De ce zace nefolosit un avion performant, desi organele sunt transportate cu "conserve zburatoare"
La zece luni de cand a fost adus in Romania, un avion performant si ultra-rapid, utilat pentru transporturi umanitare, asteapta inca prima sa misiune.
Este o o aeronava americana, cumparat prin contributia publica a romanilor. Secretarul de stat Raed Arafat a promis ca aparatul va fi folosit inclusiv pentru transport de organe umane.
Desi pilotii au autorizare de zbor si revizia s-a incheiat, medicii care fac zeci de prelevari pe luna se deplaseaza tot cu doua aparate vechi, care le-au pus viata in pericol de cateva ori.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Avionul Piper Cheyenne de generatia a III-a, productie americana, a sosit in Romania in august anul trecut. Performanta net superioara "conservelor zburatoare" folosite in prezent la transportul organelor.
Viteza de croaziera dubla, 450 de kilometri pe ora, presurizat, cu degivrare automata. Cu 5000 de km la bord, a trecut prin revizii si instruirea a 6 piloti. Secretarul de stat Raed Arafat spunea ca zborurile umanitare vor incepe inainte de Pasti.
"Incepem sa pornim cu el la activitate, deci avionul SMURD este intr-o faza foarte avansata, pot sa va spun. Mai ales ca pilotii au si certificat de zbor. Intr-adevar, noi speram sa fie mult mai repede. Dar am intarziat justificat.", sustine Raed Arafat.
Si pana in ziua de azi, avionul a iesit din hangar exclusiv pentru zboruri de antrenament. De vina pentru intarziere a fost, spune oficialul, un furnizor care trebuia sa livreze de mult sistemele de prindere a echipamentelor medicale in aeronava. Pana atunci, ne descurcam cu ce avem: BN 2 si Saratoga.
Britten Norman Islander a depasit 40 de ani. Seneca are peste 20. Acum cateva zile, la un zbor Arad - Bucuresti, pilotii au fost nevoiti sa decoleze pe o vreme cumplita. Era cat pe ce sa nu treaca muntii, asa ca o ambulanta i-a asteptat la Sibiu. Aterizand acolo ar fi pierdut insa ficatul pe care-l duceau la Fundeni. Asa ca au riscat.
Cu cele doua avioane reconditionate au facut, in 2013, de 3 ori mai multe curse umanitare ca inainte. Medicii au trecut prin multe: in februarie, s-a taiat caldura in zbor si au ajuns la sol cu trusele in brate, de teama ca solutiile de conservare sa nu congeleze.
"Avem incredere in ei. Sunt niste piloti experimentati si ne-au scos din diverse situatii. Goluri de aer, etc.", spune Radu Zamfir, medic primar chirurg Fundeni.
Avionul nou a costat un milion de euro. Pentru moment, mai valoros pentru bolnavi este curajul acestor piloti voluntari.
"A fost unul dintre visele pe care le-am avut. Cred ca a devenit obisnuinta, si daca e vreme urata ne concentram strict asupra misiunii.", spune pilotul Vicentiu Cosniceru.
Sursa: Pro TV
Etichete: transplant, operatie, exista viata dupa moarte,
Dată publicare:
07-06-2013 19:53