Românii au devenit mai chibzuiți la cumpărături. Caută mai ales reduceri: ”Orice bănuț economisit este binevenit”
Cu un an economic dificil în față, românii sunt mai chibzuiți la cumpărături și își schimbă obiceiurile. Prețul a devenit principalul criteriu, mai ales pentru achiziția bunurilor de larg consum.
Tot mai mulți preferă magazinele de tip discount, își fac aprovizionarea mai rar, dar umplu coșul cu vârf. Asta pentru că, la cantități mai mari, beneficiază de reducere. Marile lanțuri comerciale s-au adaptat și ele acestui cumportament.
Viorica face cumpărături o dată pe lună. Preferă magazinele în care prețul scade pe măsură ce cumpără mai multe produse.
Viorica Cacovean: ”Căutăm niște ciuperci foarte bune în borcan și apoi mergem la hârtie igienică, prosoape de bucătărie, care mult mai convenabile și cantitate mai mare, ca să nu venim toată ziua după ele”.
Și Nicoleta are acasă stocuri de paste, conserve și detergenți. Merge din nou la cumpărături doar când le termină. Spune că economisește astfel câteva sute de lei pe lună.
Nicoleta Ungureanu: ”Pentru mine, orice bănuț pe care îl economisesc este bine venit. Suntem o familie mare, 5 persoane”.
Potrivit unei cercetări de piață, în cazul bunurilor de larg consum, cumpărăturile "la ofertă" au ajuns la aproape un sfert din total.
”Data trecută am luat de 280 de lei un căruț plin”.
”Vin cu liste pregătite și pentru alții”
Oamenii intră mai rar în magazine, dar cumpără mai multe lucruri deodată. În 2024, valoarea unui coș a crescut cu 9% și nu doar din cauza inflației, ci și pentru că au achiziționat mai mult.
Dan Tița, reprezentantul unui magazin: ”Vin cu liste pregătite și pentru ceilalți colocatari, prieteni, vecini, se face un saving mai mare”.
Datele arată că oamenii au cumpărat tot mai mult din unități de tip discount și mai puțin din super și hipermarketuri. Au apărut comercianți cu aceeași filozofie și în mediul online.
Andreea Anton, reprezentant platformă online: ”Avem și rubrici de buy more, save more unde clientul poate să își cumpere produsul preferat în cantitate mai mare la preț mai bun”.
Marile rețele de retail se adaptează situației. Unele au deschis astfel de magazine bazate pe reduceri la volum.