Industria auto din UE pierde 500.000 de locuri de muncă, prin trecerea la mașinile electrice. România are 200.000 de angajați

industria auto
Getty

Trecerea la utilizarea exclusivă a vehiculelor electrice şi renunţarea la cele cu combustie internă ar duce la pierderea a jumătate de milion de locuri de muncă la nivel european, arată Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile (CLEPA).

 

Studiul, realizat de PwC Strategy, are ca scop evaluarea impactului a trei scenarii de politică Green Deal asupra ocupării forţei de muncă şi a valorii adăugate în rândul furnizorilor de automobile din Europa în perioada 2020-2040.

Scenariile reprezintă o abordare tehnologică mixtă, actuală numai pentru vehicule electrice propusă în pachetul Fit for 55 şi un scenariu radical de accelerare a vehiculelor electrice. Toate cele trei scenarii presupun o electrificare accelerată pentru a îndeplini obiectivele climatice, cu o cotă mare de piaţă pentru vehiculele electrice până în 2030 de peste 50%, aproape 80% şi, respectiv, de aproximativ 100%.

Sectorul producţiei de automobile este responsabil pentru mai mult de 5% din totalul angajărilor în 13 state membre ale UE, peste 60% din lucrători fiind angajaţi de furnizorii de automobile.

Citește și
Fabrica Ford din Craiova
Ford Craiova și-a suspendat producția. Ce se întâmplă cu angajații
„Să nu credem că NATO, în cazul în care România va fi atacată, ne va ajuta cu muniție de 152...” Șeful armatei române, avertisment

 

România, pe locul 4 în UE la numărul de angajați în industria auto

 

Prin urmare, studiul oferă o evaluare foarte necesară la nivel european şi identifică riscurile şi oportunităţile oferite celor şapte ţări majore de producţie pentru componente auto (Germania, Spania, Franţa, Italia, Cehia, Polonia şi România).

Un raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că România se află pe locul 4 în Uniunea Europeană la numărul de angajați din industria auto. Nu mai puțin de 195.000 de români lucrează în industria auto locală, după Polonia (214.000 angajați), Franța (239.000) și Germania (919.000).

Studiul este, de asemenea, primul de acest gen care evaluează impactul diferitelor scenarii de politică pentru atingerea obiectivelor Green Deal, cu accent pe furnizorii de automobile.

În timp ce producătorii de autovehicule au o capacitate mai mare de a cesiona sau de a prelua activităţi pentru a compensa o pierdere de activitate în domeniul propulsorului electric, furnizorii de automobile pot reacţiona cu mult mai puţină agilitate, deoarece sunt legaţi de contracte pe termen lung cu producătorii de vehicule.

 

Locurile de muncă din Centrul și Estl Europei depind de motorul cu ardere internă

 

Studiul estimează că, în scenariul vehiculelor electrice exclusiv, 70% din impactul asupra ocupării forţei de muncă va fi resimţit deja în perioada 2030-2035 şi arată că oportunităţile vehiculelor electrice depind de stabilirea unui lanţ profund de aprovizionare cu baterii în UE, de sincronizare şi probabilitate, aspecte încă incerte.

Ţările din Europa de Vest par cel mai bine plasate pentru a deveni fortăreţele producţiei de propulsoare electrice, în timp ce locurile de muncă din ţările Central şi Est Europene vor rămâne dependente de motorul cu ardere internă.

Henning Rennert, partener la PwC Strategy& Germania, a declarat: "În timp ce electrificarea pune în pericol angajarea în sistemul propulsorului electric, pe de o parte, alte abilităţi ale forţei de muncă în domenii precum software-ul sau infrastructura vor fi necesare în viitor. Valoare adăugată şi crearea de locuri de muncă în tehnologiile de propulsie depind de producţia locală de baterii în Europa".

La rândul său, secretarul general CLEPA, Sigrid de Vries, a arătat că studiul evidenţiază riscurile vehiculelor electrice destinate existenţei a sute de mii de oameni care lucrează din greu pentru a oferi soluţii tehnologice în scopul mobilităţii durabile.

Potrivit acestuia, furnizorii de automobile sunt responsabili pentru cea mai mare parte a locurilor de muncă din industria de automobile.

 

Furnizorii de mașini angajează 1,7 milioane de oameni în Europa 

 

"Inovaţiile furnizorilor de automobile au făcut ca mobilitatea electrică să fie din ce în ce mai accesibilă pentru consumatori şi un instrument esenţial pentru îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor. Dar nevoile societăţii sunt mult prea diverse pentru o abordare universală. Un cadru de reglementare care este deschis tuturor soluţiilor disponibile, cum ar fi utilizarea tehnologiilor hibride, hidrogenul verde şi combustibilii durabili din surse regenerabile, va permite inovarea pe măsură ce redefinim mobilitatea în următoarele decenii", a afirmat Vries.

