Afacere cu înghețată stradală în România. Cât de profitabil este să cumperi o astfel de mașină
Dozatoarele de înghețată de pe stradă aduc oricui aminte de vremurile copilăriei, iar gustul inconfundabil îi fac pe toți să se oprească pentru această gustare ideală pentru o zi de vară.
Dacă te gândești să îți deschizi o afacere cu înghețată stradală în România, va trebui să te gândești la câteva aspecte esențiale, de la achiziționarea aparatului, amplasarea acestuia și aprobările necesare, până la materia primă și instrumentele pentru a face înghețata. Totodată, vei avea nevoie de un spațiu de depozitare a aparatului pe timp de iarnă.
Deși lucrurile nu sunt simple, o astfel de afacere poate fi extrem de profitabilă pe timp de vară. Sunt multe elemente pe care trebuie să le iei în considerare, dar cu puțină atenție și organizare, vei reuși să te decizi dacă ești pregătit sau nu pentru o astfel de afacere.
Afacere cu înghețată stradală în România - ce presupune și care sunt primii pași
Să pornești o afacere cu o mașină de înghețată stradală în România înseamnă mai mult decât simpla achiziționare a aparaturii și aprovizionarea cu înghețată.
Trebuie să iei în considerare următoarele aspecte:
O cercetare de piață. Va trebui să începi prin a face o cercetare de piață. Asta înseamnă, practic, că trebuie să vezi dacă oamenii ar cumpăra înghețată, pentru ce preț ar face-o și ce preferințe au în materie de gust. De asemenea, în această etapă ar trebui să vezi și spațiul unde să amplasezi o astfel de mașină și ce presupune asta: ai nevoie de un spațiu cu apă curentă pentru a spăla mașina, cu electricitate și toate utilitățile ca să poată funcționa afacerea.
Uită-te după spații într-o piață, în apropierea unei stații sau a unor locuri aglomerate dar în care oamenii petrec ceva timp, nu doar le tranzitează. Așa cum există patiserii în stațiile de autobuz, mașina de înghețată va trebui să fie amplasată strategic în locuri în care circulă oameni și unde se pot opri pentru o gustare răcoritoare în mijlocul verii și a căldurii toropitoare.
Banii. O astfel de afacere nu e deloc ieftină. Pune pe hârtie un plan financiar detaliat care să includă costurile asociate cu achiziționarea sau închirierea mașinii de înghețată, echipamentul necesar, costurile pentru materiile prime, taxele de licență și avize, precum și cheltuielile operaționale. Un plan financiar solid te ajută să vezi cât investești și cam cât ai face profit, astfel încât să vezi dacă merită sau ai posibilitatea să pornești la drum.
Marketing. Dacă amplasarea e bună și înghețata ta e delicioase, iar prețul este unul modic, cel mai probabil nu vei avea nevoie de marketing. Dacă totuși nu reușești să ai parte de un loc foarte bun, ar trebui să dezvolți o strategie de marketing eficientă pentru a-ți promova afacerea. De la social media, la fluturași sau promoții, afișe și flyere, toate acestea îți vor aduce clienți.
Avize și aprobări. Interesează-te ce fel de avize și aprobări ai nevoie pentru a porni o astfel de afacere. Înghețata intră la categoria de alimentație publică, așa că va trebui să urmezi niște norme și reguli bine stabilite atunci când prepari înghețata și când o vinzi.
E o afacere de sezon. Ține minte că această afacere nu face profit tot anul, ci este una de sezon. Atunci când faci planul, ține cont că investiția și profitul nu sunt pe un an, ci doar pe 3, maximum 4 luni și jumătate.
Totuși, acest business poate fi o oportunitate atrăgătoare, dar succesul depinde o planificare foarte bună.
Care sunt costurile unei astfel de afaceri
O afacere cu o mașină de înghețată stradală implică mai multe costuri decât cele evidente legate de achiziționarea mașinăriei și aprovizionarea cu înghețată.
Mașina de înghețată este o investiție esențială. Costurile pot varia în funcție de calitatea, capacitatea și brandul mașinii pe care o alegi. Alocă un buget adecvat pentru a asigura achiziționarea unei mașini fiabile și eficiente. Dacă îți iei o mașină second hand, prețurile pornesc cam de la 2.000 - 3.000 de euro, iar o mașină de înghețată nouă poate ajunge să coste și 10.000 - 20.000 de euro/
Pregătește-te să plătești și avizele de funcționare și toate taxele. În primul rând, vorbim despre spațiul unde vei pune mașina.
Acesta este cel mai important aspect. Închirierea unui astfel de spațiu poate ajunge la câteva mii de euro bune pe lună.
Pe lângă costurile chiriei, va trebui să plătești și utilitățile. De asemenea, vei avea nevoie de furnizori pentru vafe, cornete și/sau pahare, înghețată și echipamente cu care să o prepari.
De regulă, înghețata vine în saci sub formă de praf. Aceștia sunt amestecați în butoaie cu lapte și apoi conținutul se toarnă în mașină, care răcește compoziția și o transformă în înghețată.
Costurile materiei prime vor depinde de tipul de înghețată, calitatea ingredientelor și volumul pe care te aștepți să îl vinzi.
De asemenea, ar trebui să ai un buget de urgență. Poate fi necesar să investești în echipamente suplimentare, cum ar fi un generator pentru asigurarea energiei în locații fără acces la o sursă electrică.
Dacă nu vrei să stai la vânzare, atunci trebuie să adaugi și salariul unui angajat sezonier.
Apoi, mașina de înghețată trebuie verificată periodic. Vei avea nevoie de încărcare cu freon și mentenanță, astfel încât să funcționeze bine.
Practic, cele mai importante două lucruri sunt mașina de înghețată și spațiul. Dacă spațiul e bun și mașina este una care funcționează bine, afacerea ta nu are cum să dea greș.
O altă opțiune este să închiriezi mașina de înghețată, astfel încât să îți tai cheltuielile masiv. Îți vei amortiza investițiile rapid, având în vedere că nu e necesar să dai mii de euro pe o mașină, ci vei închiria una.
În plus, dacă găsești un spațiu ieftin, lucrurile sunt și mai simple, iar investiția scade major. Rămâne să setezi prețul înghețatei în funcție de cât dai pe praful, pe emulgatori, cornete și vafe. În medie, prețul unei înghețate la cornet este între 5 și 10 lei în România, așa că ar trebui să îți rămână profit la fiecare înghețată în jur de 3-4 lei.