Romania ingheata. Jumatate de tara este sub cod galben de ger, iar multi oameni risca sa ramana fara proviziile de lemne
Iarna continua sa ne faca zile grele si sunt tot mai multi cei care vad acest anotimp ca pe un test de supravieturire. Jumatate de tara este, in prezent, sub avertizare cod galben de ger.
Noaptea, mercurul a coborat in multe zone sub minus 20 de grade.
Si pe Dunare situatia ramane critica. Armatorii si operatorii portuari ameninta cu proteste ample, din cauza autoritatilor care nu inlatura sloiurile uriase.
Noul val de ger vine dupa aproape doua luni de iarna serioasa.
Ca sa nu sufere de frig, batranii nu lasa o clipa focul sa se stinga in sobe, iar lemnele se duc vazind cu ochii. Povestea se repeta si in alta gospodarie. Stocurile sunt si aici pe terminate. Gerul le-a crescut cheltuielile localnicilor cu incalzirea cu cel putin 500 de lei, comparativ cu iarna trecuta mult mai blanda
Reporter: Lemnele pe care le aveti, cat va mai ajung?
Localnic: Cat o fi februarie asta, dar daca o fi mai lung... nu mai ajung. Am luat doua masini, am dat vreo 20 de milioane si nu ne ajunge.
Multi captusesc geamurile si usile grajdurilor cu paturi, iar animalelor le duc apa calda de cateva ori pe zi.
Localnic: "Am captusit tot si usa si geam cu folie si pe interior si pe exterior si seara mai bag si 4 snopi de coceni."
Situatia este tot mai grava si pe Dunare, in zona Calarasi.
Armatorii spun ca s-au saturat sa astepte interventia autoritatilor si au inceput sa sparga singuri gheata. In total, 40 de nave sunt blocate.
Paul Ivanov, reprezentant armator: "Am spart din calota respectiva si am salvat nava Sher-Khan, si am repus-o in senal, respectiv am dus-o la convoiul de barje pe care-l avea si am curatat gheata in jurul convoiului."
Autoritatile fluviale considera ca operatorii particulari au facut insa o imprudenta, pentru ca au folosit un impingator pe post de spargator de gheata. Riscurile ca nava sa fie avariata sunt foarte mari, iar echipajul este si el pus in primejdie.
Teoretic, de asigurarea senalului navigabil pe, sectorul romanesc ar trebui sa se ocupe Administratia Fluviala a Dunarii de Jos, institutie finantata de Ministerul Transporturilor. Aceasta, insa, nu are nicio nava spargator-de-gheata care sa poata interveni in zona respectiva.