Acte pentru pașaportul copiilor. Cum se obține un pașaport pentru minori

În România, obținerea unui pașaport pentru minori poate fi un proces destul de complex și poate fi uneori însoțit de stres și de confuzie pentru părinți sau pentru tutorii legali.
Însă, dacă știi exact ce pași trebuie să urmezi și ce acte trebuie să depui, lucrurile pot fi destul de ușoare. Ca să obții un pașaport pentru copil, ai nevoie de câteva acte și trebuie să urmezi câțiva pași simpli.
Tipuri de pașaport pentru copil
Un pașaport este un document oficial emis de guvern, care atestă identitatea și cetățenia unei persoane.
Pașaportul este un document esențial atunci când un minor călătorește în străinătate, fie că este vorba despre vacanțe sau excursii școlare.
În anumite situații, cum ar fi solicitarea de vize sau alte formalități administrative, poate fi necesară prezentarea unui pașaport pentru minori.
Pentru început, trebuie să știi că pașaportul pentru copii poate fi de două feluri, iar taxele și actele necesare pentru pașaport sunt diferite pentru fiecare dintre acestea.
Totuși, singurele diferențe între cele două tipuri de pașaport constau în termenul de eliberare și termenul de valabilitate al actului.
Prima variantă este pașaportul simplu electronic, cu o valabilitate de 5 ani pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani și o valabilitate de 3 ani pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani. Termenul de eliberare este de 15 zile.
Celălalt tip de pașaport este pașaportul simplu temporar, cu o valabilitate de 12 luni, indiferent de vârsta copilului. Se obține mult mai ușor, în doar câteva ore sau cel mult 3 zile.
Eliberarea pașaportului simplu temporar se poate face și în absența minorului, dacă aduci două fotografii tip buletin ale copilului.
Acte necesare pentru pașaportul copilului
Ce acte sunt necesare pentru obținerea unui pașaport pentru minori în România?
Pentru copiii cu vârsta de până în 14 ani, care nu posedă buletin, ai nevoie de următoarele acte, potrivit Direcției Generale de Pașapoarte:
• Certificatul de naștere al minorului în original - pentru a dovedi identitatea minorului și pentru a stabili legătura cu părinții sau cu tutorele legal.
• Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
• Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat. Taxa pentru emiterea pașaportului variază în funcție tipul pașaportului și poate fi achitată ghișeul.ro
• Pașaportul anterior al minorului (dacă există)
• Împuternicire din partea celui de-al doilea părinte (dacă se prezintă doar actul de identitate în original al unui dintre părinți).
În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
• Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
• Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
• Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului. Hotărârile judecătorești prezentate trebuie să cuprindă ștampila instanței, în original. Hotărârile pronunțate în străinătate trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de lege pentru recunoaștere și punere în executare.
• Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului. Hotărârile judecătorești prezentate trebuie să cuprindă ștampila instanței, în original. Hotărârile pronunțate în străinătate trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de lege pentru recunoaștere și punere în executare.
• Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
• Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
Acte necesare pentru copiii de peste 14 ani:
• Cartea de identitate a minorului în original
• Certificatul de naștere al minorului în original
• Declarații privind acordul de eliberare a pașaportului simplu electronic, date de ambii părinți în original
• Dovada achitării taxelor pentru pașaport, completate pe numele minorului
• Pașaportul anterior al minorului, dacă există
Cum se realizează pașaportul copilului
Documentele se depun personal de minor, iar prezența acestuia la ghișeu este obligatorie, în cazul în care minorul are peste 14 ani. Programarea se face online pe site-ul DGP.
Odată făcută programarea, la ghișeu, părinții sau minorii trebuie să prezinte toate documentele necesare.
În cazul în care minorul este sub 14 ani, este necesară prezența acestuia la ghișeu însoțit de unul dintre părinți sau de tutorele legal. În cazul în care minorul are între 14 și 18 ani, este necesară prezența acestuia la ghișeu pentru a-și semna propriul pașaport.
După depunerea cererii și a tuturor documentelor necesare, se va face o verificare a documentelor și se va face fotografia minorului.
Termen de eliberare pentru pașaportul minorilor
Paşaportul simplu temporar se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, conform pasapoarte.mai.gov.ro.
Pașaportul simplu electronic se eliberează în 10 zile lucrătoare pentru cererile depuse în ţară.
Taxa de pașaport
Un alt aspect important de luat în considerare atunci când se obține un pașaport pentru minori în România este reprezentat de costuri și taxe.
