Orașul din Europa care nu a înregistrat niciun accident rutier mortal în ultimele 12 luni
Helsinki nu a înregistrat niciun deces rutier în ultimele 12 luni, au confirmat săptămâna aceasta oficialii orașului și ai poliției.
Cel mai recent accident fatal din oraș a avut loc la începutul lunii iulie 2024, pe strada Keinulaudantie, în cartierul Kontula.
Autoritățile numesc această situație una excepțională
„Mulți factori au contribuit la acest lucru, dar limitele de viteză sunt printre cele mai importante”, a declarat Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei pentru Mediu Urban al orașului.
Viteze mai mici, străzi mai sigure
Potrivit lui Utriainen, peste jumătate dintre străzile din Helsinki au acum o limită de viteză de 30 km/h. În urmă cu 50 de ani, majoritatea acestor străzi aveau limite de 50 km/h.
La începutul acestei veri, Helsinki a decis să reducă limitele de viteză din apropierea școlilor la 30 km/h, măsură care va intra în vigoare odată cu începerea anului școlar.
Aplicare mai strictă
Designul străzilor a jucat și el un rol cheie. Infrastructura pietonală și pentru bicicliști a fost semnificativ îmbunătățită în ultimii ani. În plus, cooperarea cu poliția rutieră s-a intensificat și au fost introduse mai multe camere de supraveghere și sisteme automate de monitorizare a traficului.
„Transportul public în Helsinki este excelent, ceea ce reduce utilizarea autoturismelor și, odată cu aceasta, numărul accidentelor grave”, a menționat Utriainen. Tehnologia vehiculelor s-a îmbunătățit, de asemenea, făcând atât mașinile, cât și alte mijloace de transport personal mai sigure ca niciodată.
Trendul pozitiv se extinde și dincolo de decesele în trafic. În ultimul an, în Helsinki s-au înregistrat 277 de accidente rutiere soldate cu răniri – un contrast puternic față de aproape 1.000 de astfel de accidente în anii '80, când decesele rutiere ajungeau frecvent la 30 pe an.
Eforturile pe termen lung dau roade
Strategia actuală a orașului Helsinki privind siguranța rutieră, care acoperă perioada 2022–2026, se apropie de final. Aceasta s-a concentrat pe îmbunătățirea siguranței pentru copii, tineri, pietoni și bicicliști, prin treceri de pietoni mai sigure.
O mare parte din planificare s-a bazat pe date, fiind posibilă datorită îmbunătățirii instrumentelor de monitorizare a traficului. Utriainen atribuie progresul unor decenii de efort susținut.
„Direcția a fost pozitivă de ani buni”, a spus el, amintind că nici în 2019 nu a fost ucis niciun pieton în traficul din Helsinki. Educația rutieră s-a îmbunătățit și ea, dar Utriainen a subliniat că meritul aparține tuturor participanților la trafic – șoferi, bicicliști și pietoni deopotrivă.
Una dintre noile provocări a fost utilizarea pe scară largă a trotinetelor electrice
„Au devenit populare acum aproximativ cinci ani, oarecum neașteptat. Dar de atunci au fost implementate multe soluții”, a declarat Utriainen.
Sursa: https://yle.fi/a/74-20174831
Etichete: accident, oras, accidente rutiere, Helsinki,
Dată publicare:
01-08-2025 19:06