Unde s-au "ascuns" primele forme de COVID-19. Ar putea urma şi alte boli, la fel de grave

Cum arată coronavirusul care produce COVID-19. Imagini în premieră de la cercetători - 14
Agerpres

"Strămoșii" noului coronavirus au fost purtați zeci de ani de către lilieci, fără să fie observați, deși aveau de asemenea capacitatea de a infecta oamenii, se arată într-un nou studiu.

Pentru a înțelege de unde provine și cum se transmite oamenilor noul coronavirus, știut ca SARS-CoV-2, oamenii de știință trebuie să urmărească evoluția acestuia prin genele virusului, criptate în acidul ribonucleic, sau ARN, scrie Live Science.

Dar istoria evolutivă a SARS-CoV-2 este complicată, știut fiind faptul aceste coronavirusuri fac schimburi frecvente de materiale genetice între ele.

Acest schimb de gene, numit recombinare genetică, face de asemenea dificilă misiunea cercetătorilor de a stabili cum s-a transmis prima data acest virus la om.

Unii oameni de știință propun varianta unei transmiteri directe de la liliac la om, în timp ce alții merg pe ipoteza existenței unor specii intermediare de transmitere, precum pangolinul.

În noul studiu, cercetătorii au identificat mai întâi secțiunile ARN din genomul SARS-CoV-2 care a evoluat „ca o singură piesă”, fără recombinare genetică, pentru cât de mult a putut fi studiat acesta, a declarat co-autorul Maciej Boni, profesor asociat de biologie la Penn State’s Center for Inffectious Disease Dynamics.

Apoi, au comparat apoi aceste secțiuni genetice cu cele ale coronavirusurilor similare găsite în lilieci și pangoline.

Adăugând dovezi pentru a susține descoperirile anterioare, ei au descoperit că SARS-CoV-2 era cel mai strâns legat de un alt coronavirus prezent la lilieci, cunoscut sub numele de RaTG13.

În studiile anterioare, oamenii de știință au analizat în mod special genele responsabile pentru așa-numitul domeniu de legare a receptorilor (RBD) al proteinei „spike” a coronavirusului - secțiunea care permite virusului să intre în receptorul ACE2 din celulele umane și să le infecteze.

Există un strămoș comun

Cercetarea arată că porțiunea RBD a proteinei spike era mai asemănătoare genetic cu un coronavirus găsit în pangolin (numit Pangolin-2019) decât în cel al RaTG13.

Există două explicații posibile pentru această constatare: în primul rând, faptul că virusul SARS-CoV-2 și-a evoluat capacitatea de a se răspândi la oameni prin pangolini (puțin probabil, având în vedere că SARS-CoV-2 este mai strâns legat de RaTG13 decât orice virus cunoscut la pangolin), sau, în al doilea rând, că SARS-CoV-2 a dobândit acest RBD prin recombinarea cu un virus pangolin, a explicat Boni.

În noul studiu, cercetătorii nu au găsit însă dovezi de recombinare în genele proteinei spike a SARS-CoV-2.

În schimb, noile date de secvențiere genetică sugerează o a treia explicație pentru ceea ce s-a întâmplat: genele pentru proteina spike și, astfel, capacitatea coronavirusului de a infecta celulele umane, au fost transmise de la un strămoș comun care, în cele din urmă, a dat naștere la toate cele trei coronavirusuri: SARS-CoV-2, RaTG13 și Pangolin-2019.

Autorii remarcă faptul că este încă posibil ca pangolinii „sau o altă specie până acum nedescoperită” să fi putut acționa ca o gazdă intermediară care a ajutat virusul să se răspândească la oameni. Dar „este puțin probabil”, a spus Boni.

Mai degrabă, noile descoperiri sugerează că abilitatea de a se reproduce în tractul respirator superior atât la oameni cât și la pangolini a evoluat efectiv la lilieci. Astfel, din lilieci, SARS-CoV-2 s-ar fi putut răspândi direct la oameni.

