Regulile pe care nimeni nu le încalcă privind parcarea pe stradă, în Viena. Diferențe față de București

27-12-2019 18:27

Cele mai mari orașe din vestul Europei au reușit să elibereze trotuarele de mașinile parcate. Viena, de pildă, are un sistem de parcări bine pus la punct.

În spatele acestei armonii stau, însă, reguli asumate, pe care nimeni nu le încalcă. Parcarea în oraș este limitată la 2-3 ore și este scumpă, dar șoferilor li se oferă numeroase locuri la intrare în oraș.

Colegii noștri Vitalie Cojocari și Dan Nițescu au testat sistemul de parcări din Viena.

Haosul din Bucureșți, unde mașinile sunt peste tot, pe trotuare, în refugii, blocând transportul în comun, este de neimaginat în capitala Austriei. În Viena, autoturismele stau la linie în zonele special amenajate, chiar dacă și aici este foarte greu să-ți parchezi mașina.

Vitalie Cojocari: „Parcatul în centrul Vienei este o corvoadă. Există locuri pe stradă cu plată, însă nu va puteți lasă mașina aici mai mult de două sau trei ore. Pentru asta există parcări subterane, însă acestea costă foarte mult: 5 euro ora"

Doar rezidenții își pot lasă vehiculele toată ziua pe locurile plătite la primărie: 120 de euro pe an.

Ceilalți șoferi trebuie să-și mute mașinile după 2-3 ore de parcare pe stradă. Amenda este de aproape 40 de euro.

Christian Gratzer, expert VCÖ-Kommunikation: „Parcarea nu trebuie să fie gratuită. Avem nevoie de spațiu pentru alți oameni, pentru companii care distribuie bunuri. Avem nevoie de mai multe zone pietonale, de zone fără mașini. Trebuie să încerci să găseșți mai mult spațiu pentru bicicliști.”

Trotuarele, de pildă, trebuie să aibă 1.5 metri, la fel de largi trebuie să fie și pistele pentru biciclete. Numai așa pot fi convinși oamenii să meargă pe jos sau cu bicicletele, spun experții.

Cei mai mulți șoferi vienezi aleg parcările uriașe de la intrările în oraș. Acestea sunt legate de toate mijloacele de transport în comun: tramvai, autobuz, metrou, chiar și gări de tren.

Vitalie Cojocari: „Zilnic câteva sute de mii de austrieci intră în Viena la muncă. Pentru ei au fost gândite astfel de parcări de tip Park and Ride. Prețul pentru o zi este de 4 euro. Dar există și parcări gratuite.”

De altfel, primăria Vienei nu a introdus taxe de acces în oraș. Nici măcar pentru poluare.

Klemens Himpele, șeful departamentului Economic, primăria Vienei: „Avem regulamente pentru taxiuri, dar nu pentru mașini personale. Dar nu ai voie să-ți parchezi mașina oriunde vrei.”

Dar aceste reguli pentru parcările din oraș au fost gândite de primărie doar după largi consultări cu populația și cu experții din domeniu. Reprezentanții Organizațiilor Non Guvernamentale spun că altfel, fără consultări, ar fi fost haos.

Christian Gratzer, expert VCÖ-Kommunikation: „Primăria ne întreabă ce este important și ce nu. Ai nevoie de priceperea oamenilor. Oamenii locuiesc în oraș, merg pe jos, cu bicicletă. Ei știu unde sunt problemele.”

Practic, spun autoritățile, toți vienezii au un loc de parcare, doar că trebuie să îl plătească. De altfel, abonamentele pentru parcările de la intrările din oraș oferă reduceri și la transportul în comun și, evident, pot fi plătite online.

Între timp, în Bucureșți, cinci șoferi se bat pentru un loc de parcare. Cu toate acestea, autoritățile noastre au construit o singură parcare de tip Park and Ride supraterană la intrarea în Capitală, care are acces la metrou, troleibuz și autobuz.

Însă mulți șoferi preferă să parcheze tot pe străzi. Iar cei care folosesc această parcare nu primesc reduceri la transportul în comun.

Situația este similară și în alte orașe mari din România- Iași, Sibiu, Constanța, Cluj - unde se bat de la trei până la 11 mașini pe un loc de parcare.

Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!  

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!


VIDEO PROTVPLUS.RO