Meta va interzice publicitatea politică în UE, din cauza regulilor „impracticabile” ale Bruxellesului

meta AI
Shutterstock

Grupul american Meta, care deţine Facebook şi Instagram, a anunţat vineri că nu va mai autoriza, din luna octombrie, publicitatea politică pe platformele sale în Uniunea Europeană, acuzând regulile "impracticabile" ale Bruxellesului, relatează AFP.

"Este vorba despre o decizie dificilă", dar Meta "nu va mai autoriza publicitatea politică, electorală şi cu mize sociale pe platformele sale în Uniunea Europeană, din cauza exigenţelor impracticabile" ale unui regulament european dedicat transparenţei publicităţii politice", a afirmat compania lui Mark Zuckerberg într-un comunicat.

Meta, care critică cu regularitate legislaţia europeană, atrage atenţia asupra "importantelor provocări operaţionale" şi "incertitudinilor juridice" ale regulilor privind publicitatea politică.

Acest regulament, adoptat în 2024, dar care va intra în vigoare în octombrie 2025, vizează garantarea unei mai mari transparenţe a reclamelor şi prevenirea ingerinţelor străine în campaniile electoraler.

Legislaţia le impune în special platformelor să semnaleze cu claritate reclamele cu caracter politic şi să indice de cine sunt finanţate acestea.

Citește și
Meta
Meta, compania mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp, riscă amenzi zilnice uriașe de la UE. Ce e „plătești sau accepți”

Profilarea plecând de la datele personale relative la originea etnică, religie, orientare sexuală este interzisă, la fel ca utilizarea datelor privitoare la minori.

Uniunea Europeană a luat aceste măsuri în urma scandalului Cambridge Analytica, petrecut în 2018.

Firma britanică de consultanță a adunat, fără autorizaţie şi fără ştiinţa persoanelor respective, datele personale a zeci de milioane de utilizatori ai Facebook, utilizate apoi în scopul publicităţii electorale ţintite, în timpul campaniei electorale americane din 2016 şi al referendumului asupra Brexitului.

În comunicatul său, Meta subliniază că nu este prima companie care anunţă că va renunţa la publicitatea politică în UE, după ce Google a făcut acest lucru la sfârşitul lui 2024.

"Decizia noastră se referă numai la Uniunea Europeană (....) continuăm să credem că publicitatea politică online este un element esenţial al politicii moderne", a dat asigurări compania americană.

Platformele sale Facebook şi Instagram au 261 de milioane şi respectiv 272 de milioane de utilizatori activi lunari în Uniunea Europeană.

UE şi-a dezvoltat un arsenal politic consolidat pentru a reglementa marile companii tehnologice, ceea ce a provocat nemulțumirea Meta. Compania a criticat deschis deciziile forului comunitar.

Gigantul american al reţelelor sociale a anunţat, la începutul lui iulie, că va contesta în justiţie o amendă de 200 de milioane de euro care i-a fost aplicată de Comisia Europeană în aprilie, pentru o încălcare a regulilor de utilizare a datelor personale.

Facebook şi Instagram fac, de asemenea, obiectul mai multor anchete, în baza Legii europene privind Serviciile Digitale (DSA).

Într-un moment de apropiere cu Donald Trump, Mark Zuckerberg a acuzat în ianuarie UE de cenzură şi a comparat amenzile europene cu taxele vamale.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția uluitoare a rușilor, după ce Anastasia Potapova a ales cetățenia austriacă: ”Ce a câștigat ea pentru noi?”
Reacția uluitoare a rușilor, după ce Anastasia Potapova a ales cetățenia austriacă: ”Ce a câștigat ea pentru noi?”
Citește și...
Meta refuză să semneze codul AI al UE: „O exagerare care va sufoca inovaţia”
Meta refuză să semneze codul AI al UE: „O exagerare care va sufoca inovaţia”

Meta Platforms a anunţat că nu va semna noul cod de bune practici pentru inteligenţa artificială propus de Uniunea Europeană, acuzând Bruxellesul de o abordare excesivă care ar putea frâna dezvoltarea companiilor din domeniu, transmite CNBC.

Meta, compania mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp, riscă amenzi zilnice uriașe de la UE. Ce e „plătești sau accepți”
Meta, compania mamă a Facebook, Instagram și WhatsApp, riscă amenzi zilnice uriașe de la UE. Ce e „plătești sau accepți”

Meta, companie care deține Facebook, Instagram și WhatsApp, ar putea fi amendată zilnic de UE dacă autoritățile de reglementare consideră că modelul său „plătești sau accepți” nu respectă un ordin antitrust emis în aprilie.

Când vor fi lansate reclamele în WhatsApp pentru utilizatorii din UE. Autoritățile analizează aspectele legale
Când vor fi lansate reclamele în WhatsApp pentru utilizatorii din UE. Autoritățile analizează aspectele legale

Reclamele pe care Meta are de gând să le afişeze în WhatsApp nu vor fi activate pentru utilizatorii din Uniunea Europeană cel puţin până anul viitor.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan, întrebat dacă o demite pe ministrul Mediului, Diana Buzoianu: ”Nu voi da azi un punct de vedere fără echivoc”
Ilie Bolojan, întrebat dacă o demite pe ministrul Mediului, Diana Buzoianu: ”Nu voi da azi un punct de vedere fără echivoc”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, dacă o demite pe Diana Buzoianu, ministrul Mediului, pentru criza apei potabile din judeţele Prahova şi Dâmboviţa.