Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Antreprenorul Sergiu Biriș explică ”de ce nu ajung oamenii milionari”

Your browser doesn't support HTML5 video.

La un moment dat, cu toții am folosit motorul românesc de căutare pus la punct de vizionarul Sergiu Biriș. Sau am intrat pe site-ul lui să vedem filme și muzică atunci când YouTube era necunoscut.

Acum, lucrează la o platformă pe care oricine poate urmări concerte live. Așa e el, clujeanul Sergiu Biriș, anticipează nevoile pe care omenii le vor avea şi oferă soluții din care și face bani. Acum își spune povestea de succes.

Într-o casă cochetă de pe dealurile Clujului,  doi copii şi un tată râd cu gura până la urechi în faţa unui televizor. Imaginile care provoacă atâta haz vin de pe site-ul pe care Sergiu Biriş l-a gândit în urmă cu 11 ani, pe când românii nu aveau acces la motoare de căutare pe internet, iar YouTube-ul încă nu ajunsese la noi. I-a zis Trilulilu, un site cu muzică şi filme.

Sergiu Biriș: ”În România, YouTube nu era prezent. Am supraestimat cât de mulţi bani o să facem. Noi am calculat acolo ca atâtea afişări înmulţit cu nu ştiu câţi era deja... ne visam în Bentley toţi. Şi am făcut o mie de euro. Dar poate că dacă ştiam, nu mă apucam de el. Aşa că...”

Trilulilu a apărut într-un apartament din Cluj, închiriat împreună cu Andrei Dunca, partener de afaceri pe atunci cu Sergiu. La început afacerea nu a mers. Au fost momente în care Sergiu aducea de acasă salariul soţiei pentru a-şi plăti datoriile în firmă. Au vândut o parte din acţiuni, au făcut schimbări şi în 2011 site-ul a ajuns pe primul loc în România la numărul de accesări şi valora 2 milioane şi jumătate de euro.

Alex Dima: ”Când au început să vină banii, v-aţi luat Bentley?” Sergiu Biriș: ”Nu. Pentru că nu am luat în calcul şi costurile. Creştea, dar îţi trebuiau servere, o întreagă nebunie. Lumea era foarte surprinsă cum am apărut noi din senin. Cine sunt băieţii ăştia şi ce vor?”

Sergiu Biriş a iubit calculatoarele de când se ştie şi a căutat tot timpul să fie cu un pas înaintea cererii, să anticipeze nevoile omenilor. Povestea lui începe în Gherla, lângă Cluj. Acolo a descoperit singur ce înseamnă internetul şi ce poţi face cu un computer. A fost autodidact. Prima încercare de bussines a făcut-o la nivel local: a construit site-ul primărie Gherla şi a sperat să facă bani din asta.

Sergiu Biriș: ”Ce tare o să fie. M-am dus în audienţă la primar şi i-am zis că am făcut site-ul oraşului. Şi a zis ”bravo!”. Dar mă aşteptam la o susţinere. ”Da, te susţinem”.”

Lovitura a venit când un englez i-a propus să realizeze ceva cu totul şi cu totul nou.

Sergiu Biriș: ”Aș vrea să dezvolt o tehnologie care să îţi permită să pui reclama sub video. Aşa a început. În 2006, când nu există reclamă pe YouTube.”

Englezul nu avea bani să-l plătească, aşa că Sergiu s-a oferit să lucreze gratis, dar să devină acţionar în firma englezului. Tot împreună cu Andrei Dunca s-au pus pe treabă şi le-a ieşit. Au testat ideea prima dată pe Trilulilu.

Sergiu Biriș: ”A fost primul site din România care a avut reclamă în video.” Alex Dima: ”Știți că voi sunteţi inovatori aşa, dar pe voi vă înjura lumea când se uită la un video.” Sergiu Biriș: ”Da. Cred că oricum apărea. Dacă nu eram noi. Am avut norocul să fim printre primii. Aşa e, îţi apar reclame şi te încurcă. Dacă nu ar exista conținutul ăla, ar trebui să fie pe bani şi e foarte scump.”

Ideea cu reclama în video a fost dezvoltată de partenerii lui Sergiu şi vândută mai târziu Facebook-ului cu 500 de milioane de euro. O bună parte din bani a ajuns şi la el, dar nu s-a oprit.

