 elevi, acest nivel educaţional fiind cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,4%).
Învăţământul primar şi gimnazial, precum şi cel profesional au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscrişi în anul şcolar 2023-2024 faţă de cel anterior (-9.500, respectiv -4.200). Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (94,5%) în unităţile şcolare publice.
Pe niveluri educaţionale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscrişi în unităţile din învăţământul privat s-a regăsit în învăţământul postliceal (46,1%).
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă. În anul universitar 2023-2024 au fost înscrişi în învăţământul superior 544.600 studenţi, din care 55,4% au fost studente.
Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele din grupa afaceri, administraţie şi drept (23,7% din totalul studenţilor), respectiv inginerie, prelucrare şi construcţii (19,7% din totalul studenţilor). Unităţile/instituţiile de învăţământ care au funcţionat în anul şcolar/universitar 2023-2024 au aparţinut, în principal, nivelurilor de educaţie primar şi gimnazial (56,2%), liceal (20,7%), respectiv educaţia timpurie (18,4%). În profil teritorial, populaţia şcolară din anul şcolar/universitar 2023-2024 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.000 persoane), respectiv Bucureşti-Ilfov (530.500 persoane). Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,6%).
La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învăţământul postliceal din regiunile Nord-Est şi Bucureşti-Ilfov (fiecare având ponderea de 1,7%). În învăţământul superior ponderea numărului de studenţi înscrişi faţă de totalul fiecărei regiuni a fost preponderentă în regiunea Bucureşti-Ilfov (32,5%).
Personalul didactic în anul şcolar/universitar 2023-2024
În anul şcolar/universitar 2023-2024, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 245.000 persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 persoane la un cadru didactic. Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educaţional preuniversitar (83%), cât şi pe nivelurile: educaţia timpurie (99,7%), învăţământul primar şi gimnazial (82,1%), postliceal (79,1%), liceal (72,9%) şi profesional (67,3%).
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2022-2023
În anul şcolar/universitar 2022-2023 au absolvit 505.000 elevi şi studenţi aparţinând nivelurilor educaţionale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale de cercetare avansată).
Preponderente au fost absolventele, în număr de 265.900, reprezentând 52,7%. Din totalul absolvenţilor, 83,4% au finalizat un nivel educaţional în mediul urban, restul în mediul rural.
La sfârşitul anului şcolar 2022-2023 au absolvit învăţământul gimnazial 175.900 elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (19%). Ponderea băieţilor (51,3%) o devansează pe cea a fetelor, cu 2,6 puncte procentuale.
În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu au reprezentat 59,9% din totalul absolvenţilor din acest nivel. În profil teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural (53,4%, respectiv 52,9%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar 2022-2023 au absolvit 143.400 elevi, mai puţin cu 1,9% comparativ cu anul şcolar anterior. Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile învăţământului cu frecvenţă – program de zi (86,6%).
Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a evidenţiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (53,4% din totalul absolvenţilor), 36,8% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,8% au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională.
La examenul de bacalaureat s-au prezentat 131.300 absolvenţi, din care 117.000 proveniţi din promoţia anului 2023 (89,1%). Au fost declarate reuşite 101.300 persoane (77,2%), din care 96.000 persoane (82,1%) din promoţia anului 2023.
Ȋn învăţământul profesional au absolvit 28.700 elevi, din care 97,6% au urmat cursurile unităţilor de învăţământ aparţinând sectorului public. Ȋn învăţământul postliceal au absolvit 30.500 elevi, din care 59,2% au urmat cursurile unităţilor de învăţământ aparţinând sectorului public. În învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost 126,5 mii studenţi. Studentele au reprezentat 59,4% din numărul totalul al absolvenţilor cu diplomă. Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi drept (26,8%), inginerie, prelucrare şi construcţii (17%), respectiv sănătate şi asistenţă socială (12%).
Rata abandonului a înregistrat în anul şcolar 2022/2023 următoarele valori: 1% în învăţământul liceal şi profesional, 1,3% în învăţământul primar, respectiv 1,2% în învăţământul gimnazial.
În anul 2021, resursele financiare necesare procesului de învăţământ, alocate pentru funcţionarea unităţilor/instituţiilor de învăţământ cuprinse în sistemul naţional de educaţie au fost asigurate în cea mai mare măsură (95,5%) din fonduri publice (de la bugetul de stat şi din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unităţilor/instituţiilor de învăţământ, dar şi din veniturile gospodăriilor. Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educaţie a fost deţinută de cheltuielile curente (93,1%), diferenţa fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,9%).
Sursa: Institutul Naţional de Statistică (INS)
Dată publicare:
20-06-2024 11:11