Afacerile pornite din idei simple au schimbat peisajul culinar. Cati bani faci in Capitala din ecleruri, clatite si burgeri

deschidere afaceri mancare

In timp ce multe persoane asteapta sa le pice din cer o idee “revolutionara” de afacere, acesti romani au demonstrat ca poti avea succes si cu produse simple, de care stie toata lumea.

Barbatii care au adus revolutia eclerului

Au plecat la drum fara sa stie ce ii asteapta si au reusit sa schimbe peisajul culinar din Bucuresti. George Panaitescu, George Pop si Florin Panaitescu si-au dorit sa faca o revolutie franceza chiar in centrul Bucurestiului. Cei trei si-au deschis o afacere dintr-un produs care se gaseste in toate cofetariile: eclerul. Au mizat pe ingrediente mai scumpe, dar de calitate ridicata si pe retete inedite.

"French Revolution a indraznit sa concentreze toata priceperea si entuziasmul cofetarilor nostri in jurul unui singur produs - eclerul. Ideea ne-a venit in urma unor discutii pe care le tot aveam la acea vreme (septembrie 2013) despre un nou business in domeniul food. George Pop, pasionat de patiserie, a venit cu ideea de a face ecleruri, iar in scurt timp lucram deja la materializarea acestei idei", povesteste George Panaitescu, cel care se ocupa de dezvoltarea business-ului si vanzari.

George Pop, cel de-al doilea asociat, este cel care se ocupa de produs, gateste alaturi de cofetari si concepe mereu retete noi, dupa ce a facut si un curs de cofetar/patiser: "George Pop se ocupa de produs, conceperea lui, retete noi, ingrediente, alegerea acestora, citeste foarte mult, invata in permanenta lucruri noi, are grija de tot ce se intampla in laborator, de oamenii de acolo. Tot el a dezvoltat tot ce tine de partea de branding a French Revolution si a venit si cu numele. El concepe toate retetele si se implica destul de mult si in prepararea eclerurilor alaturi de ceilalti cofetari." 

Citește și
Victor Melian
Chef Victor Melian: "Lipsa personalului de calitate este cea mai mare problema in acest moment a restaurantelor romanesti"
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

Echipa lor este completata de Florin Panaitescu nu este implicat full time in business, are doar rol consultativ. Pretul unui ecler este de doua ori mai mare decat la o cofetarie de cartier (orice ecler costa 11 lei), insa cei trei afaceristi il motiveaza pe seama calitatii ingredientelor: "O parte din ingrediente sunt frantuzesti, cum sunt de exemplu untul, smantana pentru frisca si laptele Elle&Vire, alte ingrediente sunt din Italia, cum e ciocolata de exemplu. Celelalte ingredient de baza: oua, zahar etc. sunt produse romanesti si le procuram de la un cash&carry."

La mai putin un an de cand le-a venit ideea, cei trei au deschis magazinul French Revolution pe Str.Constantin Esarcu nr.1, chiar langa una din marile atractii ale Bucurestiului - Ateneul Roman. "De la momentul la care am avut aceasta idee pana la a vinde efectiv produsele noastre a trecut neasteptat de putin timp: in septembrie 2013 ne-a venit aceasta idee, iar in decembrie 2013 aveam deja un laborator dotat cu echipamente si mobilier specific. In decembrie George Pop lucra deja la primele retete, produceam si testam produsele, iar la inceputul lunii aprilie 2014 am deschis magazinul.”

Oameni care le calca pragul sunt multi: cei trei au vandut si peste 500 de ecleruri intr-o singura zi, numar ce le-a depasit capacitatea de productie. Tocmai de aceea, isi doresc sa-si mareasca echipa de patiseri, sa mai deschida o a doua locatie in Bucuresti si sa se extinda in tara, ca franciza.  Cel mai vandut sortiment este Caramel au Beurre Sale, care este si preferatul lui Florin Panaitescu. George Pop prefera eclerul Choco Noir, iar George Panaitescu ar manca oricand un ecler Pistache.

