Vocile din cabina de pilotaj alimentează controversa privind prăbușirea avionului Air India
Când a fost publicat raportul preliminar privind prăbușirea zborului Air India 171 – care a dus la moartea a 260 de persoane în luna iunie – mulți sperau că acesta va face lumină în acest caz.
În schimb, raportul de 15 pagini a alimentat o furtună de speculații. Deși redactat într-un ton moderat, un detaliu continuă să-i bântuie pe anchetatori, pe analiștii din aviație,dar și publicul larg.
La câteva secunde după decolare, ambele comutatoare de control al alimentării cu combustibil ale Boeingului 787, vechi de 12 ani, s-au mutat brusc pe poziția „cut-off”, oprind alimentarea motoarelor și cauzând pierderea completă a puterii – un pas care, în mod normal, este realizat doar după aterizare.
Înregistrarea din cabina de pilotaj surprinde un pilot întrebându-l pe celălalt de ce a „oprit alimentarea”, la care acesta răspunde că nu a făcut-o. Înregistrarea nu clarifică cine a spus ce. La momentul decolării, copilotul pilota aeronava, iar căpitanul monitoriza.
Comutatoarele au fost readuse în poziția normală de zbor, declanșând repornirea automată a motoarelor. La momentul prăbușirii, un motor începea să-și recapete tracțiunea, iar celălalt repornise, dar încă nu restabilise puterea. Avionul a rămas în aer mai puțin de un minut înainte să se prăbușească într-un cartier din orașul Ahmedabad, în vestul Indiei.
De la publicarea raportului preliminar, au apărut mai multe teorii speculative – un raport final este așteptat peste aproximativ un an.
The Wall Street Journal și agenția de presă Reuters au relatat că „noi detalii din ancheta prăbușirii zborului Air India de luna trecută mută atenția asupra pilotului principal aflat în cabină”.
Ziarul italian Corriere della Sera a afirmat că sursele sale au declarat că ofițerul secund a întrebat în repetate rânduri căpitanul de ce „a oprit motoarele”.
Sumeet Sabharwal, în vârstă de 56 de ani, era căpitanul zborului, iar Clive Kunder, de 32 de ani, era copilotul care pilota efectiv avionul. Împreună, cei doi aveau peste 19.000 de ore de zbor – aproape jumătate dintre ele pe Boeing 787. Ambii au trecut toate verificările medicale înainte de zbor.
În mod firesc, valul de scurgeri speculative a zdruncinat anchetatorii și a stârnit indignarea piloților indieni.