(P) Conciliatorii - ajutor GRATUIT pentru consumatorii care au probleme cu Banca
Experți în soluționarea litigiilor înaintate de consumatori și apăruți nu de foartă multă vreme în România, conciliatorii sunt cei care intermediază relația dintre client și bancă.
Membrii Corpului Conciliatorilor ai CSALB sunt persoane fizice cu expertiză în domeniul financiar - bancar, gestionează efectiv procedurile de soluționare a dosarelor constituite și oferă soluții consumatorilor, fără niciun fel de costuri pentru cei din urmă. Activitatea conciliatorilor are ca finalitate oferirea unei soluții care să fie avantajoasă atât pentru consumatorul care s-a adresat CSALB cât și pentru bancă.
Ce face un conciliator?
Intermediază relația dintre consumator și bancă. Ascultă ambele părți și caută soluția convenabilă pentru amândouă. Acționează pentru a da eficiență principiului win-win și consideră că fiecare dintre părți trebuie să fie mulțumită la finalul concilierii. CSALB colaborează în prezent cu 19 conciliatori, personalități din domeniul juridic cu un CV impresionant, adevărați profesioniști. Cei mai mulți sunt specialiști în drept, dar există și conciliatori specializați în economie.
Corpul Conciliatorilor este format din avocați renumiți, cu mii de ore de practică în instanțe, profesori universitari, foști judecători etc. Dosarele CSALB sunt repartizate aleatoriu, conform unor criterii obiective (ordine alfabetică și grad de încărcare).
Procedura nu permite părților să își aleagă un conciliator anume, dar le permite să refuze conciliatorul desemnat, urmând ca, în astfel de situații, să fie desemnat un alt conciliator. Concilierea înseamnă descoperirea unei căi de compromis, iar conciliatorii CSALB exact asta oferă.
Ionuț Ștefan, conciliator CSALB: Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela că ar trebui să nu gândească în primul rând prin prisma a cât pot câștiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde.
Nela Petrișor, conciliator CSALB: În primul rând, consumatorul trebuie să știe că nu are costuri, spre deosebire de instanța de judecată, unde taxele sunt împovărătoare, unde se adaugă costuri pentru expertize sau pentru avocați.
Doru Trăilă, conciliator CSALB: Sunt bănci foarte flexibile, care au înființat un departament special pentru concilierile în cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situațiile acestea. Dar, sunt și bănci care vin și spun sec: noi am făcut o statistică la nivelul băncii, iar dacă ne-ar da în judecată avem șanse de 70%-80% să câștigăm.
Cel mai mare succes în găsirea unei soluții rezonabile îl au cazurile sociale. “Băncile reacționează foarte pozitiv la cazurile sociale. Nici nu știu dacă au fost astfel de cazuri în care banca să nu fi răspuns. Poate nu a reacționat 100% prin ștergerea întregii datorii, dar au propus o reeșalonare, o perioadă de grație sau chiar micșorarea semnificativă a soldului. Nu au fost cazuri sociale în care banca să spună: “Eu trebuie să-mi iau toți banii!”, spune Roxana Mustățea, conciliator CSALB.
Ce este concilierea?
Concilierea înseamnă echitate. Cu alte cuvinte, negocierea este în beneficiul ambelor părți. Nu poți să ai dreptate 100% și nu poți să te aștepți că cealaltă parte să respecte 100% poziția ta. Esența concilierii este să fie descoperită o cale de compromis. Consumatorii care apelează la CSALB beneficiază GRATUIT de serviciile conciliatorilor și ajung să obțină, de foarte multe ori, rezultate mai bune și de câteva ori mai rapide în comparație cu cele pe care le-ar putea obține în instanță.
Interviurile video din Campania #conciliatorii pot fi urmărite aici: https://csalb.ro/corpul-conciliatorilor/ sau https://www.youtube.com/channel/UCfFZhzrqlG-YvmhHXnZ8d6A
CSALB este o instituție înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
Acest articol este un material publicitar al cărui conținut a fost realizat în mod independent de o terță parte, fără răspunderea editorială şi sub supravegherea PRO TV S.R.L.