Vehiculele exotice ale demnitarilor: o locomotivă și o motocicletă Gnome Rhone din 1936, cu motor de avion
O analiză realizată de Agenția Națională de Integritate (ANI) prezintă mașinile de epocă și vehiculele exotice deținute de către unii demnitari români. Vârsta medie a mașinilor este de 14 ani.
În declarațiile de avere din acest an apar peste 411.000 de autoturisme, dar și tractoare, o motocicletă Gnome Rhone din 1936, o locomotivă și modele interbelice sau de epocă. Doar 0,2% dintre vehicule au fost declarate ca fiind donate, 27 dintre acestea fiind mai noi de 3 ani, precizează ANI într-un comunicat.

Agenția Națională de Integritate a prezentat luni rezultatele unei analize complexe a declarațiilor de avere, sub aspectul patrimoniului mobil al demnitarilor.
„În perioada 2022-2025, declarațiile de avere completate electronic pe platforma eDAI nu au fost doar un exercițiu de transparență, ci și o provocare pentru infrastructura noastră digitală: să transforme mii de stringuri text într-o imagine coerentă a averilor declarate — și a poveștilor din spatele lor", a transmis ANI.
Procesul tehnologic a implicat utilizarea unui sistem de prelucrare big data, prin care datele au fost extrase, ordonate și clasificate pe baza nomenclatoarelor și a logicii semantice. „De la text brut la înregistrare standardizată, am trecut prin etape de curățare, interpretare și sortare automată — în care fiecare virgulă sau greșeală de tastare a devenit un obstacol de depășit algoritmic", explică ANI.
Preferințele oficialilor la mașini
Analiza relevă 411.302 autoturisme declarate în 2025, cu o vârstă medie de 14 ani pentru autoturisme și 16 ani pentru alte mijloace mobile, precum camioane, motociclete sau ATV-uri.
Topul mărcilor preferate relevă o orientare către vehiculele din segmentul mediu:
-
Volkswagen domină cu 15,64% din total, având o vechime medie de 16 ani
-
Dacia ocupă locul al doilea cu 10,65%, cu o vechime medie de 12 ani
-
Skoda completează topul cu 10,15%, tot cu 12 ani vechime medie
-
Opel se situează pe locul patru cu 8,81%, având cea mai mare vechime medie de 17 ani
-
Ford închide top 5 cu 7,9%, cu o medie de 15 ani
Doar 0,2% din totalul mașinilor declarate au fost raportate ca fiind donate, dintre care 27 de vehicule au o vârstă mai mică de 3 ani.
Comori și rarități
Printre zecile de mii de înregistrări, ANI a identificat adevărate piese de colecție și pagini de istorie automotive. Analiza a dezvăluit „86 de vehicule Ferrari și Lamborghini – dar nu se încadrează în categoria super-car-uri, ci a tractoarelor", o motocicletă Gnome Rhone din 1936 „cu tehnologie derivată din motoare de avion cu peste 1000 cai putere" și chiar o locomotivă.
Colecția vehiculelor de epocă include modele emblematice:
-
Opel Kadett 1939
-
Plymouth 1939 și 1956
-
Fiat Balila 1928
-
Ford A 1929 (foto)
-
Cadillac DeVille 1968
-
SIMSON AWO 250, MZ ES 175, JAWA 175, Wartburg, SR114 și multe altele
Digitalizarea „galeriei mecanice”
ANI subliniază că această „galerie mecanică nu are doar un aer nostalgic, ci și demonstrează diversitatea patrimoniului mobil și capacitatea sistemelor digitale de a înțelege, ordona și respecta toate aceste particularități".
„Această analiză arată că digitalizarea nu înseamnă doar butoane și platforme online — ci și puterea de a extrage sens din complexitate, de a identifica tipare, excepții și povești acolo unde inițial nu vedem decât date brute", transmite instituția.
Potrivit ANI, declarațiile de avere „pot fi plictisitoare, dar nu și când ai un sistem care le poate 'citi' cu ochii unui analist, viteza unui server și toată experiența acumulată până în prezent".
Rolul inspectorilor în menținerea integrității
Deși analiza poate fi „savurată de curioși și pasionați ca o poveste despre preferințe auto și rarități mecanice", ANI atrage atenția că "munca dificilă rămâne în seama inspectorilor care interpretează, verifică și corelează aceste date".
„Ei sunt cei care, dincolo de picanterii, contribuie esențial la menținerea unui grad ridicat de integritate în administrația publică", conchide instituția în comunicat.
Agenția precizează că aceeași analiză a datelor a identificat și primele incidente de integritate, comunicate anterior publicului.