Taxa pentru eliberarea pașaportului pentru un minor este de 258 de lei pentru minorii cu vârste peste 12 ani.
Un pașaport simplu electronic pentru copiii sub 12 ani costă 234 de lei.
Pașaportul simplu temporar are o taxă de 96 de lei, indiferent de vârsta minorului.
Aceste costuri pot fi plătite la momentul programării, pe ghiseul.ro.
Altă metodă de plată este la casieriile unităților CEC Bank sau la stațiile de plată Selfpay ale CEC Bank.
Este important să știi că pașaportul simplu electronic pentru minori este valabil pentru o perioadă de 5 ani și poate fi prelungit dacă este necesar.
În cazul în care minorul călătorește în străinătate însoțit de unul dintre părinți, este important să se verifice dacă țara de destinație are nevoie de vize de intrare sau alte documente pentru minori.
În cazul în care minorul călătorește în străinătate neînsoțit de părinți, este necesară obținerea unui acord parental notarial care să ateste că părinții sau tutorii legali sunt de acord cu călătoria minorului.
Reînnoirea pașaportului expirat
În cazul în care ai optat pentru un pașaport electronic simplu, acesta va expira după 5 ani. Pe de altă parte, pașaportul temporar va expira în termen de un an.
Dacă pașaportul minorului a expirat, ai nevoie de aceleași acte ca prima dată, însoțite de pașaportul expirat.
• Cartea de identitate a minorului în original (dacă are peste 14 ani)
• Certificatul de naștere al minorului în original
• Declarații privind acordul de eliberare a pașaportului simplu electronic, date de ambii părinți în original
• Dovada achitării taxelor pentru pașaport, completate pe numele minorului
• Pașaportul anterior al minorului expirat
Procedura este aceeași ca prima oară. Îți faci o programare online, plătești taxa, aduni toate actele și mergi la ghișeu la ora programată, aștepți termenul de eliberare, apoi mergi să ridici noul pașaport.
Cum se face programarea pentru pașaportul copilului
Programarea pentru pașaportului copilului se poate face foarte ușor pe platforma mai.gov/epasapoarte.
Aici, selectezi județul în care dorești programarea, completezi formularul în care alegi prima oară locația, apoi numărul de persoane pentru care faci programare, care poate fi până la 4 membri ai familiei, tipul de pașaport, data, ora, numele, prenumele, adresa de e-mail, codul numeric personal și numărul de telefon.
Odată confirmată programarea, aceasta se va găsi și pe e-mail. Trebuie să te prezinți la ora stabilită, pentru a nu pierde programarea.
Prezintă-te la ghișeu cu documentele strânse, inclusiv dovada de plată, pe care o poți prezenta sub formă fizică, dacă ai plătit-o la CEC Bank, sau poți furniza codul de plată de pe e-mail, dacă ai plătit-o pe ghiseul.ro.
În concluzie, obținerea unui pașaport pentru minori este un proces important și necesar în cazul în care acesta urmează să călătorească în străinătate sau în cazul unor formalități administrative.
Pentru a obține un pașaport pentru minori în România, este important să urmați toți pașii necesari și să pregătiți toate documentele necesare în prealabil.
Pentru întrebări sau neclarități în legătură cu obținerea pașaportului pentru minori, te poți adresa Direcției Generale de Pașapoarte, a cărei adresă este Str. Nicolae Iorga, nr.29, Sector 1, București, iar numărul de telefon este 021.212.56.74.
Ce este Pașaportul Simplu Electronic
Pașaportul Simplu Electronic este documentul de călătorie standard pentru cetățenii români și include un cip electronic cu date biometrice (fotografie și amprente), crescând nivelul de securitate și facilitând trecerea frontierei în majoritatea țărilor.
Valabilitate
- Peste 18 ani: 10 ani
- Între 12 și 18 ani: 5 ani
- Sub 12 ani: 3 ani.
Ce este Pașaportul Simplu Temporar
Pașaportul Simplu Temporar este destinat situațiilor de urgență sau când nu există timpul necesar pentru emiterea unui pașaport simplu electronic. Are o valabilitate mai scurtă și nu conține cip electronic cu date biometrice.
Valabilitate
- 12 luni (1 an)
- Până la 15 zile lucrătoare
Pașaportul Simplu Temporar se obține, de obicei, în situații justificate (urgențe medicale, deplasări oficiale etc.) și nu se emite pentru scopuri exclusiv turistice, conform Pasapoarte.mai.gov.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: minori, evergreen, pasaport, documente,
Dată publicare:
07-02-2025 16:50