Modificarea genetică a bebelușilor, pe cale să devină o realitate

Ultimul update: Joi 19 Iulie 2018 12:46
Data publicarii: Joi 19 Iulie 2018 12:38
Categorie: Stiinta
Modificare genetica

Modificarea genetică a embrionilor umani ar putea deveni legală, în Marea Britanie, într-un viitor apropiat. Astfel, un raport al Consiliului de Bioetică Nuffield arată că o astfel de procedură este „admisă din punct de vedere moral”.

Condiția de bază este ca procedura să vină în interesul viitorului copil, scrie BBC News.

Consiliul de Bioetică Nuffield a stârnit controverse, după ce a motivat într-un raport că modificarea genetică a embrionilor umani ar putea face posibilă eradicarea bolilor cronice prin editarea genomului moștenit de la părinți, care presupune eliminarea sau schimbarea unei părți cu probleme din codul genetic al embrionului. Astfel, în viitor, bolile Huntington și fibroza cistică ar putea dispărea prin corectarea AND-ului embrionilor purtători.

În prezent, procedura este interzisă de legea britanică, dar permisă în cercetare. Oamenii de știință pot efectua teste pe embrionii creați artificial, care sunt distruși după procedură.

Pentru a realiza o astfel de procedură, se efectuează o scanare a genomului, pentru descoperirea locației potrivite și utilizarea ulterioară a proteinei Cas9, necesară pentru a „croi” AND-ul.

VIDEO. Premieră în lumea științei: Două maimuțe au fost clonate, prin aceeași metodă prin care a fost creată oaia Dolly

Reacții negative

Pe de altă parte, există si numeroase reacții negative, criticii avertizând că procedura ar produce mai mult rău decât bine.

Un studiu realizat de oamenii de știință de la Institutul Wellcome Sanger arată că ultilizarea CRISPR/Cas9 poate cauza distrugeri genetice mari la nivelul celulelor. Astfel, sunt voci care spun că procesul este departe de a fi perfect, iar alterarea codului genetic poate declanșa boli grave, precum cancerul.

„Este o rușine! Am interzis ingineria genetică timp de 30 de ani. Dar acești oameni de știință cred că știu mai bine, chiar dacă nu exită un beneficiu medical real. Consiliul Nuffield nu se obosește nici măcar să spună nu bebelușilor proiectați genetic. Oamenii din Marea Britanie au hotărât în urmă cu 15 ani că nu doresc mâncare modificata genetic. Credeți că vor bebeluși cu genom modificat?”, a declarat Dr David King, directorul Alertei pentru Genetică Umană.

Totuși, Consiliul Nuffield se apără și susține că orice invenție trebuie să mențină atât bunăstarea individuală, cât și pe cea a sociețății, subliniind că vor exista cercetări suplimentare pentru a atinge standardele medicale de siguranță.

„Este important să se menționeze că există incertitudine în privința efectelor pe care le-ar putea aduce editarea genomului”, a afirmat Karen Yeung, profesor la Universitatea din Birmingham, președintele grupului de lucru care a întocmit raportul.

Modificare genetica Seymour Hersh, jurnalist castigator al premiului Pulitzer