Reportaj BBC despre soferii romani care muncesc din greu pentru Ikea. Povestea lui Emilian, "prizonier" in propria cabina
Soferii de camioane care transporta marfuri in vestul Europei pentru Ikea si alte companii isi petrec o mare parte din viata lor in cabinele autovehiculelor pe care le conduc, se arata intr-o investigatie jurnalistica realizata de BBC News.
Unii soferi sunt adusi din tarile mai sarace de catre firme de transport care isi au sediile in Europa de Est.
Ei spun ca salariile lor sunt mai mici de 3 lire sterline pe ora si ca nu pot trai cu acesti bani in tarile lor, in care ar trebui sa munceasca.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Unul dintre acesti soferi a spus pentru BBC News ca s-a simtit "ca un prizonier" in cabina sa auto. In replica, Ikea a precizat ca "s-a intristat din cauza acestor declaratii" ale soferilor.
Un astfel de sofer de camion intervievat de BBC a fost si Emilian, un roman care a povestit ca si-a petrecut la un moment dat chiar si 4 luni in cabina sa de camion, unde a dormit, a mancat si s-a spalat.
Job-ul lui este sa transporte marfa pentru Ikea in vestul Europei, iar recent a fost in Danemarca. El spune ca salariul cu care ajunge acasa pe luna este de aproximativ 477 de euro. De cealalta parte, un sofer din Danemarca poate ajunge la o medie salariala lunara de 2200 de euro.
Legile uniunii Europene spun ca un sofer care este privat temporar de locuinta sa ar trebui sa aiba "asigurat" un "nivel minim de plata" al tarii care il angajeaza, plus conditii. Insa companiile pot exploata anumite "goluri" din aceasta legislatie, afirma BBC.
Emilian a fost angajat de o filiala slovaca a unei companii norvegiene de transport, pe nume Bring, astfel ca este platit ca si cum ar munci in Slovacia, chiar daca nu a fost niciodata acolo.
Potrivit legislatiei UE, soferii trebuie sa beneficieze de odihna timp de 45 de ore pe saptamana, in afara camioanelor, insa guvernele nu se grabesc sa aplice aceasta prevedere.
Emilian mai spune ca nu isi permite sa doarma in alta parte, deoarece primeste cam 45 de euro pe zi pentru cheltuieli, suma care nu ii ajunge sa acopere si cazarea si mancarea.