Cum vrea ministerul Educației să modernizeze învățământul. Planul pentru următorii doi ani
În cel mult 2 ani, toate școlile din România vor avea acces la internet, iar notele și absențele vor fi trecute în catalogul electronic.
Măsurile sunt prevăzute, în Strategia Digitală a Ministerului Educației. Catalogul ar fi trebuit finalizat anul acesta, dar a întârziat din cauza licitațiilor, susțin oficialii.
Acum, ministerul se grăbește să pună la punct strategia, forțat de faptul că elevii învață de acasă, după niște proceduri, încropite de nevoie.
În comună Scânteia din Iaşi, peste 300 de copii învaţă într-o şcoală veche şi degradată, cu toaletă în curte, fără apă şi curent electric. Băncile sunt rupte, iar clasele încălzite cu sobe cu teracotă.
Dar în plină pandemie școala ar urma să fie digitalizată. Adică va avea internet, catalog electronic şi acces la o bibliotecă virtuală.
Gigel Viţel, director Școala Gimnazială "Axinte Uricariul":
"Biblioteca online este o măsură foarte bine venită, numai că şi elevii trebuie să aibă acces la aceasta. La şcoala au acces, dar e vorba acasă să aibă acces la bibiolteca, depinde de device-ul acesta, o parte le au, 85% le au, dar 15% nu au."
10 la sută din şcolile româneşti nu au acces nici acum la internet.
Monica Anisie, ministrul Educaţiei: "Circa 2.200 de clădiri din cele peste 22 de mii existente la nivelul întregii ţări au mai rămas fără internet."
Acolo, învăţătorii le predau elevilor de la distanţă prin fișe şi material didactic.
Jean Badea, subsecretar de stat Ministerul Educaţiei: "În cel puţin 2 ani să avem internet în toate unităţile de învăţământ."
Copiii ar urma să primească tablete pentru a se putea conecta online. Ministerul Educaţiei spune că profesorii au urmat cursuri speciale, pentru competente digitale. Dar acestea nu sunt suficiente, atrag atenţia experţii.
Adina Roşca, expert educaţional e-learning: "Spune că trebuie să fie o educaţie continuă, profesorii să ştie să folosească instrumentele."
Strategia digitală va fi pusă în dezbatere publică până la sfârşitul săptămânii, iar în prima jumătate din decembrie ar putea fi gata prima formă, asumată de Guvernul României.
Până atunci, ministerul trebuie să decidă cum vor fi date tezele dacă elevii vor învăţa de acasă. La limba română, de pildă, teza ar putea fi înlocuită de un eseu.
Olimpiadele, în schimb, ar putea fi amânate. Cu toate acestea, ultimele date arată că școala nu a contribuit la creșterea numărului infectărilor.
Situația infectărilor după începutul școlii
La începutul școlii erau înregistrate 104 mii de cazuri de infectare cu noul coronavirus de la debutul pandemiei. Au trecut doar 40 de zile de atunci şi s-a dublat numărul - avem peste 210 mii. Pentru grupa de vârstă 0-19 ani, în care sunt copii şi tineri, se vede aproape o dublare a numărului de infectări.
Aveam la începutul anului şcolar 6.400 de cazuri, creşterea săptămânala e până la peste 13 mii. În tot acest timp peste 2.500 de şcoli au intrat în scenariul roşu, iar alte 5 mii sunt în sistem hibrid.
Procentul cazurilor din grupa 0-19 ne arată ca de fapt şcoala nu a contribuit la creşterea numărului de infectări. Asta pentru că acest procent era de 6,2 înainte de începutul şcolii, iar acum e de 6,5, deci o creştere infimă, de 0,3 puncte procentuale.
Asociația Școlilor Private a cerut noului prefect redeschiderea școlilor și grădinițelor din Capitală.