Trenuri oprite în câmp și pasageri care au înghețat în gări. România așteaptă temperaturi și de -21 de grade
Gerul se pregătește să prindă România ca într-o menghină. Gerul va cuprinde treptat toată țara, de marți și până joi, și senzația de frig va fi accentuată și de vântul puternic.
Deocamdată, în principalele porturi nu s-au anunțat restricții de navigație. Însă aici, pe litoral, rafalele s-au întețit spre seară, iar pe malul mării frigul pătrunzător se simte mult mai tare. Miercuri noapte, temperaturile vor scădea în toate regiunile.
Pe de altă parte, din cauza furtunii, sute de călători din 5 trenuri au rămas blocați, luni seară în judetul Dolj, după ce mai mulți copaci, rupți de vântul puternic, au căzut pe liniile de contact, iar circulația fost întreruptă mai bine de trei ore.
Vin nopți în care termometrele vor indica și minus 21 de grade Celsius. Până acum, vântul a creat probleme și a bulversat circulația pe calea ferată. De altfel, meteorologii au emis o avertizare de cod galben în estul Munteniei, Dobrogea și în jumătatea de sud a Moldovei.
În gara Filiași, un tren de călători care mergea de la București spre Arad, a fost blocat în jur de 3 ore. Vântul puternic a rupt mai mulți copaci groși care s-au prăbușit peste liniile de înaltă tensiune. Pasagerii nu au avut încotro: au așteptat. Nimeni nu le-a spus când și cum vor ajunge la destinație.
”- A venit nenea controlul și ne-a spus ca a căzut un copac pe firele de tensiune și nu mai putem să plecam de aici.
- De cât timp așteptați?
- De 3 ore”.
Oamenii au primit apă și mâncare. Vagoanele erau, cât de cât, încălzite. Călătorii au mărturisit că în tren erau cam 18-20 de grade.
”- Ni s-a dat o sticla de apă și câte un cornet...
- Frig în tren?
- Frig nu chiar așa, dar totuși este, nu putem să spunem că e acceptabil”.
În schimb, cei care au așteptat în gări au fost și mai ghinioniști.
”- Am stat în sala de așteptare.
- Vi s-a oferit mâncare? Băutură?
- Nu!".
Și trenul care se îndrepta spre Capitală din Timișoara a stat în gara Strehaia mai bine de 3 ore. Aici mulți pasageri n-au mai avut răbdare și au plătit șoferii de taxi să îi ducă la destinație.
Călător: ”Am fost la spital la Timișoara, am avut doi copii mici, i-am luat cu mine, am plătit taxiul 1 milion 500 vechi ca să îi duc acasă, operați”.
Călător: ”Prima dată a spus că stăm o oră, apoi a venit la o jumătate de oră și a spus că mai puțin de 3 ore nu putem să stăm aici”.
”Acest vagon, doar vopseaua îl ține”
Însă, în afara evenimentelor provocate de vremea rea, cei care circulă des pe această rută spun că atât infrastructura feroviară, cât și starea tehnică a trenurilor reprezintă un pericol permanent.
Călător: ”Situația nu e nouă, e foarte veche și nu se ia nicio măsură de 30 de ani. Acest vagon, doar vopseaua îl ține. Are peste 50 de ani”.
Din cauza copacilor care s-au frânt pe segmentele feroviare Filiași- Gura Motrului și Filiași – Turceni, trenurile au avut întârzieri de până la 250 de minute.
În județul Arad, între Glogovăț și Ghioroc, din cauza vântului și a depunerilor de chiciură, firele de alimentare a locomotivelor electrice se mișcă și nu mai ating pantograful instalat pe locomotive.
Ca să nu oprească circulația, CFR a introdus pe acest traseu locomotive Diesel. Luni dimineață, patru trenuri au avut întârzieri de 600 de minute.
La Vârful Omu, stația meteo a fost acoperită complet cu gheață, ca un castel din basme. Iar la Bâlea Lac, zăpada și norii s-au contopit.