Paleontologi chinezi: Primele pasari de pe Terra aveau patru aripi

Pasare patru aripi

Primele pasari de pe Terra aveau patru aripi, afirma paleontologii chinezi, al caror studiu a fost publicat joi in Statele Unite, fiind realizat pe baza analizei a 11 fosile foarte bine conservate, vechi de peste 100 milioane de ani.

Pana la acest studiu, numarul prea mic de exemplare descoperite care prezentau aceste caracteristici nu le-a permis cercetatorilor sa afirme cu certitudine ca toti acesti stramosi indepartati ai pasarilor aveau pene pe membrele inferioare.

"Aceste fosile furnizeaza noi informatii, care pot sa explice pe larg evolutia penelor", a declarat Xing Xu, profesor la Academia chineza de stiinte, unul dintre autorii acestui studiu, publicat in revista Science.

Fosilele, care reprezinta cinci specii de pasari stravechi, apartin unor exemplare a caror talie era putin mai mica decat aceea a unui curcan din zilele noastre.

Ele sunt expuse la Muzeul naturii din Shandong Tianyu.

Uragan
Efectul neasteptat al uraganelor: cresterea natalitatii, noua luni mai tarziu
„Va fi o perioadă îngrozitoare în Ucraina și pentru Occident”. Avertismentul unui general despre războiul din Ucraina

"Cele 11 fosile noi acopera multe goluri de la inceputul evolutiei pasarilor", afirma David Alexander, cercetator la Universitatea din Kansas, care nu a participat insa la realizarea studiului cercetatorilor chinezi.

Cercetatorul american reaminteste faptul ca aproape toti paleontologii considera ca pasarile descind dintr-o familie de dinozauri cu pene.

Prima fosila a unui exemplar considerat stramosul comun al pasarilor de astazi, Archaeopteryx, care a trait in urma cu 150 milioane de ani, descoperit in 1861, seamana cu rezultatul unei incrucisari dintre o pasare si un dinozaur, si avea la randul sau pene pe membrele inferioare.

Cele 11 exemplare noi au trait in urma cu 100 milioane de ani - 150 milioane de ani, intr-o perioada care corespunde cu momentul in care un grup de dinozauri cu pene a evoluat pentru a deveni pasari, afirma savantii chinezi.

Aceste fosile arata faptul ca acele membre inferioare acoperite de pene nu reprezentau un caz rar in evolutia pasarilor.

"Noile fosile nu lasa loc niciunui dubiu: o morfologie cu patru aripi era curenta printre acele pasari stravechi", care au evoluat apoi si au pastrat doar doua aripi, explica David Alexander.

Acea caracteristica a continuat sa existe la primele pasari, inainte de a disparea progresiv, atunci cand membrele inferioare erau folosite pentru mers sau pentru prinsul prazii.

Studiul savantilor chinezi nu raspunde insa intrebarii urmatoare: cum erau folosite "aripile din spate" pentru a zbura? Dupa parerea lui Xing Xu, ele formau o suprafata plana si plata care ar fi putut conduce la cresterea portantei si a manevrabilitatii.

Sankar Chatterjee, un cercetator de la Universitatea Texas Tech, considera ca aceasta configuratie de tip "biplan" a primelor pasari ar fi putut permite o mai mare stabilitate in timpul planarii, insa a facut ca manevrele de la sol sa devina mai dificile.

NEWS ALERT Farul - Sepsi, întrerupt din cauza scandărilor xenofobe! Cum a reacționat Hagi
Un meteorit cazut in Sri Lanka contine forme de viata extraterestra. Concluzia a doua studii recente

Un al doilea studiu facut asupra unui meteorit gasit in decembrie 2012 in Sri Lanka sustine ipoteza initiala: bucata de roca spatiala cotine fosilele unei forme de viata extraterestra.

Efectul neasteptat al uraganelor: cresterea natalitatii, noua luni mai tarziu

Un studiu american a descoperit un efect surprinzator al uraganelor: cresterea natalitatii, noua luni mai tarziu. La cinci luni dupa ce super-furtuna Sandy din SUA medicii spun ca au in evidenta un numar mai mare de gravide decat de obicei.

Zelenski: Ucraina se confruntă cu o nouă etapă a războiului, ocupanţii se pregătesc pentru o ofensivă

Volodimir Zelenski a declarat vineri la o întâlnire cu cadeţii din Hmelnîţki, oraş din vestul Ucrainei, că războiul cu Rusia intră într-o nouă etapă, iar ruşii se pregătesc pentru extinderea ofensivei, relatează Ukrainskaia Pravda.

Procesiune unică în țară. Sute de oameni au mers pe jos 10 kilometri, iar unii au purtat pe brațe o cruce uriașă

Sute de oameni au participat vineri la o procesiune unică în țară. Au mers pe jos aproximativ zece kilometri, din Lupeni până în stațiunea Straja. Iar unii dintre pelerini au purtat pe brațe o cruce de sute de kilograme.

Rusia amenință Occidentul cu un răspuns dur după ce Marea Britanie a dat undă verde Ucrainei să atace teritoriul rus

Kremlinul a calificat drept o escaladare directă şi periculoasă a tensiunilor din jurul conflictului din Ucraina după ce ministrul britanic de externe a spus că Ucraina ar putea folosi armele britanice împotriva unor ţinte din interiorul Rusiei.