Bilantul cumparaturilor: 7 tone de carne de miel, 26.000 de cozonaci si 17.000 de oua / hypermarket
Dorinta romanului de a se simti bine de sarbatori s-a tradus si in aceste zile prin incasari bune. Un bilant provizoriu al marilor lanturi de magazine arata ca vanzarile au fost cu 35% mai mari fata de o luna obisnuita.
Bucuria comerciantilor este insa una de scurta durata si asta pentru ca cifrele globale de consum nu arata diferente prin comparatie cu anii anteriori.
Primele date stranse atat de la producatori, cat si de la retaileri, arata ca anul acesta de Paste incasarile magazinelor au fost in cel mai fericit caz la nivelul celor din 2011.
De asteptat, daca ne gandim ca 41% dintre romanii care au participat la ultimul sondaj IRES au declarat ca intentioneaza sa cheltuiasca mai putini bani pentru masa de Paste fata de anii trecuti.
Nimeni nu a renuntat insa la cozonaci, carne de miel sau oua. In cazul lor vanzarile s-au dublat fata de o perioada normala.
Oricum, daca tragem linie, rezulta ca tot ce e pe plus in buzunarul unora, se pierde din buzunarul altora. Asa ca ce au incasat hypermarketurile, in plus se regaseste pe minus in micile magazine, tot mai ocolite de romani cand vine vorba de cumparaturi serioase pentru masa de Paste sau de Craciun.
Sapte tone de carne de miel, 26.000 de cozonaci si 17.000 de oua. Asa se traduce, doar intr-un hipermarket, maratonul carucioarelor din ultimele doua saptamani, perioada in care intra doua sarbatori pascale: cea catolica si cea ortodoxa.
Asta ca sa nu mai punem la socoteala licorile absolut necesare langa friptura, plus cadourile pentru copii.
Suna bine, dar nicidecum a bogatie. Unii dintre cei care au facut cumparaturi spun ca si-au redus pretentiile si poftele la jumatate fata de anii trecuti.
Au fost destui si cei care au vanat in continuare pretul cel mai mic.
La final zambetul apare pe fata comerciantilor. Nici vorba de o perioada in care romanii au aruncat pur si simplu cu banii, ci mai degraba de una in care vanzarile sunt comparabile cu cele din anii trecuti.
Oricum hypermarketurile au iesit pe plus. Iar aceasta ofensiva a marilor magazine in defavoarea celor mici sau de nisa e evidenta cand omul vrea sa le cumpere pe toate dintr-un singur loc.
"Daca in urma cu un deceniu micile magazine detineau 80% din piata, acum abia daca mai reusesc sa ia 50% dintre clienti", precizeaza Cristian Hostiuc.
Cu alte cuvinte, rotim aceiasi bani si aceiasi clienti. Doar ca unii ii pierd, altii ii castiga.
Per total, doar in luna aprilie, marile magazine au reusit, potrivit calculelor facute de ''Ziarul Financiar'', sa adune 800 de milioane de euro. Aici nu ne referim doar la mancare, ci si la electrocasnice sau articole de imbracaminte.
Pe comercianti ii ajuta, ce-i drept, si mentalitatea romaneasca: oricat ne-ar fi de greu, sarbatorile sunt sarbatori.