Cum modernizează CJ Dâmbovița un drum extrem de important. Asfaltul turnat la sfârşitul anului trecut a început să crape
Your browser doesn't support HTML5 video.
Doar că asfaltul turnat la sfârşitul anului trecut a început să crape şi să o ia la vale. Iar betonul se exfoliază la o simplă atingere. În tot acest timp molozul şi alte materiale de construcţie sunt aruncate în Parcul Naţional Bucegi.
Pentru realizarea acestui reportaj am solicitat Inspectoratului de Stat în Construcţii să trimită cu noi pe teren o echipă de specialişti. Toate proiectele de investiţii din România sunt plătite în etape, pe parcursul lucrărilor, nu la sfârşit. La multe dintre etape este nevoie şi de semnătura inspectorilor ISC, care confirmă calitatea şi respectarea proiectelor înainte de a se vira banii. Au avut nevoie de o săptămână ca să ne refuze şi să ne ceară să facem încă o solicitare în scris, mai detaliată, pe care să o trimită birourilor de specialitate. la rândul nostru am refuzat deoarece constatările de pe teren, de la faţa locului, nu pot fi înlocuite cu solicitări şi răspunsuri în scris date din birouri.
I-am solicitat un interviu şi ministrului dezvoltării Attila Cseke. El semnează aprobarea proiectelor prin Anghel Saligny, iar în subordinea lui se află şi Inspectoratul de Construcţii braţul prin care se poate asiugura de respectarea calităţii şi corectitudinea lucrărilor.
Paul Angelescu: De la România te iubesc, v-am trimis şi eu o solicitare de interviu, pe Anghel Saligny.
Attila Cseke – Ministrul Dezvoltării: ”O să vă dau”.
Paul Angelescu: Când credeţi că ne putem întâlni săptămâna asta?
Attila Cseke: ”O să vă dau interviu pe Anghel Saligny”.
Nu ne-a dat. În August anul trecut ministrul Attila Cseke semna într-o ceremonie organizată la Guvern de faţă cu premierul primele 9 contracte pe Anghel Saligny. Unul dintre ele prevede modernizarea drumului judeţean de pe marginea lacului Bolboci, din Dâmboviţa. Este principala cale de acces către una din cele mai frumoase staţiuni turistice din România, Padina Pestera.
O crăpătură fix pe mijlocul drumului, adâncă şi lungă de zeci de metri pe un drum care încă n-a fost inaugurat. Şi asta spune multe despre calitatea lucrărilor sau a materialelor.
Drumul este în lucru. Constructorul a câştigat contractul contra sumei de 8 milioane de lei, bani care au fost deja plătiţi pentru lucrările executate, inclusiv pentru primul strat de asfalt care a crăpat şi a început să o ia la vale pe kilometri întregi.
Consiliul judeţean a majorat valoarea contractului cu încă 2 milioane de lei pentru a acoperi scumpirea materialelor de construcţii. Corneliu Ştefan de la PSD este preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa. Anul trecut în septembrie vizita şantierul şi se lăuda pe Facebook cu calitatea lucrărilor, inclusiv a stratului de asfalt. L-am sunat să stabilim un interviu, fără succes. Aşa că l-am aşteptat la Operă, la reuniunea preşedinţilor de consilii judeţene.
I-am arătat imaginile şi lui Adrian Burlacu, decanul facultăţii de drumuri şi poduri din Bucureşti.
Paul Angelescu: Asta ce înseamnă, când apar fisuri de genul ăsta?
Adrian Burlacu – Decan Facultatea de Căi Ferate, Drumuri şi Poduri: ”E un semn clar că ce se găseşte sub asfalt n-a fost bine compactat. Dacă el nici n-a fost dat în exploatare şi arată aşa, e clar că dacă va mai fi şi în circulaţie, într-un termen foarte, foarte scurt ar deveni impracticabil. E clar că acolo sunt nişte probleme destul de grave având în vedere fisurile longitudinale multiple pe care le-am văzut în filmare”.
