Dr. Dre ar putea fi primul artist hip-hop miliardar din istorie. Si totusi, poate fi considerata o "victorie cu gust amar"
O legenda a muzicii rap, care nu a mai scos un album nou de aproape 15 ani, s-a autoproclamat "primul artist hip-hop miliardar", desi ar putea exagera cu vreo 200 de milioane de dolari - scrie Washington Post.
Beats Audio Electronics, companie co-fondata de Dr. Dre, specializata in casti audio de inalta fidelitate, dar si un serviciu de streaming audio, este in discutii cu Apple pentru a fi vanduta contra sumei de 3,2 miliarde dolari - conform informatiilor aparute in presa si citate de Washington Post.
Aceasta tranzactie ar putea face ca muzicianul de 49 de ani, pe numele sau real Andre Young, sa fie cel mai bine platit raper din lume. De asemenea, aceasta vanzare ar putea demonstra ca un gen de muzica foarte marginalizat pe vremuri, care intodeauna a pus pret egal atat pe artisti cat si pe antreprenoriat, este acum suficient de puternic incat sa produca un munte de bani.
Insa Washington Post scrie ca - desi imbogatirea a fost intotdeauna o tema preferata in hip-hop - de aceasta data nu ar trebui sa vedem situatia ca un triumf al acestui gen muzical. De ce? Pentru ca este cel mai bun exemplu al unui artist care a devenit bogat renuntand la arta.
In 2006, faimosul cantaret/producator de rap se chinuia sa termine albumul sau de intoarcere pe scena muzicala, dupa 7 ani de pauza. Intre timp planuia sa lanseze si o linie de incaltaminte de sport si, chiar atunci, apare la el la usa co-fondatorul Interscope Records, Jimmy Iovine, care ii propune o afacere: sa produca impreuna o serie de casti audio care sa inlocuiasca "rebuturile" standard de la iPod. Le-au dat un design deosebit si niste difuzoare puternice de bass si le-au botezat .. "Beats by Dr. Dre". In prezent, acest model domina piata din SUA, cu vanzari de un miliard de dolari in 2013.
Cea mai mare achizitie efectuata vreodata de Apple
Preluarea Beats ar putea fi cea mai mare achizitie efectuata vreodata de Apple, care si-ar extinde astfel prezenta pe piata distributiei online de muzica, preluand serviciul de streaming lansat in acest an de Beats. Pentru 10 dolari pe luna, clientii Beats primesc acces nelimitat la toate piesele si albumele din catalogul companiei, pe care le pot accesa de pe smartphone, tableta sau de pe computerul personal.
Distributia de muzica a devenit, in ultimii 10 ani, una dintre afacerile de baza ale Apple, datorita player-ului iPod si platformei iTunes. Cu toate acestea, vanzarile de muzica in format digital ale Apple au scazut anul trecut pentru prima data de la lansarea iTunes, pe fondul migrarii unor clienti catre servicii precum Spotify, Pandora sau YouTube, platforma video a Google, potrivit datelor Nielsen SoundScan. "Era download-ului digital a luat, practic, sfarsit", comenteaza pentru Bloomberg Aram Sinnreich, profesor de media la Universitatea Rutgers, care studiaza relatia dintre muzica si evolutia tehnologiei.
Apple detinea la sfarsitul lunii martie rezerve de 150,6 miliarde de dolari, astfel ca suma de 3,2 miliarde de dolari necesara pentru preluarea Beats nu ar pune probleme producatorului iPhone.
Totodata, achizitia Beats ar transmite un semnal clar ca lansarea unui serviciu de streaming de muzica pe baza de abonament a devenit o prioritate pentru Apple. "Investesc in viitor, iar viitorul este streamingul si muzica pe baza de abonament. Veniturile din streaming si abonamente sunt in crestere. Descarcarile de fisiere sunt in declin. Toate companiile trebuie sa intre pe streaming", a afirmat Jon Irwin, fostul presedinte al Rhapsody International.
Apple a lansat anul trecut iTunes Radio, care ofera clientilor streaming de muzica gratuit, finantat prin publicitate, in concurenta cu Pandora. ITunes este cel mai mare distribuitor de muzica la nivel mondial, insa modelul de afaceri al platformei este limitat la descarcarea melodiilor sau albumelor.
Apple ar prelua de asemenea divizia de casti audio a Beats, produsul prin care compania si-a castigat renumele. Jimmy Iovine si Dr. Dre au lansat Beats in 2008, adresandu-se posesorilor de smartphone-uri si iPod-uri care asculta muzica "in mers". Compania s-a orientat catre o strategie agresiva de marketing, tintind publicul larg prin design si accesorii si evitand sa promoveze produsele strict pentru pasionati. Dr. Dre si Iovine au incheiat parteneriate cu mai multi muzicieni si sportivi pentru a promova castile Beats, cu preturi intre 170 de dolari si 450 de dolari.
Potrivit Financial Times, echipa de conducere a Beats va raporta direct sefului Apple, Tim Cook. Preluarea Beats reprezinta o deviere de la strategia Apple, care de obicei cumpara companii mici, pe care le integreaza rapid in propriile divizii. Eddy Cue, vicepresedinte Apple pentru iTunes si App Store, s-a ocupat de negocierile cu Beats, au afirmat pentru Bloomberg doua surse apropiate discutiilor. Cue si Iovine se cunosc de mai multi ani, carierele celor doi in industria muzicala intersectandu-se de mai multe ori.
Contactati de Bloomberg, reprezentantii Apple si Beats nu au comentat informatiile.
Unul dintre principalii actionari ai Beats este producatorul taiwanez de smartphone-uri HTC, prima companie care a adoptat sistemul de operare Android si a atacat suprematia iPhone. HTC avea in urma cu trei ani 51% din actiunile Beats, participatie preluata pentru 300 milioane de dolari. In 2012, compania taiwaneza a vandut inapoi actionarilor Beats un pachet de 25%. Universal Music Group, parte a grupului francez Vivendi, detine de asemenea 14% din actiunile Beats. In luna septembrie a anului trecut, fondul de investitii Carlyle Group a cumparat o participatie minoritara la Beats.
Sursa: Washington Post
Etichete: apple, casti, rap, dr dre, ipod, hip-hop, beats,
Dată publicare:
10-05-2014 12:22