Cand clatita devine gourmet

Cand doua prietene gurmande ajung in Franta, mai precis in regiunea Bretagne, considerata un rai culinar, imposibil sa nu iasa cu scantei. Adela Bulic si Georgiana Gheorghe s-au indragostit de un produs care la noi este absolut banal – clatitele. S-au intors in tara si au pus pe roti (la propriu si la figurat), o clatitarie gourmet mobila, sub un nume plin de dragoste: Creperie d ‘Amour.

Le-a venit ideea in timpul unei calatorii in Bretagne, unde au ajuns la nunta unor prieteni comuni stabiliti in Franta. "In seara in care am ajuns in localitatea unde avea sa fie nunta, toti nuntasii, veniti de pe toate meleagurile, am fost adunati pentru cina la o Creperie. Meniul avea zeci de optiuni, majoritatea pentru clatitele sarate, si combinatiile erau de la apetisante, la incredibile si pana la imposibile pentru gustul meu: cu felurite tipuri de mezeluri de casa, cu infinite feluri de branzeturi, cu ou, cu doua sau cu trei ochiuri, cu legume, cu peste, cu scoici si chiar cu sangerete sau vanat. Atunci stiu ca am ales ceva conservator, une complete, adica o clatita sarata cu branza, jambon si ou », isi aminteste cu entuziasm Adela Bulic. Clatita une complete a devenit, intre timp, si una din cele mai vandute sortimente la Creperie d’Amour.

La scurt timp dupa ce s-au intors in Romania, cele doua prietene si-au facut bagajele si s-au dus din nou in Franta, dornice sa invete mai multe despre retetele frantuzesti de clatite : "Bretagne este tara clatitelor, aici se spune ca s-au inventat les crepes si les galettes in retetele care exista si astazi. Este un loc minunat, plin de traditie, de cultura celta, unde cea mai frecventa afacere de familie este creperia”, ne-a povestit Adina.

Le-a luat doi ani sa inceapa afacerea, pentru ca birocratia le-a cam pus bete in roate: "Decizia a fost rapida, insa punerea pe roate – la propriu chiar – a unei afaceri antreprenoriale in Horeca este un pas destul de dificil, care necesita multa cercetare inainte, nervi foarte tari in timpul procedurilor de obtinere a autorizatiilor din partea instiutiilor statului si in general o mare rezistenta la absurdul birocratic.”

Brandul Creperie d’Amour a devenit insa usor cunoscut. Fiind un concept urban de gourmet street food, fetele au amplasat creperia intotdeauna in zone usor accesibile, in care circula multi oameni. "Rulota functioneaza atat semi-permanent, amplasata intr-o locatie fixa – noi am inceput cu zona Pipera – Dimitrie Pompeiu, cat si sezonier sau temporar. Am fost prezente si la marile festivaluri urbane – Street Delivery, Via Sport – insa cel mai des ea este angajata in proiecte private: sarbatori tematice, evenimente corporate sau chiar aniversari. In 2013 am deschis si o locatie in punct fix, creperia din Centrul Vechi, pe Nicolae Tonitza.”



Fetele si-au ales ingredientele preferate si au creat clatite care le poarta numele: cea a Adelei se numeste Adelle si este o clatita cu cirese amare si menta proaspata, iar cea a Georgianei este Georgie – clatita cu miere, nuca si scortisoara. Pe langa acestea, preferatele lor sunt clatitele sarate, mai ales cele cu branzeturi sau cu peste.

Vand cel putin 50 de clatite pe zi, iar la evenimente numarul acestora ajunge la 500, iar acum antreprenoarele sunt pe care sa-si dezvolte si mai mult afacerea: au primit deja cereri de franciza din toate orasele mari ale tarii, dar si din strainatate.

Burgeri suculenti de inspiratie Londoneza


"Anul trecut, in 2013, eram prin Londra, la un internship de vara, unde am stat cateva luni. Timp in care m-am tot plimbat pe la festivalurile culinare ale lor, prin piete si am vazut foarte multe food-truck-uri si rulote cu burgeri. M-am gandit ce ar fi tare sa avem si noi in Romania asa ceva. Mi-a ramas ideea in minte”.

