Sistemul respirator al pitigoiului si o problema de sah, in modelele de subiecte pentru evaluarea elevilor
Intrebari despre ursi, sistemul respirator al pitigoiului si mamiferele din parcul Cozia, dar si o problema de sah se regasesc in modelele de subiecte pentru evaluarea nationala a elevilor de clasele a II-a, a IV-a si a VI-a.
Intr-un model de test pentru clasa a II-a, elevii trebuie sa citeasca un text de aproape o pagina despre ursi, iar apoi sa raspunda la 11 de intrebari cu cate patru variante de raspuns si sa o aleaga pe cea corecta.
A doua intrebare, de pilda, este "De ce pielea ursilor polari este neagra?", cu variantele de raspuns: a) ca sa fie mai vizibili; b) ca sa fie puternici; c) ca sa se ascunda; d) ca sa atraga razele soarelui.
Un alt model de test pentru clasa a II-a include subiectul cu urmatorul enunt: "Ana a lipsit ieri de la scoala. Scrie-i, pe spatiul dat, un bilet prin care o anunti despre excursia care va avea loc maine". Elevii au la dispozitie cinci randuri pentru a scrie respectivul bilet, fiind atentionati ca, la final, sa verifice daca au respectat cerinta, au scris formula de inceput si au semnat biletul.
Pentru clasa a IV-a, un model de subiect pleaca de la o poveste de doua pagini ("Maria se rataceste in padure"), pe care elevii trebuie sa o citeasca, iar apoi sa raspunda la 18 intrebari, fie incercuind varianta corecta din patru, fie scriind solutia pe cateva randuri sau intr-un tabel.
Tot la clasa a IV-a, modelul de subiect pentru matematica include 21 de exercitii si probleme, ultima cerinta fiind legata de traseul unei piese pe tabla de sah: "La jocul de șah, mutarea permisa pentru cal este in forma de 'L', ca in oricare din figurile de mai jos. (...) Calul se afla in pozitia B8 pe tabla de sah si trebuie sa ajunga in pozitia C4 prin cat mai putine mutari posibile. Deseneaza, pe tabla de sah, un traseu posibil pentru deplasarea calului de la B8 la C4".
La clasa a VI-a, modelul de test pentru matematica si stiinte ale naturii are 15 cerinte, cu intrebari ce vizeaza, printre altele, sistemul respirator al pitigoiului si relatia dintre organele de simt, sistemul nervos si aparatul locomotor in cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depasirea unui pericol care l-ar putea ameninta.
Astfel, cerinta nr. 13 este "Explica relatia dintre organele de simt, sistemul nervos si aparatul locomotor in cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depasirea unui pericol care l-ar putea ameninta", iar cerinta 15 - "In timpul cercetarilor, copiii observa un pitigoi aflat in zbor. Precizeaza o adaptare a sistemului respirator al pitigoiului pentru zbor".
Acelasi test include si o intrebare despre citirea temperaturii corpului: "Justifica faptul ca temperatura indicata de un termometru trebuie citita dupa un anumit interval de timp de la aducerea lui in contact cu corpul a carui temperatura trebuie determinata".