Doi ani de cursuri online au lăsat lipsuri în pregătirea practică a studenților. În special pentru cei care au urmat facultăți tehnice. Astfel că odată ajunși pe piața muncii se confruntă cu diverse probleme, chiar și de adaptare într-o echipă.

Ca să îi ajute să recupereze acest deficit, multe companii le oferă training suplimentar.

Ștefan este student în anul 4 la Automatică și Calculatoare și a făcut cursuri online încă din al doilea an. În toamnă, s-a angajat ca inginer de aplicații software. Ca să țină pasul cu colegii săi face training trei luni, în companie.

Facultatea online a reprezentat un oarecare impediment în a învăța. Nu există partea de experimente pe care o făceai la facultate în mod normal”, spune Ștefan.

Programe de training pentru noii angajați

O companie de telecomunicații din Timișoara a creat programe speciale de training suplimentar pentru angajații noi. În ultimul an au intrat în companie peste 100 de studenți: ingineri, programatori sau analiști de date. Toți sunt în anii 3 sau 4 de facultate și mai mult de jumătate au învățat online.

Reprezentant companie de telecomunicații: Idenitificăm probleme, lipsuri pe care încercăm să le compensăm în cadrul companiei.

Reporter: Ce le lipsește lor? În comparație cu cei care veneau acum doi ani.

Reprezentant: O parte tehnică poate fi îmbunătățită, interacțiunea cu colegii studenți și asta se reflectă în interacțiunea cu colegii din cadrul companiei.

În domeniul construcțiilor, de exemplu, studenții ar fi trebuit să facă practică în companii sau pe șantiere. Adrian Cionca este dezvoltator imobiliar și spune că inginerii care abia au terminat scoala nu au apucat sa ajunga pe teren.

Nivelul de pregătire este subțire. Când mergi în șantier, când ai contactul cu profesorul, este una, iar când faci online și ți se prezintă de la distanță ce ți se prezintă se prea poate ca atunci când ajungi efectiv la serviciu să nu știi cu ce să te confrunți”, a explicat un dezvoltator imobiliar.

Mai multe universități au reluat cursurile practice fizic

Reprezentanții universităților încearcă să îmbunătățească sistemul de predare. De pildă, la Universitatea Politehnica Timișoara toate lucrările practice, laboratoarele și seminariile se țin fizic acum, indiferent de rata de infectare.

Un mentorat online e mai dificil, o dată. Și în al doilea rând interacțiunea directă cu colegii, munca de echipă și apoi munca pe echipamente, direct. După doi ani de zile în online, ei văd mai dificilă o comunicare”, a spus rectorul Universității Politehnica Timișoara.

Activitatea on-line afectează în mod clar calitatea pregătirii. Pentru că există foarte multe etape în această pregătire, partea de seminar, partea de laborator, care poate fi susținută temporar în online. Dar nu se poate înlocui formarea directă cu formarea în online”, a explicat rectorul Universității Dunărea de Jos.

Universitățile de medicină și cele tehnice au început să facă toate cursurile practice fizic, în timp ce multe facultati cu profil uman au rămas online.