Asa incepe povestea Burger Van, mica afacere a lui Alexandru Manole, cunoscut acum in oras pentru burgerii lui deliciosi, prezenti la mai toate evenimentele cool din Bucuresti.

Dupa ce s-a intors in tara, fara niciun plan de afacere, Alex a inceput sa se intereseze de o masina. “Inceputul a fost foarte greu. Am pus totul pe foaie si primul lucru pe care a trebuit sa-l faca a fost sa gasesc o masina. Decizia de a incepe afacerea a venit in momentul in care am gasit masina la un pret acceptabil”. Din fericire pentru el, a gasit una la un pret acceptabil, de la Mic.ro. A costat 17.000 de euro fara tva si era noua, ceea ce o facea o investitie sigura - in posibilitatea unui esec, putea sa o vanda mai departe.

A inceput sa-si faca actele, apoi a inceput sa colinde orasul, in cautarea clientilor. Cel mai mare eveniment la care a participat a fost Summer Well, festivalul de muzica de langa Bucuresti, unde a vandut aproape 700 burgeri intr-o singura zi. Nu s-a stabilit in niciun loc si, indiferent de vremea de afara, il gasesti undeva in oras, cu siguranta. Fie vara, fie iarna, Alex “calatoreste” cu rulota prin tot Bucurestiul, in functie de evenimentele care apar, si isi tine la curent clientii pofticiosi pe pagina de Facebook.

Lucreaza cot la cot cu angajatii lui si nu ii ia mai mult de 6 minute sa faca un burger, de cand il pune pe gratar si il monteaza. El este si cel care concepe retetele noi. Incearca sa le schimbe cat mai des, astfel incat clientii lui, deja fideli, sa incerce mereu ceva nou. “O sursa de inspiratie este Shake Shack, un lant de burgeri din State care este si in Europa acum si in Dubai, Turcia, Rusia. E conceptul de fast casual, care este undeva intre fast-food si restaurant, adica nu mai sunt produsele congelate, pre-ambalate cum sunt la fast food.”

Text: Cristina Sauciuc, editor www.foodstory.ro

Articol recomandat de sport.ro
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
Citește și...
Bucataria moleculara cucereste restaurantele romanesti. Un meniu complet costa cat SASE salarii minime pe economie
Bucataria moleculara cucereste restaurantele romanesti. Un meniu complet costa cat SASE salarii minime pe economie

Gel de sampanie, jeleu de somon, spuma de telina, caviar de lamaie si pudra de inghetata - acestea si alte feluri extrase din bucataria moleculara au aparut, cu titlu de experiment, si in restaurantele noastre.

Chef Victor Melian:
Chef Victor Melian: "Lipsa personalului de calitate este cea mai mare problema in acest moment a restaurantelor romanesti"

Statele Unite l-au avut pe Gordon Ramsay, Romania il are pe Victor Melian. Fost Executive Chef al unor restaurante de lux din Capitala, el va fi vedeta show-ului “Vine Cheful”, bazat pe formatul “Kitchen Nighmares" si transmis din primavara la ProTV.

Recomandări
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”

Israelul a lansat joi noapte un atac asupra Iranului, după acțiunea din weekend asupra teritoriului său. Explozii puternice s-au auzit în centrul țării, în orașul Isfahan, în apropierea unei baze militare.

Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară
Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară

Nicolae Ciucă, a declarat, joi, că România nu are pregătită infrastructura necesară pentru introducerea serviciului militar obligatoriu în următorii doi ani, el menţionând şi că "s-au dus vremurile" în care oamenii să fie aduşi cu arcanul la armată.

Cristian Pîrvulescu: A fost un atac ”farmaceutic”al Israelului, Iranul se va preface că nu a existat nimic
Cristian Pîrvulescu: A fost un atac ”farmaceutic”al Israelului, Iranul se va preface că nu a existat nimic

Israelul a lansat vineri dimineață un atac asupra Iranului, după atacurile iraniene asupra teritoriului său de la sfârşitul săptămânii trecute.