Românii încă sunt reticenți când vine vorba de cumpărăturile online. Care este cea mai mare temere a oamenilor
Deși își petrec mult timp pe internet, românii încă sunt reticenți când vine vorba de cumpărăturile online. Cea mai mare temere este legată de securitatea plaților.
Dovadă că, mulți preferă să achite cash, iar experiențele neplăcute cu produse comandate i-au făcut pe mulți să nu mai comande online.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, 20% dintre cei care făceau cumpărături online în pandemie, au renunțat acum la comenzi. Se tem că nu primesc produsele și nu au încredere în securitatea plăților pe internet.
Reporter: Cumpărați online?
Român: „Nu mai fac”.
Reporter: De ce?
Român: „Să vă spun ce mi s-a întâmplat astăzi, duminică. Am plătit cu cardul impozitele la casă și la mașină, și mi-au oprit de pe card de patru ori suma. Astăzi mi-au trimis banii înapoi, cu plata la livrare”.
Român: „Mi se pare mai bine să merg în magazin să le și probez, să văd și materialul. La livrare, pentru că mi se pare mai OK”.
Marius Marinescu, Expert în securitate cibernetică: „Din păcate există încă astfel de riscuri. Cel mai comun risc este fraudarea plăților. Clienții pot deveni victime ale fraudelor de plată atunci când cardul de credit sau alte informații de plată le sunt furate în timpul unei tranzacții”.
Pe de altă parte, majoritatea celor care fac cumpărături online, preferă să plătească numerar la livrare.
Din septembrie 2022, Agenția Națională de Administrare Fiscală obligă firmele de curierat să raporteze orice comanda plătită cash. Inspectorii speră să îi descopere astfel pe cei care vând diverse produse pe internet și sunt suspecți de evaziune fiscală. De când a fost introdus noul regulament, companiile au declarat nouă milioane de livrări în sistem ramburs.
Cristi Movilă: „În comerțul acesta, persoană fizică către personă fizică, trebuie să fim întotdeauna atenți, pentru că, de fapt, nu e un comerț reglementat de nimic, e un schimb. Există protecția consumatorilor care îmi oferă drepturi și îmi protejaza drepturile, în relația persoană - persoană e complicat, tot ce putem face e să fim atenți”.
Și lipsa competențelor digitale reduce nivelul comerțului online din țara noastră.
Cristian Bolocan, specialist în marketing online: „Statistic vorbind știm că 45% dintre utilizatorii de internet cumpără online. De asemenea, 15% dintre români nu știu să comande online. Să nu uităm că o parte din arhitectura țării este reprezentată de mediul rural, cu o medie de vârstă foarte mare”.
Cristi Movilă: „Avem două perspective. Una a comerciantului care nu a putut să aducă acești clienți în contul online, și o perspectivă a clientului care preferă acest mod de abordare omnichannel, mă duc în magazine pentru anumite cumpărături”.
Doar pentru 10% din companiile din România, comerțul electronic reprezintă cel puțin 1% din cifra totală de afaceri, acest lucru plasându-ne pe penultimul loc în Uniunea Europeană la comerțul online.