Noi reguli pentru Protectia Consumatorilor. Ce institutie se va ocupa de acum inainte cu plangerile la adresa bancilor
Guvernul a adoptat miercuri doua ordonante care schimba regulile in privinta disputelor intre consumatori si comericianti.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, prima dintre aceste ordonante introduce in legislatia noastra prevederile Directivei UE nr. 2013/11. Aceasta impune statelor membre sa faciliteze accesul consumatorilor la proceduri de solutionare alternativa a litigiilor (“proceduri SAL”) in cazul litigiilor care se refera la obligatiile contractuale prevazute in contractele de vanzari sau de prestari de servicii din toate sectoarele comerciale. Pentru ca procedura SAL sa fie disponibila si usor accesibila, Directiva cere ca la nivel european sa se instituie un instrument on line, platforma SOL. Este vorba de un site interactiv, gratuit si disponibil in toate limbile oficiale ale institutiilor UE . Aici se pot depune si trimite formulare de reclamatie, ulterior comerciantul parat si institutiile abilitate fiind informate.
Ordonanta adoptata de Guvernul Romaniei creaza si la noi cadrul juridic pentru ca reclamatiile impotriva comerciantilor „sa poata fi prezentate voluntar de catre consumatori entitatilor care aplica proceduri SAL intr-un mod independent, impartial, transparent, eficace, rapid si echitabil”. Mai precis, se infiinteaza, in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, o structura responsabila cu derularea procedurilor SAL, in subordinea Inaltului Functionar Public, pentru a se asigura stabilitatea si continuitatea acestei structuri. Aceasta structura este impartiala si isi desfasoara activitatea independent de activitatile de supraveghere si control piata.
Pentru domeniul bancar, se infiinteaza Centrul de solutionare alternativa a litigiilor din sistemul bancar, a carui activitate este coordonata de un Colegiu de Coordonare.
A doua Ordonanta adoptata miercuri vizeaza, pe de o parte, evitarea unor paralelisme legislative, avand in vedere ca exista legislatie speciala referitoare la practicile comerciale incorecte/abuzive, ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor. Pe de alta parte, se urmareste clarificarea, in principal, a regimului sanctiunilor contraventionale, sens in care se propune aplicarea sanctiunilor contraventionale in cazul tuturor situatiilor in care un operator economic foloseste o practica comerciala incorecta si nu numai a practicilor incluse in Anexa la Legea nr. 363/2007, asa cum este in prezent.
Sursa: Pro TV
Etichete: guvern, legislatie, banci, protectia consumatorului, plangere,
Dată publicare:
26-08-2015 16:01