Proiectul de lege care ar putea majora tarifele asigurarilor auto obligatorii. Ce prevede acesta
Adoptarea unui proiect de lege privind infiintarea unui corp al expertilor si evaluatorilor tehnici auto ar putea conduce la majorarea tarifelor politelor RCA si la complicarea procesului de rezolvare a daunelor auto.
Asta potrivit asociatiei asiguratorilor din Romania (UNSAR) si brokerilor (UNSICAR).
Conform acestui proiect, expertii si evaluatorii tehnici auto ar putea evalua toate vehiculele avariate, in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO).
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Potrivit celor doua asociatii profesionale, proiectul de lege incalca principiul libertatii contractuale si prevederile Codului Civil in vigoare, impunand efectuarea constatarii daunelor numai de catre experti tehnici auto membri ai Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR).
Proiectul a fost inregistrat la Senat pentru dezbatere publica in data de 10 aprilie, iar in data de 9 mai a primit avizul Consiliului Legislativ.
"In acest context, UNSAR si UNSICAR au transmis pozitia oficiala a celor doua entitati reprezentand piata romaneasca de asigurari catre Senatul Romaniei, expunand motivele pentru care proiectul de lege mentionat incalca legislatia in vigoare si are, totodata, un impact social semnificativ", se arata intr-un comunicat de presa comun al UNSAR si UNSICAR remis Mediafax.
Cele doua asociati profesionale spun ca efectul principal al adoptarii proiectului de lege va fi majorarea primelor de asigurare ca rezultat al cresterii costurilor aferente regularizarii daunelor auto.
"Clientii companiilor de asigurari vor trebui sa inteleaga faptul ca primele de asigurare auto vor creste semnificativ din cauza costurilor reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice si a altor costuri legate de activitatea de evaluare. Totodata, introducerea unui asemenea sistem ar conduce cu certitudine la complicarea procesului de solutionare a daunelor pe segmentul auto", se mai spune in comunicat.
Mai mult, daca proiectul de lege ar fi votat si ar intra in vigoare, asiguratul ar ajunge sa fie discriminat prin comparatie cu ceilalti cetateni ai Spatiului Economic European.
"Astfel, acesta ar avea o procedura mult mai complicata de urmat in cazul in care ar fi implicat intr-un accident in afara tarii. Ar trebui sa se adreseze nu numai reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA ce urmeaza sa suporte despagubirea, ci si unui membru al CEETAR", se mai spune in comunicat.
Potrivit proiectului de lege, solutia stabilita de evaluatorul CEETAR poate fi acceptata de catre parti prin semnare, sau poate fi contestata doar in instanta, ceea ce ii confera evaluatorului drepturi depline si intangibile, determinand pentru partile care inteleg sa o conteste costuri substantiale pentru solutionarea litigiului in instanta.
De asemenea, intrarea in vigoare a unui asemenea proiect ar insemna si monopolizarea unei componente importante a activitatii de asigurari, respectiv a activitatii de regularizare de daune, aceasta fiind facuta de catre un organism privat care nu se afla sub controlul Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).
Propunerea legislativa intra in conflict cu reglementarile speciale privind activitatea Registrului Auto Roman, conform acestei propuneri expertii CEETAR dobandind dreptul de a stabili daca, dupa o dauna, vehiculul poate fi introdus in trafic cu sau fara o noua viza ITP.
"Consideram, asadar, ca functionarea sistemului de asigurari din Romania este periclitata de acest proiect de lege nefundamentat. Dovada a faptului ca sistemul de acordare a despagubirilor pe segmentul auto functioneaza in forma actuala o reprezinta daunele de 435,75 milioane de euro platite de asiguratori in 2013 pe segmentul RCA si cele de 398,75 milioane de euro platite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezinta aproximativ 90% dintre daunele platite pe asigurari generale in 2013", se mai arata in comunicat.
Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) a fost infiintata in 1994 si detine o pondere de peste 90% din piata locala de asigurari.
Activitatea asociatiei are drept obiectiv reprezentarea, gestionarea si apararea intereselor profesionale, economice si sociale ale membrilor sai in fata organismelor, organizatiilor publice sau private, atat in Romania, cat si in strainatate.
UNSICAR a fost infiintata in anul 2000, la initiativa a 12 societati de intermediere si consultanta in asigurari. In prezent, cei 95 de membri ai uniunii au o pondere de circa 80% in totalul primelor intermediate.