Studiu: Femeile sunt tinta aluziilor sexuale in emisiunile de divertisment
Referirile la aspectul fizic al unor personaje feminine mondene a crescut in emisiunile de divertisment difuzate la televiziunile din Romania in ultimii ani, femeile fiind tot mai mult tinta aluziilor sexuale in aceste programe, potrivit ALTFEM.
Proiectul ALTFEM este o campanie pentru schimbarea imaginii femeii in societate si este dezvoltat de agentia de comunicare TBWABucuresti, Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) si ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei (AMP).
Raportul "Imaginea femeii in societatea romaneasca", elaborat in cadrul proiectului ALTFEM, a fost prezentat marti, intr-o conferinta de presa, organizata la Bucuresti.
Alegeri 2024
10:00
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
Potrivit raportului, in urma cu doi ani, echipa ALTFEM isi propunea prima cercetare pilot in care sa analizeze imaginea femeilor si barbatilor in mass-media, asa cum era reflectata la acea vreme in agenda institutiilor de presa.
Pentru a obtine o imagine cat mai clara, echipa de cercetare a urmarit care sunt rolurile sociale si profesiile care-i unesc sau diferentiaza pe barbati de femei, dar si care sunt stereotipurile ce construiesc sau erodeaza reprezentarile celor doua genuri.
Anul acesta, plecand de la acelasi cadru metodologic, ALTFEM a reluat cercetarea pentru a vedea daca exista vreo schimbare in felul in care sunt prezentate, in mass-media, femeile si barbatii.
Potrivit echipei ALTFEM, "este iluzoriu ca, in doar doi ani de interventie sociala, sa ne asteptam la schimbari semnificative in felul de functionare a bucatariei mass-media".
"Retetele identificate in anul 2011 inca mai sunt folosite in institutiile de presa. E adevarat totusi ca s-a schimbat, pe alocuri, concentratia ingredientelor pe care le folosesc oamenii din media", se mai spune in raport.
Cercetarea are ca paliere de analiza presa scrisa, emisiuni TV si reclame TV. In cazul femeilor, incidenta discutiilor si a aspectelor legate de viata personala a depasit pragul de 50%.
Emisiunile de divertisment sunt axate, in continuare, pe expunerea vietii personale a unor personaje din lumea mondena.
Tintele aluziilor sexuale in emisiunile de divertisment au fost, in majoritatea cazurilor, femeile.
S-a inregistrat un singur caz in care un barbat a fost tinta unei aluzii sexuale. In schimb, in emisiunile de tip talk-show nu a fost inregistrata nicio aluzie sexuala in discursul moderatorilor sau al invitatilor.
De asemenea, potrivit raportului, exista un decalaj semnificativ de reprezentare a femeilor in domenii profesionale precum administratia publica, sistemul sanitar si politica.
In publicatiile generaliste, aproximativ 33% dintre femeile mentionate au fost prezentate in calitate de expert, in timp ce in presa tabloida, peste 65% dintre expertii citati de jurnalisti au fost femei. Totusi, analiza intregului esantion arata ca femeile si barbatii au fost prezentati in calitate de experti in ponderi egale (50% - 50%). In schimb, cercetarea din 2011 arata ca jurnalistii au incadrat barbatii mai des in categoria de expert (65%), decat femeile (35%).
Raportul analizeaza si publicitatea TV difuzata in perioadele 24 februarie - 1 martie si 28 aprilie - 4 mai.
Potrivit cercetarii, femeile sunt mai prezente decat barbatii in reclame, in aceste spoturi publicitare fiind predominante scenariile domestice si reproducerile mediului familial.
De altfel, cele mai multe produse si servicii din aceste reclame incurajeaza consumul si imbunatatirea stilului de viata.
Rolurile domestice si de ingrijire sunt, de regula, alocate personajelor feminine, in timp ce barbatii sunt, cel mai adesea, prezentati in ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de sot, respectiv tata.
Spre deosebire de statusurile asociate femeilor in reclame, in cazul barbatilor a fost identificata categoria "expert" (10 aparitii), se mai spune in cercetare.