Urmările testelor nucleare din anii 1950: ce s-a descoperit în ocean, la 11 km adâncime

Ultimul update: Luni 13 Mai 2019 20:37
Data publicarii: Luni 13 Mai 2019 20:18
Categorie: Stiri Stiinta
Bomba atomica

Crustaceele care trăiesc în adâncurile Oceanului Pacific au devenit radioactive din cauza testelor nucleare din timpul Războiului Rece, potrivit unui studiu recent.

Oamenii de știință au descoperit particule de carbon radioactiv în trupurile amfipodelor – niște creaturi asemănătoare creveților - care trăiesc la 11 kilometri adâncime în vestul Oceanului Pacific, scrie Live Science.

Aceste vietăți se hrănesc cu rămășițele animalelor care în timpul Războiului Rece au fost expuse particulelor radioactive. Astfel, în organismul crustaceelor care trăiesc în adâncurile oceanului au fost descoperite particule de carbon-14, ceea ce indică, în premieră, nivelul ridicat de radioactivitate de pe fundul mării.

Din atmosferă în oceane

Între anii 1950 și 1960, marile superputeri au detonat bombe, în cadrul experimentelor nucleare, iar în urma acestor teste neutronii au ajuns în atmosferă. De acolo, particulele neutre au interacționat cu cele de nitrogen și carbon formând izotopul carbon-14, care a ajuns în ocean, unde a fost absorbit de vietățile marine, arată cercetătorii care s-au ocupat de acest studiu.

Potrivit cercetătorilor, amfipodele care trăiesc în adâncuri sunt mai mari și trăiesc mai mult, având în jur de 10 centimetri și o durată de viață de peste 10 ani, comparativ cu cele care trăiesc mai aproape de suprafață (și care au 2 centimetri lungime și o durată de viață de doi ani). Procesul metabolic lent al acestor crustacee a contribuit la acumularea particulelor de carbon-14 în organismele lor, de-a lungul timpului.

„Există o interacțiune puternică între ceea ce se întâmplă la suprafața și în adâncurile apelor. Activitățile oamenilor pot afecta biosistemul chiar și la 11 kilometri adâncime, așa că trebuie să fim atenți la ce vom face în viitor”, a precizat Weidong Sun, geochimist la Academia chineză de Știință din Qingdao și coautor al studiului.

La jumătatea anilor ’60, nivelul de carbon-14 din atmosferă era de două ori mai ridicat decât înainte de experimentele nucleare.

Sursa: Live Science

Mihai Trăistariu, între celebritate și austeritate

Mihai Trăistariu: "Este o bătălie cruntă, am făcut acele poze pentru că nu mă mai auzeam"

Mihai Bobonete împreună cu gașca din Las Fierbinți, despre viața din spatele celebrității

Bobonete: "Celebritatea nu m-a luat prin surprindere, eram pregătit"

Echipa "România, te iubesc" lansează cartea "Ne facem bine"

Cartea "Ne facem bine", o antologie de fapte văzute și vorbite la "România, te iubesc"

Nașterea naturală sau cezariana: Ce alegem?

Anca Vereanu: "Anestezia epidurală ajută mama pe parcursul travaliului"