Sergiu Biriș: ”Știi care sunt motivele pentru care oamenii nu ajung milionari? Un salariu foarte bun. N-o să renunţe nimeni la salariu mare ca să înceapă un start up.  Am putut să îmi iau şi eu, să îmi iau tot ce mi-am dorit. Şi să fiu independent financiar. Dar mi-am dat seama că îmi doresc mai mult. Îmi doresc în continuare să fac lucruri. Nu a fost o chestie de genul îmi iau o pauză 20 de ani.”

Aşa că a luat-o de la capăt, i-a venit o nouă idee. Un site cu muzică pentru care oamenii să plătească abonament. I-a spus Zonga. Şi românii au început să scoată bani din buzunar pentru a asculta muzică. Afacerea merge şi pe Zonga s-au adunat peste 40 de milioane de melodii. A riscat şi a câştigat. De altfel, asta e şi filosofia lui de viaţă. Să împingi întotdeauna limitele, să vrei mai mult, să ieşi din zona de confort.

Sergiu Biriș: ”Impresia mea e că venim dintr-o cultură cu aversitate foarte mare faţă de zona de risc. Am fost educaţi de părinţi să stăm în banca noastră, să ne luăm un apartament, să ne căsătorim, să facem copilaşi, ia un credit, 30 de ani îţi plăteşti apartamentul.

Şi în momentul ăla toate elementele astea care te fac să te gândeşti, ”mă nu aş vrea să risc”. Dacă nu mai am bani de rată, nu mai am bani de w,x,z, toate elementele alea te ţin în zona de confort şi să nu faci pasul ăla de care ai nevoie dacă vrei să progresezi.”

Sergiu Biriş ar putea să trăiască foarte bine oriunde în lume. A ales însă să rămână aici.

Locuieşte cu familia într-o casă cochetă pe dealurile Clujului, are 2 copii pe care vrea să-i crească aici, în România.

Carmen Biriș: ”Nu ştiu dacă ţi-a povestit. Suntem de mai bine de 18 ani împreună. Asta înseamnă mai mult de jumătate din viaţa mea. E un om foarte fain, dacă stai să îl analizezi. Îmi place la el că e perseverent şi e hotărât.”

Acum, lucrează la o altă idee şi e convins că va da din nou lovitura.

Sergiu Biriș: ”Ăsta e sound mix, noul proiect la care lucrăm. Practic ce ne dorim e să poţi urmări orice festival de muzică electronică din lume, gen UNTOLD, să îl vezi împreună cu prietenii.”

În acest loc, de la începutul anului echipa lui Biriş dă formă noii idei. Site-ul e gata şi în curând îi dă drumul. Dacă până acum afacerile sale s-au adresat în special românilor, acum se va adresa întregii lumii, aplicaţia va putea fi accesată de oriunde.

De fiecare dată şi-a atras în afacere parteri şi oameni care l-au ajutat. Unul dintre ei este Voicu Oprean, prosper om de afaceri în domeniul IT, tot din Cluj. Pe Voicu l-aţi cunoscut acum câţiva ani la Ştirile ProTV. Acum îl ajută pe Sergiu.

Voicu Oprean: ”Este un tip extraordinar de vizonar. Foarte vizionar. Le vede. Poate nu îi ies încă... ideea e cum implemetezi şi de aia am încercat şi eu să mă implic.”

Împreună încearcă să-i convingă pe tinerii din şcoli şi din facultăţi să pornească afaceri, să aibă curajul să vină cu idei noi, să se implice. Sergiu merge prin şcoli, îşi spune povestea de succes şi se oferă să ajute.

Sergiu Biriș: ”Din punct de vedere cultural, ne pasă foarte mult de ce crede lumea, prietenii, mătuşa, x, y, z. Dar toate lucrurile astea sunt bariere pe care ţi le pui singur în faţa a mai mult.

Ce trebuie? Fă primul pas. Fă-o. Cazi, te ridici, nu contează ce zice lumea. Să ai un pic de curaj şi de naivitate şi să faci ceva, orice. Nu contează. De la zero la unu. Că dacă foarte mult ar face pasul ăla ar fi un progres imens.”

E folosofia lui de viaţă. Sa aici curaj, să ieşi din zona de confort, să ai răbdare pentru a urca treaptă cu treaptă. Aşa a făcut el. A căzut, s-a ridicat, a greşit, a îndreptat şi învăţat din greşeli.

Încearcă să intuiască nevoile oamenilor din viitorul apropiat şi să vină cu soluţii. Sergiu Biriş are 35 de ani, o afacere de succes şi o familie frumoasă. E unul dintre românii care mişcă lucruri aici, munceşte, vine cu idei noi. Este românul de o sută, care construieşte România următorilor o sută de ani.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult