Un asteroid potenţial periculos, descoperit în apropierea Pământului. Ce spun specialiștii

asteroid
Sursa foto: washington.edu

Astronomii au descoperit un asteroid de dimensiunea unui zgârie-nori în apropiere de Terra graţie unui nou algoritm ce a fost conceput pentru detectarea rocilor spaţiale mari şi potenţial letale, informează livescience.com, citat de Agerpres.

Asteroidul cu diametrul de 180 de metri - denumit oficial 2022 SF289 - este suficient de mare şi orbitează suficient de aproape de Pământ pentru a fi considerat un asteroid potenţial periculos (PHA), fiind unul dintre cele aproximativ 2.300 de obiecte similare astfel clasificate ce ar putea provoca distrugeri în masă pe Terra în cazul unei coliziuni directe cu planeta noastră. Din fericire, nu există un risc de coliziune cu acest asteroid în perioada imediat următoare.

Acel asteroid s-a apropiat destul de mult de Pământ în septembrie 2022, când a zburat la aproximativ 7,2 milioane de kilometri de planeta noastră, potrivit NASA. Cu toate acestea, astronomii din lumea întreagă nu au reuşit să îi detecteze prezenţa în datele telescopice în niciun moment - înainte, în timpul sau după acea apropiere -, întrucât corpul ceresc a fost "ascuns" de lumina emisă de stelele din Calea Lactee.

Recent, ei au observat prezenţa acestei roci spaţiale în momentul în care au testat un nou algoritm ce a fost conceput pentru detectarea asteroizilor mari cu ajutorul unor secvenţe mici de date ştiinţifice. Detectarea unui PHA atât de "şiret" încât evită să fie detectat prin metodele tradiţionale reprezintă o mare victorie pentru noul algoritm, care va fi utilizat în curând cu scopul de a analiza în amănunţime datele culese de Observatorul Vera C. Rubin, un telescop de ultimă generaţie amplasat în munţii din Chile şi care îşi va începe operaţiunile de detectare a asteroizilor la începutul anului 2025.

Tragedie la fabrica de cașcaval de la Ibăneşti. Patru bărbați, între care și directorul fabricii, au murit după ce au intrat într-un bazin de decantare

„Aceasta este doar mică mostră din ceea ce ne putem aştepta de la Observatorul Rubin peste mai puţin de doi ani, când algoritmul HelioLinc3D va descoperi astfel de obiecte în fiecare noapte", a declarat Mario Juric, directorul Institutului pentru Cercetări Intensive ale Datelor din Astrofizică şi Cosmologie din cadrul Universităţii Washington şi coordonatorul echipei care a creat noul algoritm.

Pentru detectarea primului asteroid, astronomii au testat algoritmul folosind date de arhivă furnizate de observatorul Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) din Hawaii, care realizează cel puţin patru fotografii cu aceeaşi zonă a boltei cereşti în fiecare noapte. Cercetarea a dezvăluit ceva ce ATLAS nu observase: un asteroid mare, vizibil în trei fotografii separate ce au fost realizate pe 19 septembrie 2022 şi în următoarele trei nopţi.

ATLAS este setat în aşa fel încât un obiect trebuie să apară în patru imagini separate realizate într-o singură noapte pentru ca un obiect să poată fi considerat un asteroid. Întrucât 2022 SF289 nu a întrunit aceste criterii, omenirea nu a ştiut niciodată despre apropierea lui de Pământ.

În schimb, algoritmul HelioLinc3D a fost conceput pentru a combina detectările de asteroizi furnizate de o cantitate mult mai mică de date. Observatorul Rubin, pentru care acest algoritm a fost creat, va scana cerul doar de două ori pe noapte, dar cu mult mai multe detalii în comparaţie cu majoritatea observatoarelor moderne, potrivit oamenilor de ştiinţă.

Ei se declară încrezători că 2022 SF289 ar fi doar vârful aisbergului în ceea ce priveşte detectarea de asteroizi de către Observatorul Rubin şi noul algoritm. Ar putea exista mii de PHA "ascunse" şi care ar pluti în jurul planetei noastre în timp ce "evită" detectarea.

Slovacii sunt dramatici după România - Belgia 0-2 + concluzia trasă înainte de meciul decisiv împotriva tricolorilor
Studiu: Inteligenţa artificială ar putea fi în curând capabilă să detecteze cancerul. Ce spun cercetătorii

Cancerul rămâne una dintre cele mai dificile boli umane, cu peste 19 milioane de cazuri şi 10 milioane de decese anual. Natura evolutivă a cancerului face dificilă tratarea tumorilor în stadiu avansat.

Rotația nucleului Pământului încetinește. Ar putea modifica durata zilelor

Centrul Pământului se învârte neobişnuit de încet în ultimii 14 ani. Dacă această tendinţă misterioasă continuă să se manifeste, ar putea duce la creşterea duratei zilelor, deşi efectele ar fi imperceptibile pentru oameni, arată un studiu recent.

Inteligența Artificială poate detecta boala Parkinson cu 7 ani înainte de primele simptome. Cum este posibil

Un test de sânge bazat pe Inteligența Artificială poate prezice cine va dezvolta boala Parkinson cu până la șapte ani înainte de apariția simptomelor, anunță oameni de știință britanici și suedezi.

Focuri de arme asupra unei biserici, unei sinagogi și unui post de poliție din Rusia. Șase polițiști și un preot, uciși VIDEO

Atacatori necunoscuţi au deschis focul împotriva unei biserici ortodoxe, a unei sinagogi şi a unui post de poliţie din regiunea Daghestan din Caucazul de Nord rus, un preot şi șase poliţişti fiind ucişi, a informat Ministerul de Interne.

Milioane de români au urmărit cu sufletul la gură meciul României cu Belgia la EURO 2024. „A fost palpitant”

Milioane de români din întreaga țară au urmărit cu sufletul la gură partida dintre Belgia și România. În București, dar și în marile orașe, terasele au fost pline, iar oamenii au cântat și tresărit la fiecare pasă.

Războiul din Ucraina, urmărit pe radar din satul românesc care va deveni cea mai mare bază NATO din Europa: ”E suprarealist”

NATO urmărește de la Mihail Kogălniceanu în direct pe radar războiul dus de Rusia în Ucraina, iar asta este suprarealist până și pentru militarii americani cantonați acolo. În plus, se obțin informații valoroase despre tot ce fac rușii.