Un asteroid a fost la un pas să lovească o mare capitală din Europa. Momentul în care a explodat deasupra orașului | VIDEO

asteroid mic
CBS

În dimineața zilei de 21 ianuarie, un mic asteroid a pătruns în atmosfera Pământului, dezintegrându-se deasupra orașului Berlin.

Asteroidul a generat o impresionantă bilă de foc, vizibilă pe câțiva kilometri, fără a reprezenta însă o amenințare, relatează Live Science.

Evenimente similare au loc de mai multe ori pe an, dar acesta a fost deosebit de remarcabil, deoarece meteoritul a fost detectat pentru prima dată de către oamenii de știință cu aproximativ trei ore înainte de impact. Este a opta oară în istorie când cercetătorii au avut reușit să prevină un astfel de eveniment.

Asteroidul, numit 2024 BXI, a fost identificat inițial de către astronomul Krisztián Sárneczky, cunoscut ca „vânător de asteroizi”, de la stația Piszkéstető, parte a Observatorului Konkoly din Ungaria. Sárneczky a folosit un telescop de la observator pentru a face această descoperire. Ulterior, NASA a furnizat detalii despre locul și momentul intrării asteroidului în atmosferă.

Studiu: Praful cauzat de un asteroid a provocat o iarnă de 15 ani care a dus la dispariţia dinozaurilor

NASA a avertizat pe Twitter în noaptea de 20 ianuarie: „Atenție: Un mic asteroid se va dezintegra ca o bilă de foc la vest de Berlin, în apropiere de Nennhausen, la ora 1:32 AM ora Europei Centrale. Se va vedea dacă cerul este senin”.

Un videoclip din orașul Leipzig a surprins momentul intrării asteroidului în atmosferă.

Înainte de impact, asteroidul 2024 BXI avea un diametru de un metru și a început să se dezintegreze la aproximativ 50 de kilometri de Berlin, probabil lăsând în urmă câțiva meteoriți care au atins solul în timpul călătoriei, conform explicării lui Denis Vida, profesor asociat la Universitatea de Vest din Canada.

Krisztián Sárneczky, care a descoperit sute de asteroizi în ultimii ani, a fost primul care a detectat asteroidul 2022 EB5 cu două ore înainte să intre în atmosfera Pământului, tot la Observatorul Konkoly.

Această descoperire este deosebit de rară, 99% dintre asteroizii din apropierea Pământului cu diametrul sub 30 de metri nefiind încă descoperiți, conform Agenției Spațiale Europene.

Cu cât dimensiunea unui asteroid este mai mică, cu atât trebuie să se apropie mai mult de Pământ pentru a fi detectat de către oamenii de știință, ceea ce complică anticiparea în avans a locului de impact, subliniază experții. În anumite situații, asteroizii din apropierea Pământului pot rămâne „ascunși” în lumina puternică a Soarelui, așa cum s-a întâmplat cu meteoritul care a explodat deasupra orașului rusesc Celeabinsk în 2013, provocând daune semnificative.

FOTO Prima apariție publică a lui Adrian Mititelu Jr după ce a ieșit din comă
Eveniment cosmic rar. Lumina unei stele gigantice va fi blocată temporar de un asteroid. De unde va putea fi observat

Un asteroid din sistemul nostru solar va bloca temporar lumina lui Betelgeuse, una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cerul nopții, luni seara și marți dimineața.

Se ştia deja că impactul cu un asteroid care s-a prăbuşit pe teritoriul actual al Mexicului în urmă cu 66 de milioane de ani a cauzat extincţia a trei sferturi dintre vieţuitoarele de pe Terra, inclusiv a dinozaurilor, informează AFP.

„Vehiculul se află pe o traiectorie nominală.” NASA a lansat o misiune spaţială spre asteroidul Psyche, alcătuit din metal

NASA a lansat vineri o misiune spre îndepărtatul asteroid Psyche, alcătuit din metal şi care nu a fost niciodată studiat, despre care oamenii de ştiinţă cred că ar putea fi parte a nucleului unui corp ceresc străvechi.

Târg de științe pentru elevi, la București. De la ceasul alimentat cu lămâi, la robotul ce va fi trimis pe un asteroid

Viitorul școlii este fără îndoială digital. Asta spun profesorii și elevii celor mai bune școli din țară, care au venit să-și prezinte invențiile la un târg de științe deschis în București.

Misiune inedită NASA. O capsulă cu o mostră din „cel mai periculos” asteroid din sistemul nostru solar a aterizat în Utah

O capsulă NASA care transporta o mostră din asteroidul Bennu a aterizat în deșertul din statul american Utah.

Demonstrație de forță a trupelor NATO, cu ”dedicație” pentru Rusia: Această zonă rămâne sub protecţia Alianţei!

Alianța NATO a încheiat un exerciţiu militar, "Brave Griffin", la frontiera dintre Polonia şi Lituania privind securizarea faimosului Coridor Suwalki.

Pacienții români, trimiși de la spitalele de stat la cele private. Cum se întâmplă, de fapt, în alte țări din UE

În multe state, medicii lucrează și la stat și la privat, iar interzicerea acestei practici ar goli spitalele publice. Doar că în alte țări, situația este bine reglementată și pacienții nu sunt forțați să meargă la privat.

Ca să prindă viteză în cursa pentru Primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să se înscrie

Ca să prindă viteză în cursa pentru primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să își depună candidatura.