Cine sunt romanii care au muncit pe branci sa-si deschida propriile afaceri la Londra: "Sunt politicosi si fac treaba buna"
ROMANIA DIN REGATUL UNIT ep. 12. Romanii care au vrut sa aiba propria afacere si-au infiintat-o rapid la Londra, dupa ce au muncit pe branci in alte domenii.
I-am cunoscut pe cativa care si-au deschis ateliere auto. Unii sunt inregistrati ca persoane fizice autorizate, pentru ca sistemul britanic le permite, iar programul este flexibil, in functie de clienti. Britanicii sunt uimiti cand ii vad cate ore stau peste program si mai ales cat de repede repara o masina. In service-urile din Londra sunt multi tineri cu facultate, care in tara faceau doar munca de birou, la costum si cravata.
Se spune ca Marea Britanie este cel mai accesibil stat european, cand vine vorba de infiintarea unei companii. Ai nevoie de mai putin de 200 de lire si de acces la internet, iar actele pot fi scoase de la Camera de Comert in cateva zile. Iar despre londonezi se spune ca au grija mai mare de masinile lor decat de ei si se vede, daca privestul parcul auto de pe strazi.
Multi romani au vazut un potential urias - au infiintat afaceri in domeniul auto si castiga bani frumosi, avand grija de autovehiculele englezilor.
Marius: "Tot ce vedeti aici sunt mii de lire. De exemplu, o trusa din asta e intre 3 si 400 de lire, cativa clesti."
Marius este din Iasi. Si-a dechis service auto la Londra in 2008 si spune ca a investit pana acum aproape 250.000 de lire. A cumparat aparatura din Statele Unite si softuri de diagnoza din Regatul Unit, iar garajul sau arata mai ordonat ca o farmacie. Colaboreaza cu multe companii britanice care se ocupa cu recuperarea masinilor achizitionate in leasing, dar are si multi clienti persoane fizice, romani si britanici.
Marius Ariton, proprietar service auto: "Am inceput pe un serviciu de recovery, gen platforma, apoi am schimbat. Am invatat, am evoluat si am investit in continuare. Platim chiria celor 2 garaje, platim o asigurare numita public liability insurance in fiecare an, in caz de accident sau distrugere a unui vehicul, pe langa asta platim taxele ca toti cei care muncesc, plus taxele pe self employed ale mele personale, care sunt destul de marisoare."
Nu e patron propriu-zis, ci este persoana fizica autorizata si sub aceasta forma si-a infiintat garajul, un lucru posibil in Regat, dar nepermis in Romania. Plateste un impozit mai mic decat daca ar avea firma, iar statul ii returneaza la sfarsitul anului fiscal 20 % din venit, dar nu mai mult de 4 mii de lire. Iar baietii de la garaj, doi romani si un ungur, sunt colaboratori nu angajati. Sunt tot persoane fizice autorizate si isi platesc la randul lor darile.
Marius, proprietar service auto: "Lucram de luni pana sambata, de la 8 dimineata, pana ne permite timpul, familia, iar restul sunt amanunte."
Iar orarul de lucru prelungit si faptul ca poate primi client fara programare cu mult timp inainte, pare pe placul multor britanici, pe care i-a fidelizat cu diverse oferte si discounturi.
Gary, client britanic: "Sunt foarte buni, tine de calitatea serviciilor, dar eu pun si problema preturilor. E o persoana foarte de treaba, e cinstit, ceea ce e bine, e ceea ce vrei. Sunt mai multe garaje in zona, dar Marius e foarte bun. Mi-a fost recomandat!"
Marius: "Am schimbat bratele de suspensie pe fata, la aceasta masina. Stanga, dreapta, prinderi."
Gary, client britanic: "Daca oamenii vin aici sa munceasca, e OK, dar e suparator sa vezi oameni care vin doar pentru ajutoare sociale. Pentru ca ei nu fac nimic pentru economia tarii. El are un service, isi plateste taxele, contribuie la buget. E bine pentru Marea Britanie."
Marius: "La inceput, nu aveam nicio idee, pentru ca nu stiam, nu intelesesem sistemul. Ne-am integrat destul de bine si o vedem ca pe o tara in care oricine vrea sa munceasca cred ca are posibilitatea asta. Fara doar si poate!"
Marius sustine ca inainte sa vina la Londra a trait si in alte tari.
Marius: "In Elvetia si Spania. Nu e mai bine ca aici. Munca bruta este ceva mai accesibila aici decat acolo. Aici ai posibilitatea asta, acolo nu o aveai. La plus as pune siguranta familiei, siguranta locului de munca, accesibilitatea la ceea ce este nou, care pentru multi din Romania nu e accesibila, iar la minusuri as pune dorul de casa, de familie si cam atat."
Marius e casatorit si are doi copii. Nasul sau il ajuta cu contabilitatea si aprovizionarea. A fost taximetrist la Hunedoara, dar inainte sa vina la Londra si-a incercat norocul si prin Germania. S-au cunoscut in Regat si au ramas prieteni.
Daniel Hritcu, nasul lui Marius: "Aici e viata mea, aici e noua mea casa. Sunt cu sotia, am o fetita de 10 ani, ii face in august. Stii pentru ce muncesti! Si ce faci. Daca as da timpul inapoi, as veni mai devreme aici, am plecat acum 14 ani, dar as pleca mai repede din Romania ca sa fiu mai integrat. Bani si astea sunt trecatoare toate."
Marius: "Nu se poate descurca cel care nu vrea sau cel care nu se poate integra. Dar daca cineva vrea sa isi faca un viitor sau sa isi traiasca o viata decenta aici, eu cred ca exista posibilitatea asta."