”Cineva a devenit foarte ghinionist” și a declanșat o pandemie

Dar când a luat naștere SARS-CoV-2, când s-a diferențiat prima dată de celelalte două tipuri de coronavirus?

Știindu-se rata estimată cu care coronavirusul se mută în fiecare an, cercetătorii au calculat apoi cât timp a trecut de când cei trei virusuri s-au separat.

Ei au descoperit că, în urmă cu peste un secol, exista o singură sursă care, în cele din urmă, ar fi dat naștere virusurilor SARS-CoV-2, RaTG13 și Pangolin-2019.

La acel moment, virusul Pangolin-2019 s-a separat de virusurile SARS-CoV-2 și RaTG13.

Apoi, în anii ’60 -’70, această linie s-a împărțit în două, creând linia RaTG13 și linia SARS-CoV-2.

Cândva între 1980 și 2013, linia RaTG13 și-a pierdut capacitatea de legare a receptorilor umani, dar nu și SARS-CoV-2.

"Linia SARS-CoV-2 a circulat în lilieci timp de 50 sau 60 de ani înainte de a sări la oameni", a spus Boni.

Aproape de sfârșitul anului 2019, „cineva a devenit foarte ghinionist” și a luat contact cu SARS-CoV-2 și asta a declanșat o pandemie.

Există probabil și alte virusuri desprinse din acest strămoș de un secol care au suferit, de asemenea, zeci de ani de evoluție, „pe care încă nu le-am descoperit”, a spus Boni.

"Întrebarea este: Există o jumătate de duzină din aceste linii, 20 sau o sută? - și nimeni nu știe. Dar este probabil că există alți viruși care se ascund în lilieci care sunt capabili să se răspândească la oameni”, a spus el.

Cine s-ar fi așteptat? Pe ce loc este pusă naționala României de The Guardian înainte de EURO 2024
Teste de Covid-19 care dau rezultatul în 90 de minute. Unde vor fi folosite

În spitalele, azilurile şi laboratoarele din Regatul Unit vor fi disponibile 5,8 milioane de teste pentru coronavirus pe baza ADN şi 450.000 de teste din probe prelevate prin frotiuri, informează Reuters.

Casa Albă: Statele Unite au intrat într-o
Casa Albă: Statele Unite au intrat într-o "nouă fază" a epidemiei de COVID-19

Statele Unite au intrat într-o "nouă fază" a epidemiei de COVID-19, în prezent foarte extinsă pe teritoriul american, a declarat duminica aceasta coordonatoarea grupului de la Casa Albă pentru gestionarea epidemiei de coronavirus, Deborah Birx.

Bilanțul pandemiei în lume ia amploare. Numărul morților se apropie de 700.000

Pandemia de COVID-19 a făcut cel puţin 685.780 de morţi în lume de când biroul OMS din China a semnalat apariţia bolii la sfârşitul lui decembrie, potrivit unui bilanţ întocmit de AFP pe baza datelor oficiale, duminică.

România a devenit noua obsesie a Rusiei. Declarațiile care spun totul despre tensiunile dintre Moscova și București

După o perioadă în care și-a concentrat atenția asupra Ucrainei și a Occidentului, mai ales în contextul masacrului din Moscova, dar și al războiului aflat în desfășurare, Rusia a luat în vizor România, care pare că a devenit un ghimpe în coasta sa.

Kirilo Budanov: Federația Rusă a știut despre planificarea unui atac terorist în regiunea Moscova încă din februarie

Conform declarațiilor șefului spionajului militar ucrainean, Kirilo Budanov, Rusia era conștientă încă din luna februarie de planurile pentru atacul terorist din Moscova, însă a ales să nu intervină.

Decizie finală privind închiderea magazinelor în weekend. Anunțul făcut de premierul Ciolacu

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, că din semnalele primite din rândul societăţii, rezultă clar că nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend.