Fabrici închise pentru că nu are cine să lucreze în ele. Unde sunt muncitorii români

×
Codul embed a fost copiat

În timp ce milioane de români au plecat în ultimii ani să muncească în străinătate, țara se confruntă cu o criză acută de salariați, iar efectele sunt dramatice.

Pentru că nu găsesc oameni pe care să îi angajeze, firmele au început să se închidă rând pe rând. În Caraș-Severin, de pildă, un producător important de componente auto a decis să pună lacătul pe poartă. Singurele firme de la noi care nu duc lipsa de angajați sunt cele care au înțeles că trebuie să facă produse competitive pe piața europeană. Numai așa pot să ofere salarii decente muncitorilor.

În Moldova Nouă, județul Caraș-Severin, la ultimul recensământ erau 12 mii de oameni. Pentru că mulți au plecat la muncă în străinătate și cei care au rămas sunt bătrâni, în zonă nu mai e nimeni care să vrea să se angajeze.

Peste două luni, fabrica unei companii internaționale care produce componente auto, singură din zonă cu 700 de angajați plătiți cu salarii pe cel minim, se va închide din lipsă de personal suficient.

Lucrător: "Am transportat până acum cam până în 1.800 de muncitori, am ajuns să venim cu autobuzele goale."

Citește și
Muncitori
Țara din UE în care muncitorii lucrează doar 28 de ore/săptămână. A ajuns la un record de angajați

"Fabrica din Moldova Nouă nu mai poate să susțină un proiect complet din cauza constrângerilor cauzate de forța de muncă limitată, disponibilă în regiune. (...) E nevoie de un număr mai mare de angajați decât am reușit să atragem din regiune," se arată într-un comunicat transmis de reprezentanții fabricii.

România se confruntă în ultima perioadă cu o lipsă tot mai mare a forței de muncă.

Mulți dintre ai noștri au plecat să lucreze în alte state pe salarii mult mai mari iar România a devenit o piață pentru firmele care au găsit aici forță de muncă ieftină. De aproape doi ani, criza de personal a început să le afecteze și pe acestea pentru că românii continuă să migreze.

Virgil Tornoreanu, manager companie Sotfware: “Toată lumea merge spre Vest datorită sistemului mai bun de învățământ, sistemului mai bun de sănătate și, din punctul lor de vedere, percepția că vor putea face niște echonomii mai mari."

În timp ce meseriașii și oamenii cu studii continuă să plece, fimele au încercat să compenseze lipsa lor cu străini - în principal - din Asia, ori și-au mutat fabricile la vecinii bulgari sau sârbi.

Ioana Sanda, manager dezvoltare și implementare strategii de recrutare:"S-au început deja procese de mobilitate națională. Sunt și începuturi timide de mobilitate internațională, aducem persoane din Europa de Est sau țări non-UE. Se vehiculează Vietnam, Nepal."

Dan Mureșan, Vicepreședinte Consiliul Național al IMM-urilor din România: "Primul factor este nivelul de salarizare care există în România totuși dacă îl raportăm la țări din Asia îndepărtată din Sud-Estul Asiei, din Pakistan, India persoanele interesate de un loc de muncă în Europa chiar dacă salariile din România ar fi atractive pentru aceste persoane totuși ei nu știu foarte multe despre România. România nu este cunoscută ca și țară membră a Uniinii Europene în aceste țări."

Firmele de la noi care au înțeles că pentru a găsi angajații de care au nevoie trebuie să le ofere salariile corecte și alte beneficii nu duc lipsă de personal.

Miodrag Hojda, purtător de cuvânt al producător componente auto: "Beneficiile sunt mai multe. Vorbim de traininguri, de calificare la locul de muncă. Un al doilea aspect vizează partea de asigurări de sănătate, dentare, asigurări de viață, abonamente sportive pentru diverse activități, precum și al 13-lea salariu"

Reprezentanții firmelor susțin că majoritatea celor care lucrează în fabricile românești sunt oameni pentru care contează mult viață de familie. Cei care pleacă să lucreze în străinătate pun accentul pe carieră și sunt interesați de sporirea veniturilor.

Citește și...
Locurile de muncă la stat, mult mai atractive decât cele la privat. Un paznic de primărie ia şi 3.000 lei
Locurile de muncă la stat, mult mai atractive decât cele la privat. Un paznic de primărie ia şi 3.000 lei

În multe cazuri, salariile din sistemul public le depăşesc pe cele din mediul privat pentru specializări ori calificări identice. Şi de multe ori, la privat se munceşte mult mai mult, chiar dacă salariul e mai mic.

Țara din UE în care muncitorii lucrează doar 28 de ore/săptămână. A ajuns la un record de angajați
Țara din UE în care muncitorii lucrează doar 28 de ore/săptămână. A ajuns la un record de angajați

Acordul prevede majorarea salariilor cu 4,3% din aprilie, precum şi posibilitatea reducerii săptămânii de lucru de la 35 la 28 de ore.

Legile care ar putea fi adoptate în curând: munca de acasă şi tichete de bicicletă
Legile care ar putea fi adoptate în curând: munca de acasă şi tichete de bicicletă

Munca de acasă, tichetele pentru salariați, vaccinarea internship-urile, asociațiile de proprietari și definiția constituțională a familiei sunt doar câteva aspecte ce ar putea fi vizate de modificări importante în prima sesiune din 2018.

Recomandări
Europa tremură în așteptarea iernii. Criza provocată de inflație și de dependența de gazele rusești se adâncește
Europa tremură în așteptarea iernii. Criza provocată de inflație și de dependența de gazele rusești se adâncește

În așteptarea iernii, toată Europa tremură. Dependența de gazele naturale rusești, dar și creșterea fără precedent a inflației creează mari probleme.    

"e-Estonia, model pentru viitor". Cum au ajuns elevii estonieni cei mai buni din lume. "Educația e a doua noastră religie"

Educația este foarte importantă pentru estonieni și asta se vede an de an, când elevii din această țară ies mereu pe primele locuri la testele PISA, cele care măsoară nivelul de pregătire și de înțelegere a cunoștințelor.

Compania JetFly, bănuită că ar fi livrat Armatei Române kerosen neconform. Procurorii DIICOT investighează cazul
Compania JetFly, bănuită că ar fi livrat Armatei Române kerosen neconform. Procurorii DIICOT investighează cazul

În plin război la graniță, procurorii DIICOT investighează în premieră un caz de înșelăciune și diversiune la Forțele Aeriene Române.