De ce s-ar fi prăbușit avionul cu 132 de persoane la bord. Explicațiile șocante ale experților
Niciun supravieţuitor nu a fost găsit în prăbuşirea avionului companiei China Eastern Airlines cu 132 de persoane la bord în sudul Chinei, a informat marţi presa de stat chineză, citată de agenţia DPA.
Avionul s-a prăbuşit după o coborâre bruscă de la altitudinea de croazieră.
Cauza accidentului nu este cunoscută încă. Boeing a spus că lucrează pentru a colecta mai multe informaţii.
La bord se aflau 123 de pasageri şi 9 membri ai echipajului, toţi cetăţeni chinezi. Acesta este cel mai grav accident de aviaţie produs în China în aproape 12 ani.
Zborul numărul MU5735 s-a prăbuşit lângă Wuzhou, în provincia din sudul Chinei Guangxi. Aparatul era în drum de la Kunming, în provincia Yunnan, spre Guangzhou în provincia Guangdong.
Cauza oficială a accidentului aviatic nu este cunoscută încă, iar Boeing a transmis că lucrează pentru a colecta mai multe informaţii.
Dar expertul australian în aviație Neil Hansford spune că tragedia aviatică – prima pentru transportatorul chinez în ultimii 30 de ani – este puțin probabil să fie cauzată de o problemă tehnică.
„Chiar și cu pierderea totală a puterii, nicio aeronavă nu se prăbușește de la 6.000 de metri în două minute, cu un eveniment la 2.500 de metri”, a explicat Hansford pentru news.com.au.
„Cred că o defecțiune tehnică a aeronavei poate fi exclusă și va fi un eveniment extern (cauza prăbușirii aeronavei)... M-aș urca într-un Boeing 737-800 al unui transportator australian într-o clipă. Părerea mea este că nu a fost din cauza Boeing sau a unei probleme tehnice”, a adăugat el.
Deși nu este încă clar ce a forțat scăderea bruscă a altitudinii, Hansford spune că există patru scenarii probabile care au dus la catastrofă.
„Este foarte puțin probabil ca pilotul să fi leșinat, deoarece copilotul ar fi fost capabil să preia controlul și să aterizeze aeronava în siguranță”, a explicat el.
„Scenariile probabile includ sinuciderea pilotului, coliziunea cu o aeronavă militară (nu au transpondere precum aeronavele civile), sau a fost lovit de o rachetă sau a avut loc o explozie la bord. Eu cred că a fost un eveniment indus de om sau a fost doborât de o rachetă scăpată de sub control. Resturile aeronavei arată precum cele ale zborului, MH117 deasupra Ucrainei (doborât de o rachetă), iar chinezii furnizează prea multe informații de data aceasta, ceea ce este neobișnuit.”
Într-un interviu pentru The Sun Online, experta britanică în aviație Sally Gethin a spus că datele de zbor disponibile în prezent sugerează că a existat o „perioadă de 10 până la 20 de secunde în care unul sau mai mulți piloți și-au recăpătat cunoștința și au încercat să salveze avionul” înainte ca acesta să se prăbușească.
Gethin a spus că toți cei 132 de la bord „ar fi fost inconștienți” în secundele înainte ca aeronava să se lovească de pământ și, în timp ce piloții de toate nivelurile de experiență primesc o mulțime de ore de antrenament pe simulator, lumea reală oferă un set diferit de provocări.
„În lumea reală, ei pot fi copleșiți sau dezorientați de evenimente bruște. Acest lucru este cunoscut sub numele de efectul de tresărire și este foarte greu să te antrenezi pentru asta”, a explicat ea.
„Chiar și piloții cu experiență pot fi prinși pe nepregătite și atunci pot face judecăți proaste. Acum există eforturi pentru a recunoaște acest lucru și a oferi instruire suplimentară.”
Gethin a mai spus că este „neobișnuit” ca copilotul să aibă 30.000 de ore de experiență de zbor, în timp ce pilotul avea doar 7.000 de ore adunate.
Există informații că la bordul aeronavei se mai afla un pilot în instruire, cu doar câteva sute de ore de zbor.
Expertul în aviație și redactorul-șef al Airlineratings.com Geoffrey Thomas a spus pentru news.com.au că nu a existat „nicio avertizare din partea echipajului din cabina de pilotaj”, iar modul în care a pierdut rapid altitudine aeronava sugerează două cauze posibile pentru tragedia aviatică.
„Pare că a fost fie o problemă tehnică catastrofală cauzată de o defecțiune structurală majoră, fie o bombă”, a spus el, adăugând că „nici sinuciderea pilotului nu poate fi exclusă”.
„Cele două cutii negre vor fi esențiale pentru această investigație și sperăm că vor fi recuperate în curând”, a mai adăugat Thomas.
El a mai spus că aeronava implicată în accident este una dintre cele mai sigure din lume, cu peste 7.000 de avioane în serviciu în întreaga lume, efectuând în medie aproximativ 4 zboruri pe zi.