Platforma de socializare X a lui Elon Musk, reclamată în UE că nu respectă regulile de confidenţialitate
Platforma de socializare X a lui Elon Musk a fost reclamată de activistul pentru confidenţialitate Max Schrems, care susţine că platforma a încălcat regulile de confidenţialitate puternice ale Uniunii Europene, transmite CNBC.
Depusă joi de grupul de campanie Noyb al lui Schrems la autoritatea olandeză pentru protecţia datelor, plângerea susţine că X a folosit ilegal opiniile politice şi convingerile religioase ale oamenilor pentru a-i viza cu reclame.
De asemenea, Uniunea Europeană este acuzată că a folosit X pentru a viza utilizatorii pe baza opiniilor lor politice şi a convingerilor religioase.
În plângere, Schrems susţine că X i-a afişat o reclamă a Comisiei Europene care promova reglementarea conţinutului online pentru a combate abuzul sexual asupra copiilor şi îngrijirea copiilor online.
Schrems spune că reclama vizează în mod explicit utilizatorii din Ţările de Jos şi exclude 44 de ”segmente de direcţionare”, cum ar fi partide politice precum Alternative for Germany, Vox, Sinn Fein şi Liga Apărării Engleză, precum şi politicienii de extremă dreapta Viktor Orban şi Marine Le Pen.
De asemenea, reclama nu vizează persoane pe baza utilizării lor pe X a termenilor legaţi de ”euroscepticism şi/sau opinii politice naţionaliste”, potrivit plângerii.
Dosarul arată că acuzaţiile se bazează pe depozitul de anunţuri al X.
X nu a fost disponibilă imediat pentru comentarii atunci când a fost contactată de CNBC.
Ca răspuns la un e-mail al CNBC, Comisia a spus că este la curent cu informaţiile legate de campanie şi că efectuează ”o evaluare amănunţită”.
”Pe plan intern, oferim îndrumări actualizate în mod regulat pentru a ne asigura că managerii noştri de reţele sociale sunt familiarizaţi cu regulile şi că contractanţii externi le aplică pe deplin. De asemenea, având în vedere o creştere alarmantă a dezinformarii şi a discursurilor instigatoare la ură pe platformele de social media în ultimele săptămâni, am sfătuit încă din octombrie serviciile Comisiei să se abţină de la publicitate în această etapă pe X”, a spus Comisia.
Comisia a adăugat că, în conformitate cu Legea privind serviciile digitale, o lege majoră de reglementare a conţinutului din UE, platformele, inclusiv X, ”nu trebuie să afişeze reclame direcţionate bazate pe datele sensibile ale unui utilizator”.
Conform reclamaţiei, X poate prelua comportamentul de clic şi răspunsurile utilizatorilor pentru a adapta conţinutul pentru aceştia, o practică cunoscută sub numele de ”microtargeting”.
Microtargeting a fost folosită de Cambridge Analytica în timpul alegerilor prezidenţiale din 2016 pentru a-l ajuta pe Donald Trump să câştige votul cu o marjă restrânsă, notează reclamaţia.
Cine este Max Schrems?
Schrems este o figură importantă în campania europeană de confidenţialitate. În special, el a câştigat o bătălie juridică împotriva companiei-mamă a Facebook, Meta, învingând utilizarea de către companie a aşa-numitului mecanism de transfer de date safe harbor pentru a trimite informaţiile europenilor în SUA.
Examinarea plângerii este la începuturile sale. A fost depusă la autoritatea olandeză pentru protecţia datelor, care are sarcina de a investiga principalele puncte importante ale plângerii, pentru a evalua dacă a existat o încălcare a GDPR.
X are sediul central european principal în Irlanda, ceea ce înseamnă că organul de supraveghere a datelor din Dublin este principalul organism de reglementare a confidenţialităţii pentru platformă în Europa.
Schrems a depus plângerea la autoritatea olandeză şi nu la cea irlandeză deoarece este cetăţean olandez.
Plângerea ar putea duce în cele din urmă la o investigaţie completă în temeiul Protecţiei Generale a Datelor a Uniunii Europene, o reglementare strictă a UE privind confidenţialitatea, introdusă de bloc în 2018.
GDPR a dus la amenzi masive pentru giganţii tehnologiei din SUA, inclusiv Amazon şi Meta. Conform GDPR, firmele pot fi amendate cu până la 4% din veniturile lor anuale globale pentru încălcări.
X a avut probleme în ultima vreme, mărci inclusiv Apple , Disney şi Microsoft retrăgând reclamelr de pe platformă din cauza controverselor din jurul lui Musk, inclusiv distribuirea unei postări care a explorat o populară teorie a conspiraţiei antisemită.