Marius spune ca un client nemultumit iti poate inchide compania la Londra, pentru ca reclama negativa circula repede. E un domeniu de business relaxat si asezat, in care nu simte deloc presiunea autoritatilor.
Marius: "Este un sistem foarte bine pus la punct, totul e online electronic, esti verificat, atata timp cat iti platesti toate la timp, nu are nimeni treaba cu tine aici. Nu trebuie sa ma duc sa stau la coada la niciun ghiseu, nu exista asa ceva. Totul online, acces prin conturi, sunt setate direct debituri, guvernul toata lumea stie ce facem."
Cat de apreciati sunt romanii la Londra se vede si intr-un alt atelier auto, aflat vizavi de stadionul Wembley.
Romanul Loty a venit in Marea Britanie in 2003 dupa ce in tara a absolvit un seminar teologic. Si spune ca 3 din 5 clienti ii devin prieteni. A lucrat mai intai intr-o ferma agricola atunci cand a ajuns in Regat, dar a muncit ani de zile in constructii, la Londra.
Loty: "Nu poti sa vii din Romania in Anglia si sa pornesti o afacere in secunda doi. Sunt foarte multe de luat in calcul, iar chestiile astea nu le stii decat in timp. Sunt de 13 ani aici. Am facut absolut orice. Ce a fost nevoie. Am inceput de jos, caram bolovani, asta faceam toata ziua, si apoi am invatat, ei ne-au oferit toate chestiile astea legate de locul de mucna respectiv."
Povesteste ca pasiunea pentru masini l-a indemnat sa isi deschida propriul atelier auto. In care a investit tot ce adunase pana atunci.
Loty, patron firma constructii: "Dar am vrut sa fac ceva al meu si am riscat foarte mult. Am riscat absolut tot. Am o familie, doi copii."
Nolan, client britanic: "Britanicii stiu doar ce vad in ziare. Titluri de genul 50 de mii de romani vin sa va fure locurile de munca. Dar nu e adevarat, trebuie sa ii cunosti pe oameni ca sa ii intelegi. Suntem toti la fel. Oamenii vor sa munceasca mult si vor o viata mai buna. Si aici poate au o viata mai buna daca muncesc mult."
Teologul Loty spune ca astazi are clienti care ii lasa pe mana masini foarte scumpe - de la masini retro, la bolizi nou-nouti, de sute de mii de lire.
Loty, patron service auto: "Ca oameni de afaceri nu isi permit sa piarda mult timp. Deci esti rapid. Eu cand ii trimit masinile nu imi zice ca mi-o preda a doua zi, ci sta pana seara, dupa 8, sa imi faca masina. Si cateodata vin la el sambata, duminica. In alte parti lucreaza de la 8 la 5, nu lucreaza sambata si nu te ajuta. Eu am incredere in Loty ca face treaba buna si e corect. Sunt mai ieftini, mai politicosi si mai prietenosi si fac treaba buna. Eu vin la Loty pentru ca se pricepe."
In service-urile de la Londra au devenit mecanici auto multi romani cu facultate. Elvis spune ca la Valcea era inginer si lucra la cravata si costum, intr-o reprezentanta auto, inainte sa paraseasca tara in 2009.
Elvis Zgarcea, mecanic auto Londra: "Am terminat Politehnica in Bucuresti, si din pacate...Facem munca un pic mai murdara, dar mai banoasa fata de tara."
La Londra a invatat sa nu ii fie rusine pentru ca face munca de jos.
Elvis Zgarcea, mecanic auto Londra: "Sincer am venit aici initial pentru cativa ani. Asa mi-am stability, acum totul s-a schimbat. Nu te mai vezi acasa? Nu, am cumparat o casa aici, cel mic e nascut aici, are british, nu stiu daca o sa ne mai intoarcem"
Patron englez: "Am 3 romani care lucreaza pentru mine acum si sunt cea mai buna echipa pe care am avut-o. Am avut angajati britanici aici in trecut, nu i-as mai angaja acum, imi pare rau sa o spun, nu m-as mai intoarce sa angajez decat oameni ca ei. Sunt baieti buni. Nu stiam nimic despre Romania inainte sa-i angajez pe ei"
Realitatea este ca multi romani iau locurile de munca ale britanicilor, dupa ce dovedesc ce pot sa faca. Concurenta e uriasa in marea metropola, iar faptul ca ai nostri sunt muncitori primeaza.
Patron englez: "Britanicii aveau fite, se gandeau numai la ei. Baietii astia se gandesc la companie, lucreaza cu gandul la afacere, si mai apoi se gandesc la ei."
L-am intrebat pe Loty unde se vede peste 10 ani.
Loty, proprietar service auto: "Peste 10? Nu stiu, poate undeva intr-o lunga vacanta pentru ca am nevoie de ea! Tot la munca, cred ca voi lucra pana voi muri."
Muncesc mult, isi platesc taxele, nu deranjeaza si sunt apreciati pentru ca sunt dedicati meseriei. Au gasit un mediu propice pentru afacerile lor si prin taxele platite, contribuie an de an la bugetul Regatului Unit.
Sunt romani perfect integrati in patura de mijloc a societatii britanice si aduc multa seriozitate intr-o lume concurentiala. Intr-o lume pragmatica, au invatat ca munca nu e rusinoasa, ci foarte apreciata. Sunt romani carora li s-a dat ocazia sa demonstreze ce pot si au castigat respectul si increderea britanicilor.