Țara UE care va pune mesaje șocante pe sticlele de băutură, ca cele de pe pachetele de țigări. Este prima din lume
Irlanda este prima țară din lume care va pune pe sticlele cu băuturi alcoolice mesaje despre legătura clară dintre consumul de alcool și cancer, după modelul aplicat deja pentru pachetele de țigări.
Irlanda va fi prima țară din lume care va pune pe sticlele cu băuturi alcoolice etichete care leagă în mod clar consumul de alcool de cancer, scrie El Pais.
Legea urmează să intre în vigoare în 2026 și este privită ca o măsură „promițătoare” care va reduce consumul și va încuraja alte țări europene să urmeze exemplul, potrivit experților Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) într-un raport recent.
Etichetele din Irlanda vor oferi dovezi științifice că alcoolul provoacă cancer și boli hepatice – dar și dovezi că industria vrea să minimizeze asta, deoarece, așa cum s-a întâmplat cu produsele din tutun, vânzările sunt probabil să scadă pe măsură ce conștientizarea publicului crește.
Există destul loc pentru îmbunătățirea gradului de conștientizare: conform unui studiu publicat în iulie, aproape jumătate dintre europeni nu știu că există o legătură între consumul de alcool și posibilitatea de a suferi șapte tipuri de cancer, în timp ce doar 15% știu că consumul de alcool este legate de cancerul de sân.
„În acest moment, ceea ce știm este că mulți oameni beau fără a fi conștienți de riscuri”, spune Dasa Kokole, consultant la Biroul Regional al OMS în Europa și coautor al raportului. La Congresul Mondial al Cancerului organizat de Uniunea Internațională pentru Controlul Cancerului (UICC) la Geneva, Kokole a explicat pentru că legislația irlandeză ar putea avea un impact major asupra sănătății publice europene dacă alte țări o consideră reușită și ușor de implementat.
Marea majoritate a irlandezilor nu știau că alcoolul provoacă cancer
„Părerea mea personală este că acesta este motivul pentru care industria alcoolului s-a opus atât de puternic față de eticheta irlandeză, pentru că știu că este doar un prim pas”, spune ea.
Katherine Paradis, un alt expert OMS în alcool pentru regiunea europeană, a adăugat că mai multe studii din Canada arată că „odată ce oamenii sunt expuși la etichete și înțeleg că alcoolul poate provoca cancer, sunt mult mai probabil să susțină alte politici privind alcoolul, cum ar fi măsurile fiscale pentru a crește prețurile sau restricția privind publicitatea sau orele de cumpărare”.
Între timp, președintele Irish Cancer Society, Averil Power, încurajează organizațiile din alte țări să se mobilizeze. „Dacă este posibil în Irlanda, este posibil în Franța, Italia și în orice altă țară producătoare de alcool. Dar cred că trebuie să avem o campanie mare și o alianță largă de grupuri sociale și de sănătate pentru a face acest lucru, deoarece reacția din industrie va fi masivă”, explică ea.
Desigur, nici în Irlanda nu a fost ușoară declanșarea acestei scheme. „Vorbim despre un loc în care fiecare piatră de hotar în viață, de la naștere până la moarte, este sărbătorită cu alcool. Chiar și marca de alcool cel mai asociată cu Irlanda are atașat sloganul „Guinness este bun pentru tine”, sugerând că băutul este sănătos. Este încorporat în psihicul irlandez”, spune Power, care a adăugat că 80% dintre irlandezi nu știu că alcoolul duce la cancer de sân și 60% nu sunt conștienți de legătura cu cancerul intestinal, potrivit unor studii efectuate de guvernul irlandez.
Power consideră că au existat trei chei pentru implementarea măsurii în Irlanda: „Primul a fost să furnizeze dovezi ale impactului alcoolului asupra sănătății; a doua a fost conducerea politică; iar a treia a fost o campanie puternică a societății civile. Am făcut presiuni asupra politicienilor, dar i-am sprijinit și atunci când s-au confruntat cu rezistența din partea industriei și ne-am asigurat că ne sunt alături”, explică ea.
În Irlanda, aproximativ 60 de organizații s-au reunit sub o singură platformă umbrelă, Alcohol Health Alliance. „Au fost grupuri în alianță care reprezentau totul, de la profesioniștii medicali până la interesele copiilor și tinerilor”, explică ea.
Profitul vânzărilor de alcool revine companiilor, costurile de sănătate - statului
„Fiecare organizație și-a folosit propria rețea pentru a aduna sprijin. Bineînțeles, reacția industriei a fost cu adevărat puternică, dar ce urma să facă guvernul – nu putea să contravină opiniilor a 60 dintre cele mai respectate organizații sociale din țară, nu-i așa?”.
O altă cheie pentru implementarea unei astfel de scheme este pregătirea pentru a răspunde presiunii, potrivit Power. „Industria va vorbi despre beneficiile economice, valoarea veniturilor naționale care provine din alcool, precum și ocuparea forței de muncă în producție și distribuție. Dar aveam dovezi puternice că valoarea economică revine în mare parte companiilor private, în timp ce costul pentru sănătatea publică al problemelor legate de alcool a fost uriaș - 2,3 miliarde EUR în îngrijire medicală, ore de lucru pierdute, violență și internări la spital”.
Costul economic al deceselor premature prin cancer în 2018 a fost estimat la 52,9 miliarde EUR în UE, dintre care 4,58 miliarde EUR au fost legate de alcool.
Se crede că consumul de alcool este legat de până la 111.300 de cazuri noi de cancer în UE (4,1%). Majoritatea cancerelor cauzate de alcool în UE au fost de colon sau rect (36.900 de cazuri), urmate de sân (24.200 de cazuri) și cavitatea bucală (12.400 de cazuri).
Până în prezent, Comisia Europeană nu a ajuns la o decizie cu privire la modul în care să includă avertismente la băuturi. În 2017, a invitat industria să includă informațiile în mod voluntar, dar sectorul nu a reușit să facă nimic în acest sens.
Indiferent de ce decide Comisia, experții OMS caută să sprijine țările în implementarea strategiilor anti-alcool. Potrivit lui Dasa Kokole, inacțiunea nu se datorează doar constrângerilor comerciale. „Uneori, pur și simplu sunt prea puțini oameni care lucrează în domeniul sănătății și sunt subfinanțați și cu resurse insuficiente, așa că nu au spațiul sau capacitatea de a acorda prioritate alcoolului”, explică ea.
Cu toate acestea, Kokole observă că soluțiile pentru a rămâne informat merg mult dincolo de etichetare. „Uneori, medicii uită să menționeze alcoolul atunci când se referă la riscurile de cancer”, spune ea. „Acesta este, de asemenea, un motiv major pentru care în prezent există puțină conștientizare”.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: cancer, alcool, Irlanda, atentionare, sticle, eticheta, myimpact,
Dată publicare:
23-09-2024 21:11