Pandora, tehnologia prin care se pot fura mașini de lux. ”Jaf în 30 de secunde”, chiar dacă ai cheia lângă tine, în casă
Your browser doesn't support HTML5 video.
Generează astfel o dublură și dispar în 30 de secunde, cu tot cu autoturismul de lux. Astfel de lovituri sunt tot mai dese și în România, după ce în Anglia polițiștii vorbesc deja despre un fenomen.
Imaginile surprinse în Marea Britanie de camera de supraveghere a unui imobil arată cum în 30 de secunde un individ mascat reușește cu un dispozitiv să copieze semnalul dat de cheia unui autoturism de lux și să pornească mașina parcată în fața casei.
Dispozitivul folosit se numește Pandora și costă pe piața neagră 10.000 de euro. Pandora poate deschide mașinile de lux indiferent de anul de producție, spun experții auto.
În câteva secunde, crează practic o dublură a cheii originale prin copierea datelor necesare și astfel hoții deschid și pornesc mașina. Apoi dispar. Metoda de furt cu Pandora a fost denumită „jaf în 30 de secunde” sau ”relay atack”.
Comisar șef Adrian Tudose, șef Serviciu Furturi Auto București: ”Este necesară o specializare a infractorilor pentru că sunt dispozitive care trebuie utilizate într-un anume fel, sunt două dispozitive conectate, cu unul se citește informația de pe cheie, iar celălalt stă în apropierea mașinii și astfel se deschide și motorul pornește”.
Și la noi au apărut grupări de hoți care folosesc asemenea dispozitive. Din cauza lor Ada, o tânără de 24 de ani din Capitală, a rămas fără bolidul parcat în fața casei.
Ada, proprietar mașină: „Era exact parcată în locul în care o puneam de obicei și când am ieșit dimineața cu câinele mașina nu mai era. Tata fusese întrebat în ziua respectivă insistent de cineva cu un Logan alb date despre mașină și cred că atunci au copiat cheia, au interceptat semnalul ei ca dimineață să nu o mai găsim. Cinci mașini au fost furate în aceeași noapte”.
Autoturismul a fost găsit rapid pentru că hoții nu apucaseră să plece din țară. Ajunseseră doar până la Ploiești.
În țară, spun anchetatorii, folosesc această metodă grupări albanezo-române sau din Republica Moldova. Hoții de mașini își cumpără dispozitivele de ultimă generația de pe piața neagră din Albania și Ucraina. Iar mașinile pe care le fură le duc de obicei în Georgia, Belarus, Serbia și Ucraina.
Dacă mașinile sunt scoase din țară, cu greu mai pot fi recuperate
În Anglia, de pildă, pentru anumite mărci de autoturisme, companiile de asigurări cer elemente suplimentare de siguranță atunci când întocmesc o poliță de asigurare facultativă. Iar unii vânzători de autoturisme de lux menționează această vulnerabilitate în broșura mașinii.
Ada, victimă: ”Dacă aș sta acolo pentru tipul ăsta de mașină mi-ar spune că am nevoie ca să îmi facă poliță de garaj suplimentar cu sistem de alarmă și cameră. Din fericire, la noi încă se fac asigurări”.
Până acum, polițiștii de la Furturi Auto din București au recuperat mai multe autoturisme și au prins două grupări de hoți care acționau cu dispozitive Pandora.
Dacă infractorii apucă să scoată mașinile din țară, acestea sunt găsite și recuperate mai greu pentru că adesea noii proprietari sunt din lumea interlopă. Șterg seriile de sașiu și reușesc să păstreze autoturismele furate.
Pentru că recepționarea semnalului se poate face și prin ușa casei iar tehnologia utilizata are rază de până la 1 km, specialiștii spun că în afara de asigurarea autoturismului în caz de furt o altă metodă de protecție ar fi și păstrarea cheilor în locuri cât mai îndepărtate de ușa de la intrare, protejate de o husă sau o cutie de aluminiu.
În România sunt 19 importatori de mărci auto cărora Știrile PROTV le-au solicitat puncte de vedere cu privire la această vulnerabilitate.
Până acum doi dintre ei ne-au dat asigurări că au fost luate măsuri pentru împiedicarea acestui tip de furt prin actualizarea sistemului astfel încât infractorii să nu mai aibă acces la datele cheilor.