Cum au ajuns filozofii sa fie cei mai putin credinciosi dintre academicieni. Dezbatere NY Times: "E irational sa fii ateu?"

Ultima actualizare: 13-02-2014 07:02
Ochiul lui Dumnezeu

NY Times publica pe prima pagina a site-ului astazi o discutie provocatoare intre doi profesori ai Universitatii de Filozofie din Notre Dame, pe tema "E irational sa fii ateu?".

Garry Gutting l-a intervievat pe aceasta tema pe Alvin Plantinga, profesor emerit la Universitatea din Notre Dame si un fost presedinte al Societatii Filozofiei Crestine.

Discutia a plecat de la un sondaj ce a aratat ca 62% dintre filozofi sunt atei, iar alti 11% sunt inclinati sa mearga in aceeasi directie.

"Daca procentul e real, atunci proportia e de doua ori mai mare decat in randul academicienilor in general. Stiu filozofii ceva ce altii nu stiu?", a comentat Plantinga care a mentionat si o replica a omului de stiinta Richard Dawkins care a raspuns in The Independent la intrebarea: "daca ai muri si ai ajunge la portile Raiului, cum ti-ai justifica ateismul in fata lui Dumnezeu". Dawkins a spus: "N-am avut suficiente dovezi". Plantinga sustine ca o asemenea argumentatie duce mai degraba catre agnosticism, nu spre ateism.

In acelasi mod, mai spune profesorul, argumentele pro-teiste, in momentul care devin false, ar trebui sa duca in aceeasi directie si sa-l faca pe om agnostic, nu ateu.

Problema "existentei raului" este cel mai puternic argument impotriva existentei unui Dumnezeu, mai spune Plantinga. care precizeaza insa ca acesta poate fi insa chiar un argument pro. De asemenea, profesorul aduce in discutie asa numitul "fine-tuning", faptul ca Universul are constante care fac posibila existenta vietii, tot ca argument in favoarea teismului.

Concluzia lui Plantinga este insa ca un credincios rational nu are nevoie de dovezi pentru existenta lui Dumnezeu si ca totul se bazeaza in primul rand pe experienta personala.

"De exemplu, eu cred ca Marcel Proust este mai subtil decat Louis L'Amour. Daca materialismul este adevarat, ar insemna ca o colectie de neuroni ce comunica cu alte structuri ar trebui sa detina si acest continut: credinta ca Proust e mai subtil decat L'Amour". Plecand de la acest argument, Plantinga sustine ca e imposibil ca un ateu sa creada in acelasi timp si in materialism si in evolutie, pentru ca ambele nu explica aparitia acestor "credinte" in structura neuronala.

Sursa: NY Times.

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO