Parlamentul german a aprobat introducerea controversatei taxe de autostrada pentru soferii straini. Tarile care o contesta
Camera superioara a Parlamentului din Germania, Bundesrat, a aprobat vineri un proiect de lege care prevede ca din 2019 automobilistii germani vor plati o taxa pentru circulatia pe toate drumurile federale si autostrazi.
De asemenea, automobilistii straini vor fi taxati pentru folosirea autostrazilor, decizie care a determinat statele vecine sa avertizeze ca vor lua masuri legale, relateaza Deutsche Welle, preluat de news.ro.
Bundesrat-ul reuneste reprezentantii guvernelor celor 16 landuri germane, iar acestia au optat sa nu ridice obiectii si sa nu infiinteze un comitet de mediere cu camera inferioara, Bundestag, care ar fi putut intarzia decizia pana dupa alegerile legislative din septembrie.
Votul a pus capat unui proces legislativ vechi de patru ani, pe parcursul caruia taxa, numita pe infrastructura, a fost blocata de catre Comisia Europeana in 2015, pe motiv ca i-ar dezavantaja pe automobilistii straini, contrar legislatiei europene.
Taxa a fost un proiect major al aripii conservatoare a coalitiei de guvernamant, Uniunea Crestin Sociala (CSU), partenerul bavarez al Uniunii Crestin Democrate (CDU) al cancelarului Angela Merkel, si al ministrului Transporturilor Alexander Dobrindt.
Ministrul Dobrindt a avut sarcina de a negocia modificarile proiectului cu Comisia Europeana, rezultand ca soferii straini vor plati taxe diferite, pe perioade scurte de timp.
Soferii germani cu vehicule Euro 6 vor plati taxe de drum mai mici.
In pofida votului de vineri, taxa ramane controversata, unele guverne regionale continuand sa fie nemultumite.
”In regiunile de granita, clientii din tarile vecine sunt esentiali”, a declarat Volker Wissing, ministrul Transporturilor al landului Renania-Palatinat, care are granita cu Belgia, Luxemburg si Franta.
Acest land a votat in favoarea comitetului de mediere, care ar fi incercat sa asigure accesul gratuit pe portiuni ale autostrazilor, in apropierea granitelor germane.
Proiectul este criticat de Austria, Olanda si Belgia, care au avertizat ca vor lua masuri legale.
”Consider ca aceasta taxa este discriminatorie si nu corespunde legislatiei europene. Stim acum ca Germania a aprobat o taxa pentru straini”, a spus ministrul austriac al Transporturilor, Minister Jorg Leichtfried.
Guvernul Austriei intentioneaza sa dea in judecata Germania la Curtea Europeana de Justitie.
Incepand din 2019, automobilistii germani vor plati o taxa pentru toate drumurile federale si autostrazi, in timp ce strainii vor plati pentru utilizarea retei de autostrazi de 13.000 de kilometri.
Preturile, in functie de marime si standardele de mediu, vor varia intre 67 de euro si 130 de euro pe an, proprietarii vehiculelor pe benzina urmand sa plateasca mai putin decat cei ai vehiculelor diesel, ca si cei de automobile Euro 6.
Soferii straini vor mai avea optiunea de a plati taxe de drum pe perioade scurte, fie pe 10 zile fie pe doua luni, care vor costa intre 2,5 euro si 50 de euro. Taxele vor fi platite electronic si verificate prin sondaj.
In schimb, automobilistii germani vor beneficia de reduceri ale impozitelor auto, in timp ce motociclistii, automobilele electrice si masinile folosite de persoanele cu dizabilitati si ambulantele vor fi exceptate de la taxa de drum.