Clasamentul celor mai bune aeroporturi din Europa, unde avioanele decolează la timp. Sfaturi pentru turiști
Norvegia conduce clasamentul celor mai bune aeroporturi din Europa, în timp ce Franța și Regatul Unit rămân din nou în urmă.
Pe măsură ce milioane de europeni pornesc în călătoriile de vară, datele recente dezvăluie care aeroporturi promit o experiență de călătorie lină – și care riscă să pună nervii pasagerilor la încercare.
Organizația AirHelp, specializată în drepturile pasagerilor, a publicat recent clasamentul său anual al aeroporturilor la nivel global, evaluând performanța acestora pe baza punctualității, satisfacției pasagerilor și calității serviciilor oferite.
Și, în timp ce aeroporturi majore precum Paris Charles de Gaulle și London Gatwick nu au reușit să impresioneze, mai multe aeroporturi europene de dimensiuni mai mici s-au remarcat prin fiabilitate și grijă față de clienți.
Care sunt cele mai bune aeroporturi din Europa
Pe primul loc la nivel global s-a clasat Aeroportul Internațional Cape Town din Africa de Sud, cu un scor de 8,6 pentru punctualitate și 8,7 pentru opinia clienților, dintr-un total de 250 de aeroporturi internaționale din 68 de țări.
Cel mai performant aeroport din Europa a fost Bergen Flesland din Norvegia, clasat pe locul 9 la nivel global, și pe primul loc în Europa la capitolul punctualitate.
Alte aeroporturi europene bine cotate includ Aeroportul Bilbao din Țara Bascilor, Spania (locul 16), Aeroportul Bodø (23) și Oslo Gardermoen (28), ambele din Norvegia, precum și Reykjavik Keflavík din Islanda (30).
Deși clasat pe locul 130 la nivel global, Aeroportul din Luxemburg a obținut un scor de 9,0 pentru opinia clienților – cel mai bun din Europa la acest capitol. Aeroportul Schiphol din Amsterdam (locul 111 global) a primit cel mai mare scor european pentru ofertă culinară și băuturi – 8,3.
În același timp, și poate deloc surprinzător având în vedere grevele controlorilor de trafic aerian și criticile la adresa performanței aviatice a țării, cel mai bine cotat aeroport din Franța – Toulouse-Blagnac – s-a clasat abia pe locul 101 la nivel global.
Totuși, aeroportul francez a fost lider național pentru al doilea an consecutiv, cu scoruri bune la punctualitate și satisfacția clienților, dar cu punctaje mai mici pentru zona de restaurante și magazine.
Aeroportul Paris Charles de Gaulle a fost clasat pe locul 181, cu rezultate slabe la toate capitolele. Întârzierile frecvente și evaluările negative ale clienților i-au tras în jos scorul general.
La rândul său, London Gatwick s-a situat pe locul 235, cu punctaje scăzute pe toate planurile.
Toate acestea au depășit, totuși, cel mai slab aeroport european – Rhodes Diagoras din Grecia. Aeroportul insulei elene Rhodos a obținut un scor foarte mic - de 6,05, cu 5,8 pentru punctualitate – ceea ce l-a plasat pe locul 249 din 250, la doar un loc distanță de cel mai slab aeroport din lume conform acestor criterii: Aeroportul Tunis Carthage.
Cum au fost calculate clasamentele
Metodologia AirHelp acordă cea mai mare pondere – 60% – punctualității, bazată pe zborurile care decolează sau aterizează în maximum 15 minute de la ora programată. De exemplu, scorul de 5,8 pentru punctualitate al aeroportului Rhodes Diagoras înseamnă că doar 58% dintre zboruri sunt la timp.
Restul de 40% este împărțit în mod egal între feedback-ul pasagerilor privind personalul aeroportuar, curățenia, experiența generală, și calitatea serviciilor, cum ar fi restaurantele și magazinele.
Majoritatea datelor au fost colectate din surse multiple și corelate cu statistici de la agenții guvernamentale, aeroporturi, furnizori de urmărire a zborurilor și resurse istorice. Pentru a aduna opiniile utilizatorilor, AirHelp a chestionat călători din peste 58 de țări și a strâns peste 13.500 de evaluări unice.
Concluzii
Clasamentele includ doar aeroporturi cu un volum semnificativ de zboruri internaționale, folosind date colectate în perioada 1 iunie 2024 – 31 mai 2025.
Deși întârzierile și anulările nu țin întotdeauna de controlul aeroporturilor, cele mai performante se dovedesc a fi cele care combină eficiența operațională cu servicii atente și o comunicare clară.
Conform concluziilor AirHelp, călătorii care vor să evite stresul în această vară ar putea să aleagă aeroporturi regionale mai mici din Scandinavia, unde șansele unei călătorii fără probleme sunt considerabil mai mari decât în marile huburi europene.