Să spunem reparat aici, a incput să cadă. Pe magringe armatura din beton se exfoliază la o simplă atingere.
Adrian Burlacau – Decan Facultatea de Căi Ferate, Drumuri şi Poduri: ”E clar că e un beton friabil. O clasă de beton care nu are clasă de expunere necesară pentru lucrarea resepctivă”.
Ne întoarcem la Consiliul Judeţean şi insistăm să vorbim cu preşedintele, care nu ne-a mai răspuns la mesaje. Ni se transmite că este plecat şi este adus directorul tehnic. Acesta ne spune că cei 8 milioane de lei plătiţi deja s-au dat în urma unor verificări la care au participat inclusiv cei de la Inspectoratul de Stat Construcţii.
Acesta susţine că şi Consiliul Judeţean a observat încă din martie problemele. De atunci au trecut 2 luni. Probabil dintr-o coincidenţă primele probe au fost ridicate după ce am sesizat problemele ministerului dezvoltării, la 2 luni distanţă.
Drumul trece prin Parcul Natural Bucegi. Tocmai de aceea Consiliul Judeţean a transmis încă din timpul licitaţie că molozul şi resturile de materiale trebuie evacuate la o distanţă de 10 kilometri pe banii antreprenorului. Pe teren am găsit în mai multe locuri moloz şi tuburi de beton vechi azvarilte în pădure spre marginea lacului Bolboci.
La Consiliu directorul ridică din umeri.
Acestea sunt imagini filmate la o oră după discuţia cu directorul din Consiliul Judeţean. După mai multe mesaje, telefoane şi insistențe la faţa locului a ajuns la interviul şi preşedintele Corneliu Ștefan.
Corneliu Ştefan – preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa: ”Mândria judeţului pe care îl conduceţi să identificăm cine a aruncat. Noi nu ştim astăzi. În al doilea rând vom face şi noi sesizări la instituţiile abilitate, cum am făcut şi pentru acest drum”. În privinţa problemelor apărute preşedintele dă asigurai că totul va fi remediat.
Firma care a câştigat licitaţia se numeşte Roni Civil Interoute din judeţul Prahova. În trecut în acţionariat apărea Marian Panait, primarul liberal al comunei Albeşti Palelologu din Prahova. Ulterior i-a cedat locul în firma fiului său de 28 de ani. De-a lungul anilor firma a câştigat singură sau în asociere cu alte firme zeci de contracte cu statul în valoare totală de sute de milioane de lei.
Într-un răspuns scris Roni Civil Intraroute ne-a transmis că asfaltul a crăpat din cauza precipitaţiilor, îngheţului şi a materialului antiderepant folosit pe timpul iernii de altă firmă, când drumul a fost deschis traficului de Consiliul Judeţean.
Corneliu Ştefan – preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa: ”Nu puteam să ţinem închis fără niciun drum de acces în munte. De aceea am luat decizia, impreună cu constructorul, să deschidem acest sectore de drum”.
Paul Angelescu: Deci ei şi-au asumat lucrul ăsta? Asta era de fapt întrebarea.
Corneliu Ştefan: „Da,da,da,da,da şi-au asumat, da!”
Roni Intraroute spune şi că în proiect nu au fost prevăzute suficiente dispozite de scurgere a apelor pluviale şi din această cauză apa intră în corpul drumului.
Firma spune că va remedia degradările deşi consideră că nu are nicio vină pentru apariţia lor. Despre resturile de materiale de construcţii azvârilte pe lângă drum spune că acestea au fost ridicate şi transportate începând cu luna aceasta. Pentru exfolierea stratului de beton firma dă vina, din nou, pe sarea din materialul antiderapant şi spune că aşteaptă o soluţie din partea proiectantului pentru impermeabilizarea betonului.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: dambovita , Romania te iubesc , asfaltare
Dată publicare: 28-05-2023 18:37