Romanii investesc tot mai mult in cultura. Topul celor mai vandute carti, in tara in care 20% n-au citit niciodata una
Romanii consuma tot mai multa cultura, sau macar sunt dispusi sa cheltuiasca sume mai mari pentru acest domeniu.
Profitul institutiilor de stat si private, din acest domeniu, s-a dublat in ultimii 3 ani, dupa cum arata datele Institutului National de Cercetare in Cultura. Desi una din 5 persoane recunoaste ca nu a citit niciodata o carte, recent s-au deschis mai multe librarii in buricul Capitalei.
Dupa ce a fost parasit de foarte multe firme, Bulevardul Magheru pare ca-si revine cel putin dintr-un anumit punct de vedere. Apar noi librari aici, doua s-au redeschis, iar o a treia este in renovare. De fapt, cartea, intr-un top al industriilor creative din Romania, a ajuns pe locul al treilea. Ambele librarii apartin unor edituri.
Bogdan Baciu, reprezentantul Humanitas: "Sunt chirii uriase. Sa menti un spatiu comercial intr-o asemenea zona e o povara, insa desi trendul e sa mergem cu magazinele spre mall-uri, tot comercialul este acolo, credem ca trebuie sa fim in mijlocul oamenilor."
Ca sa ii faca si pe turisti sa intre, jumatate de librarie e magazin de cadouri, cu kimonouri, cutite si portelanuri.
Stefan Liiceanu, project manager Takumi: "Majoritatea obiectelor pe care le-am adus au in spate o poveste, iar in cutia obiectelor pun si povestea lor. Ca sa va dau un exemplu banal, acestea sunt pisicute care aduc noroc, in Japonia sunt foarte apreciate si adorate."
Si totusi ce carti se vand cel mai bine?
Alexandra Florescu, reprezentata editurii Nemira: "Se fac si foarte multe ecranizari, lumea tinde intr-adevar sa caute cartea dupa care au vazut filmul sau serialul,. Piata de young adult, literatura pentru tineri cei care nu mai sunt copii si trebuie sa treaca la cartile mai serioase, a crescut si ea foarte mult. Cartea pentru copii din fericire merge si ea foarte bine."
Se mai castiga bine si din concerte sau spectacole, insa vedetele sunt jocurile de calculator.
Valentin Cojanu, profesor universitar la ASE: "Daca pana acum puneam banii si masinile unelte pe piata ca sa producem valoare, acum punem mintea, experienta, cunoasterea ca sa producem valoare, in orice sector. Fie ca producem veste, camasi, pantaloni, esarfe, automobile, programe pe calculator. Prin urmare esenta procesului productiv nu s-a schimbat, dar conceptual toate s-au schimbat."
Profitul din activitati creative si de cultura s-a dublat in ultimii 3 ani, ajungand la 3,6 miliarde. E drept, aici intra si IT-ul, Publicitatea si Arhitectura. Cifra de afaceri a crescut si ea cu 3 miliarde pe an, in medie, pana la 41,5 miliarde de lei in 2015.
Carmen Croitoru, directorul Institutului de Cercetare Culturala: "Nenorocirea in cazul culturii este ca impactul este foarte intarziat. Ceea ce sadim acum se vede peste 10-15 ani. Noi consumam cultura nu pentru ca ne-am nascut cu aceasta dorinta, ci pentru ca in copilaria noastra cineva ne-a imprentat acest obicei."
Intr-un top al oraselor, dupa evenimentele culturale, Capitala, Clujul, Alba Iulia si Miercurea Ciuc conduc clasamentul.