Un pictor a cumpărat un candelabru cu 250 de lire și ar putea obține pe el 7 milioane de lire
Un candelabru creat de sculptorul elveţian Alberto Giacometti şi achiziţionat de un pictor britanic dintr-un magazin de antichităţi în anii 1960 pentru suma de 250 de lire sterline ar putea obţine şapte milioane de lire sterline la o licitaţie.
Licitația Christie's va fi organizată în săptămânile care urmează, scrie The Guardian.
Câteodată o simplă bănuială poate da roade, iar când pictorul englez John Craxton a recunoscut opera unui geniu expusă la vânzare într-un magazin de antichităţi din Londra, a lua decizia corectă.
Craxton a plătit 250 de lire sterline pentru un candelabru neobişnuit, despre care bănuia că ar fi fost realizat de celebrul sculptor Alberto Giacometti. Candelabrul, confecţionat la finalul anilor 1940, s-ar putea vinde peste câteva săptămâni în cadrul unei licitaţii organizate de casa Christie's pentru o sumă de până la 7 milioane de lire sterline. Lucrările celebrului artist elveţian sunt cele mai scumpe sculpturi vândute în cadrul licitaţiilor, iar operele sale obţin deseori sume record.
Preţul de vânzare estimat al candelabrului este de 1,5 milioane - 2,5 milioane de lire sterline (la care se adaugă prima cumpărătorului), dar Michelle McMullan de la Christie's recunoaşte că este un punct de pornire modest pentru un candelabru atât de ''prestigios'' şi ''extrem de rar''. ''Piaţa de artă pentru lucrările de decor semnate de Alberto Giacometti şi de fratele său, Diego, nu a fost niciodată mai puternică, iar cel mai mare preţ obţinut la licitaţie pentru un candelabru de Giacometti a fost de 7.602.400 de lire sterline în 2018 pentru o piesă din bronz realizată în 1949'', a spus ea.
Când Craxton a văzut pentru prima dată corpul de iluminat într-un magazin de pe Marylebone Road în anii 1960, a crezut că este o comandă făcută de prietenul său, colecţionarul de artă Peter Watson care nu mai era în viaţă. Încrezător în achiziţia sa, Craxton, care a murit în 2009, a expus candelabrul în locuinţa sa din Hampstead, nordul Londrei, timp de 50 de ani, mulţumit că poate reflecta asupra locului extraordinar deţinut de această piesă în istoria culturală.
În plus faţă de valoarea sa estetică, candelabrul a împodobit odinioară holul birourilor din Bloomsbury ale revistei Horizon, o publicaţie culturală care şi-a încetat apariţia între timp, înfiinţată de Watson şi Cyril Connolly în 1939 şi în paginile căreia au fost publicate texte semnate de scriitori faimoşi precum W.H. Auden, George Orwell, E.M. Forster şi Dylan Thomas.
Watson, care a moştenit averea familiei, a alcătuit o importantă colecţie de artă modernă şi suprarealistă în perioada când a locuit la Paris. Când a revenit la Londra în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, a început să investească în artişti britanici cum ar fi Henry Moore, Lucian Freud şi Craxton. I-a comandat candelabrul lui Giacometti în timpul unei excursii în Europa în 1946 sau 1947.
În 2015, autenticitatea candelabrului a fost pusă sub semnul întrebării în Marea Britanie, iar Craxton Memorial Trust a trecut printr-un proces îndelungat pentru a-i dovedi provenienţa. Compania londoneză de asigurări Aston Lark a fost responsabilă pentru transportul în condiţii de siguranţă a corpului de iluminat la Fundaţia Giacometti din Paris pentru o verificare în decembrie 2021.
Julie Webb, directorul pentru clienţi privaţi ai companiei de asigurări, a precizat: ''A fost o operaţiune majoră de securitate transportarea candelabrului la Paris şi înapoi, dar a meritat efortul - Candelabrul realizat pentru Peter Watson este considerat în prezent ca una dintre cele mai semnificative sculpturi suspendate create vreodată de Alberto Giacometti întrucât constă dintr-un bol suspendat, element în comun doar cu faimoasa sa sculptură suprarealistă Bila suspendată''.
Biograful lui John Craxton, Ian Collins, şi care este de asemenea administrator al averii Craxton, a spus: ''Candelabrul pentru Peter Watson etalează sursele diferite de gândire creativă care l-au preocupat pe Giacometti în timpul acestei perioade productive.''
''A fost atârnat în birourile din Bloomsbury ale Horizon în 1949, dar revista şi-a încetat apariţia în anul următor. A fost scos din clădire şi depozitat într-o magazie, deşi nu ştim cum a ajuns în magazinul de antichităţi al lui Denton din Marylebone. Probabil că Watson l-a oferit, alături de alte opere de artă din birouri, lui Cyril Connolly, dar detaliile ar putea rămâne mereu un mister''.
Evaluatorul de artă James Glennie, din cadrul Art & Antiques Appraisals, a colaborat cu Aston Lark şi Craxton Memorial Trust de-a lungul procesului de evaluare şi autentificare şi a confirmat interesul sporit în prezent pentru perspectiva scoaterii la licitaţie a candelabrului. ''Alberto a creat vreo şase candelabre, dar niciunul nu are o astfel de poveste de fundal, aşadar candelabrul pentru Peter Watson ar trebui considerat mai degrabă o sculptură decât un corp de iluminat'', a spus el.