VIDEO: Misiunea Tianwen-1. China a lansat cu succes prima misiune spre Marte

racheta, Marte, China
Agerpres

China a lansat cu succes, joi, de la centrul spaţial din Wenchang, de pe insula tropicală Hainan (sud), prima misiune spre Marte exclusiv chinezească, în plină perioadă de rivalitate diplomatică şi tehnologică cu SUA, transmite AFP.

Misiunea se numește Tianwen-1, iar sonda a fost lansată cu o rachetă Long March-5, care va ajunge pe orbita Planetei Roşii în februarie 2021.

Ea va străbate distanţa de la Pământ la Marte în aproximativ 7 luni. Distanţa dintre cele două planete variază, în funcţie de poziţia lor orbitală.

Cea mai mică distanţă între Pământ şi Marte este de 55 de milioane de kilometri - distanţă similară ocolului Pământului de 1.400 de ori.

planeta Marte
Descoperire uluitoare. Extratereștrii s-ar ascunde în tuneluri subterane de pe Marte
Oana Pellea a ascultat „Macarena”, melodia Erikăi Isac: „Am rezistat 30 de secunde și m-am lămurit”. Ce spune despre mesajul piesei

Racheta Long March-5 a operat o serie de zboruri test, însă lansarea misiunii Tianwen-1 reprezintă şi debutul său operaţional, conform Xinhua. Racheta urmează să transporte sonda Tianwen-1 pe o orbită de transfer Pământ - Marte, fapt ce va reprezenta încă o premieră pentru această rachetă.

Misiunea Tianwen-1 este foarte ambiţioasă, având drept obiective orbitarea Planetei Roşii şi asolizarea unui rover autonom.

"Racheta transportă o sondă orbitală, un sistem de asolizare pe Marte şi un rover de explorare a suprafeţei Planetei Roşii. Este o lansare în premieră mondială a unei misiuni atât de complete pentru explorarea lui Marte", a declarat Long Lehao, expert în rachete din cadrul Academiei chineze pentru tehnologii de Lansare, potrivit Agerpres.

În ultimii ani, China face progrese rapide în spaţiu. Ţara investeşte miliarde de euro în programul său spaţial - lansează sateliţi, intenţionează să trimită oameni pe Lună, iar în luna mai a lansat o capsulă spaţială, fără echipaj uman, o misiune crucială pentru pregătirea trimiterii de astronauţi către viitoarea sa staţie spaţială, ''Tiangong'' (''Palatul celest").

Numită ''Tianwen'' (''Întrebări către cer''), misiunea chineză are trei obiective: să plaseze o sondă pe orbita marţiană, să coboare la suprafaţa Planetei Roşii şi să amplaseze pe solul marţian un robot teleghidat pentru realizarea analizelor.

China a realizat deja o operaţiune similară pe Lună, unde a trimis, în 2013, un mic rover teleghidat pe roţi, numit ''Iepurele de jad'', şi apoi pe succesorul acestuia, în ianuarie 2019 (pe suprafaţa ascunsă a Lunii, o premieră mondială).

Ţara asiatică nu este singura interesată de misiunile marţiene. Statele Unite au trimis deja patru vehicule pentru explorare pe Marte şi urmează să-l lanseze la 30 iulie pe al cincilea, numit ''Perseverance''. Acesta va ajunge la destinaţie în februarie 2021.

Agenţia spaţială chineză a dezvăluit numele primei sale misiuni de explorare a planetei Marte la 24 aprilie, dată care a coincis cu celebrarea Zilei Spaţiului în China şi cu cea de-a 50-a aniversare a lansării primului satelit chinez. Administraţia Spaţială Naţională Chineză (CNSA) a precizat că toate viitoarele misiuni ale Chinei ce vor viza explorări planetare se vor numi "Tianwen", pentru a simboliza cercetările ştiinţifice chineze din domeniul spaţiului.

China a lansat cu succes primul ei satelit, Dongfanghong-1, în 1970, iar în 2013 a devenit a treia ţară din lume care a plasat un astronaut pe orbită cu ajutorul unei rachete proprii, după fosta Uniune Sovietică şi Statele Unite. De atunci, ţara asiatică depune eforturi considerabile pentru a prinde din urmă Rusia şi Statele Unite în acest sector de activitate şi îşi doreşte să devină o putere spaţială majoră până în 2030.

Cum a încercat Dani Alves să evite închisoarea în ultimul moment: câți bani i-a oferit victimei și reacția femeii
A decolat prima misiune spațială arabă spre Marte. Cât costă întreaga operațiune

Sonda emirateză Al-Amal (Speranţa), prima misiune spaţială arabă spre planeta Marte, a decolat luni de la centrul spaţial Tanegashima din sud-vestul Japoniei.

Extratereștrii ar trăi în tuneluri pe Marte, formate din lavă acum miliarde de ani, cred experții.

Imaginile care ar putea demonstra existența vieții pe Marte. Explicația cercetătorilor

Structuri observate de roverul Curiosity pe planeta Marte ar putea reprezenta urme fosilizate de viață, potrivit unui studiu realizat de patru cercetători, dintre care trei italieni, și publicat în revista Geosciences, scrie site-ul focus.it.

De ce este atât dificil să ajungi pe Marte. Pericolele de pe suprafața Planetei Roșii

Planeta Marte este în această vară în centrul atenției. Trei țări - Statele Unite, China și Emiratele Arabe Unite - intenționează să lanseze, separat, vehicule spațiale robotizate spre Planeta Roșie.

Mircea Geoană, despre șansele lui Klaus Iohannis să ajungă în fruntea NATO: „Noi ne dorim un singur lucru”

Secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, a fost, vineri, invitatul Știrilor PRO TV, unde a vorbit despre șansele lui Klaus Iohannis de a obține șefia Alianței Nord-Atlantice, dar și despre evoluția războiului ruso-ucrainean.

Cele două avantaje pe care le are Klaus Iohannis în cursa pentru șefia NATO. De ce Alianța ar prefera candidatura românului

Președintele Klaus Iohannis va sta, luni, față în față, la Paris, cu liderii europeni, la scurt timp după ce s-a aflat că România le-a transmis aliaților că îl va propune la șefia NATO.

"Cel mai rău film de groază". Mărturia româncei care administrează complexul mistuit de foc în Valencia

Au fost momente de groază, joi, în Spania. Un incendiu puternic a mistuit două blocuri de apartamente din Valencia în mai puțin de o oră.