Potrivit sursei citate, actuala propunere Fit-for-55 pentru standardele de emisii de CO2 pentru maşini şi camionete se uită doar la emisiile provenite de la ţeava de eşapament a vehiculului, ignorând emisiile legate de producţia vehiculelor sau combustibilii pe care îi folosesc, inclusiv modul în care este generată electricitatea.

"Pentru a stimula tehnologiile cu cea mai scăzută amprentă totală de carbon, emisiile de la vehicule ar trebui, în mod ideal, să fie reglementate pe baza ciclului de viaţă, cu o abordare Well-to-Wheel (WtW) ca prim pas, care ia în considerare producţia şi distribuţia combustibilului/electricităţii folosite pentru a alimenta un vehicul", recomandă responsabilii CLEPA.

Reducerile emisiilor producţiei de carburanţi / energie ar trebui recunoscute atunci când se determină conformitatea cu standardele de CO2, de exemplu prin introducerea unui mecanism de creditare voluntar, care permite producătorilor de automobile o opţiune suplimentară de a îndeplini obiectivele la nivelul întregii flote cu un volum suplimentar de combustibili regenerabili.

"O abordare deschisă a tehnologiei ar trebui să includă electrificare rapidă cu energie curată şi regenerabilă, completată de tehnologie de ardere curată cu combustibili regenerabili şi durabili. Există mai multe opţiuni pe lângă zero emisii pe ţeava de eşapament şi trebuie să recunoaştem rolul pe care carburanţii neutri din punct de vedere climatic îl pot juca în reducerea emisiilor, menţinerea opţiunii consumatorilor, accesibilitatea şi menţinerea competitivităţii globale a Europei. Tehnologia nu este inamicul, ci mai degrabă combustibilii fosili, iar deschiderea tehnologică va fi esenţială pentru a asigura o tranziţie justă", a mai spus Vries.

CLEPA, Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile, cu sediul la Bruxelles, reprezintă peste 3.000 de companii, de la multinaţionale la IMM-uri.

Furnizorii de automobile din Europa angajează direct 1,7 milioane de oameni în UE.

 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fata fostului star al fotbalului s-a dezbrăcat complet! Cum a apărut după ce le-a răspuns celor care s-au luat de ea că pozează sexy
FOTO Fata fostului star al fotbalului s-a dezbrăcat complet! Cum a apărut după ce le-a răspuns celor care s-au luat de ea că pozează sexy
Citește și...
Criza din industria auto se adâncește. Dacia își oprește din nou activitatea
Criza din industria auto se adâncește. Dacia își oprește din nou activitatea

Criza globală de semiconductori prelungește problemele industriei auto de la noi.

Ford Craiova și-a suspendat producția. Ce se întâmplă cu angajații
Ford Craiova și-a suspendat producția. Ce se întâmplă cu angajații

Ford Craiova suspendă producţia de vehicule şi motoare pentru opt zile, începând cu data de 26 februarie, ca urmare a problemelor legate de furnizarea de semiconductori care afectează o mare parte din industria auto globală.

Un gigant din industria auto își va reloca o parte din producția din Ungaria și Lituania în România
Un gigant din industria auto își va reloca o parte din producția din Ungaria și Lituania în România

Grupul suedez Holmbergs, specializat în producţia de soluţii de siguranţă pentru pasagerii auto, îşi va reloca o parte din producţia din Ungaria şi Lituania în România, după achiziţionarea recentă a companiei Te-Rox Prod.

Recomandări
Avertismentul unui fost șef al CIA după 2 ani de război: Putin nu se va opri în Ucraina. În mod sigur, Moldova va fi în vizor
Avertismentul unui fost șef al CIA după 2 ani de război: Putin nu se va opri în Ucraina. În mod sigur, Moldova va fi în vizor

Republica Moldova ar putea fi următoarea țintă a lui Vladimir Putin, mai ales că în regiunea separatistă Transnistria se află aproximativ 1.500 de soldați ruși, avertizează generalul american în rezervă David Petraeus.

George Simion, declarație uluitoare despre Republica Moldova, țară în care este interzis: „Urăsc acest stat artificial”
George Simion, declarație uluitoare despre Republica Moldova, țară în care este interzis: „Urăsc acest stat artificial”

Interzis pe teritoriul Republicii Moldova, George Simion a afirmat că urăşte “acest stat artificial”. În opinia liderului AUR, ţara vecină nu va intra niciodată în Uniunea Europeană.

Ciolacu, mesaj clar pentru maghiari: „Haideți să terminăm cu prostiile cu autonomia Ţinutului Secuiesc. Nu va fi niciodată””
Ciolacu, mesaj clar pentru maghiari: „Haideți să terminăm cu prostiile cu autonomia Ţinutului Secuiesc. Nu va fi niciodată””

Marcel Ciolacu a declarat, sâmbătă în judeţul Harghita, că „să terminăm cu prostiile cu autonomia Ţinutului Secuiesc” şi a adăugat că acest lucru nu a fost şi nu va fi niciodată. El a mai spus că nimeni nu va împărţi Ardealul.