Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Interviu. La ce instituții pot apela cei care nu mai pot plăti ratele la credite

Your browser doesn't support HTML5 video.

Persoanele care întâmpină dificultăți și nu se mai descurcă cu plata creditelor pot negocia direct cu banca sau - dacă nu găsesc soluții care să îi ajute - pot apela la CSALB.  

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancare (CSALB) poate intermedia negocierea dintre consumatori și bănci, pentru a nu se ajunge în instanță.

Serviciul este gratuit pentru consumatori.

Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în CSALB a fost invitatul Ștefanei Todică la emisiunea iBani.

Ștefana Todică: Care sunt primii pași? Ce trebuie să facem dacă nu mai putem plăti rata?

Alexandru Păunescu: ”În primul rând trebuie luată imediat legatura cu banca sau cu IFN-ul. Sugestia noastră ar fi să nu aşteptaţi, vorbesc acum pentru consumatori, să nu aşteptaţi până în ultimul moment. Atunci când prefiguraţi că există o dificultate în a face faţă plăţilor ratelor, în contextul în care restul plăţilor sau ponderea restului plăţilor a crescut semnificativ în coşul lunar. Să nu ajungeţi până în ultimul moment ca să luaţi legătura cu banca. Dacă nu sunteţi mulţumiţi de ceea ce s-a întâmplat cu banca, dacă nu primiţi un răspuns, atunci există şi varianta de a recurge la CSALB, e vorba de procedură de negociere pe care CSALB o intermediază între consumatori şi bancă sau IFN. În multe dintre situaţii s-au găsit soluţii pentru consumatori, iar băncile sunt extrem de deschise, e o perioadă foarte complicată pentru toată lumea.”

Ștefana Todică: Sunt pregătite băncile pentru această situație?

Alexandru Păunescu: ”Da, sunt pregătite. Noi am avut discuții în ultima perioadă cu cel puțin șase-șapte bănci din România, cele mai mari.”

Ștefana Todică: Anticipați o situație grea în perioada următoare?

Alexandru Păunescu: ”E firesc să fie o situație complicată. S-a folosit în acest context de la nivelul Băncii Naționale cuvântul criză. Vorbim de o criză. Creșterea de prețuri este fără precedent și nu vorbim doar de România sau de Europa, ci vorbim de aproape întreg mapamondul. E o situație care din păcate va mai dura. (...) Vestea bună e că pe finalul anului lucrurile încep să se aplatizeze, chiar să scadă într-o manieră ușoară, anunțându-se vești ceva mai bune pe finalul anului viitor. Vorbim de o situație care va rămâne pentru un an și jumătate cel puțin. Băncile pregătesc măsuri pentru consumatori, măsuri care sunt țintite, particulare pentru fiecare consumator în parte”.

Ștefana Todică: Dacă ajungem în situația asta ce soluții ne poate oferi banca?

Alexandru Păunescu: ”Așa cum s-a întâmplat și până în acest moment, soluțiile sunt evident customizabile, dar s-a ajuns inclusiv la reducere de sold. Au fost anumite situații sociale, în cazuri mai grave, când efectiv reducerea a fost atât de mare încât practic s-a sters creditul soldul persoanei respective. Se vorbește de asemenea de o rescadențare, de o reeșalonare”.

Mai multe detalii despre ce poate face Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancare pentru consumatori aflați din înregistrarea VIDEO a emisiunii.

 

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult